Socialize

Facebook
Home » Interviuri » „Aici se descoperă şi se dezvoltă aptitudinile, se încurajează competiţia şi performanţa, se formează gândirea critică“

„Aici se descoperă şi se dezvoltă aptitudinile, se încurajează competiţia şi performanţa, se formează gândirea critică“

Interviu cu prof. Gabriel Andrei, directorul Colegiului Naţional Gheorghe Vrânceanu, Bacău


Stimate domnule director, despre Colegiul Naţional Gh. Vrânceanu se vorbeşte în termeni plini de admiraţie. Sunteţi unul dintre cele mai bune licee din ţară, iar la nivel judeţean, cel mai bun liceu. Care sunt performanţele care poziţionează atât de sus Colegiul pe care îl conduceţi?

Rezultatele după care se fac asemenea aprecieri la adresa noastră sunt diferite, în funcţie de criteriile de evaluare. Dar dacă este să fac un sumar al acestora, nu neapărat în ordinea menţionării, nişte performanţe ar fi media de admitere la liceu, promovabilitatea şi mediile de la bacalaureat, rezultatele la olimpiadele şi concursurile şcolare (avem peste 50 de elevi calificaţi la fazele finale în ultimii ani, elevi care se întorc de acolo cu distincţii într‑un procent de peste 50%), activităţile extraşcolare, proiectele interne şi internaţionale din care facem parte; recompensarea eforturilor depuse de elevi şi cadre didactice pentru activităţile mai sus menţionate. De mai bine de 25 de ani, domnul Viorel Cataramă (fost elev al nostru) premiază rezultatele la olimpiadele naţionale. În ultimii ani organizăm „Vrânceanu Fest“, în care recompensăm şi celelalte rezultate obţinute, şi aici cuprindem toată gama de activităţi pe care o desfăşoară elevii noştri.

Şirul performanţelor este lung, dar aş dori să ne referim în cele ce urmează la olimpicii Colegiului Gh. Vrânceanu. Cum decurge pregătirea pentru performanţă a acestor tineri deosebiţi? Cum sunt cadrele didactice de la Gh. Vrânceanu?

Pe scurt: muncă. Desfăşurând însă, pot să menţionez în ce constă această muncă. Vă invit să veniţi sâmbăta la noi în şcoală; foarte mulţi profesori vin şi se întâlnesc cu elevii dumnealor. Predau, lucrează, răspund la întrebări. Aceste activităţi nu se desfăşoară numai sâmbăta, ci şi pe parcursul săptămânii. Există o comunicare permanentă prin intermediul internetului între profesori şi elevi. De asemenea, trebuie menţionată pasiunea deopotrivă a elevilor şi profesorilor. Cum sunt profesorii de la Vrânceanu? Cei mai buni, iar când spun asta nu afirm că numai noi avem profesori buni, ci faptul că la noi sunt majoritatea profesorilor foarte buni.

Un barometru al calităţii actului educaţional dintr‑un liceu îl reprezintă, fără doar şi poate, bacalaureatul şi evaluarea naţională. Care sunt rezultatele pe care le‑a înregistrat în ultimii ani C.N. Gh. Vrânceanu la aceste examene naţionale?

Promovabilitatea la bacalaureat în ultimii ani este de 100% sau aproape 100% şi cred că trebuie menţionată ponderea ridicată a mediilor mari la acest examen; de exemplu, în anul şcolar precedent, 119 elevi din 201 au avut medii peste 9 şi singura medie de 10 din judeţ a fost a unei eleve din colegiul nostru. În 2015, absolvenţii noştri de clasa a VIII‑a ne‑au situat pe locul 2 pe ţară la mediile de la evaluarea naţională.

Cât accent se pune, domnule director, la Colegiul Naţional Gh. Vrânceanu, pe creativitate şi pe inovaţie?

Rezultatele bune în orice domeniu presupun inovaţie şi crea­tivitate, cu atât mai mult în învăţământ. În ceea ce priveşte olimpiadele şi concursurile şcolare, calificările elevilor noştri în etapele superioare nu ar fi fost posibile fără ca aceştia să fie creativi. În acelaşi timp, elevii sunt încurajaţi să organizeze activităţi artistice, ştiinţifice şi nu numai sau să participe la asemenea activităţi unde pot să‑şi pună în valoare calităţile pe care le au.

Despre activităţile extracurriculare ce ne puteţi spune, domnule director? Sunt foarte importante pentru dezvoltarea armonioasă a tinerei generaţii.

Voi enumera o parte a activităţilor extraşcolare pe care le întreprind vrâncenii: excursii şi tabere, ceea ce nu e neapărat caracteristic numai pentru noi, dar adaug aici exemple care ne pot deosebi de alţii: tabere de schi (în Austria şi în ţară), expediţii în peşterile din Apuseni (ghidul fiind specialist în domeniu), excursii practice în Germania (unde se asigură ore de germană cu un vorbitor nativ); avem două formaţiuni corale (gimnaziu şi liceu); elevii noştri fac parte din trupele de teatru Nobody’s Group, Transparency, Act. Tot aici menţionez că elevii noştri participă la organizarea „ID Fest“ (festival de teatru în engleză cu participarea mai multor trupe din ţară); de câţiva ani, elevii noştri organizează BACĂU MUN, o activitate la care se dezbat diverse probe într‑un gen de şedinţă ONU; numeroase activităţi de voluntariat prin intermediul asociaţiilor din oraş. În special aici mă voi referi la Asociaţia „Eminenta pro Vrânceanu“, care ne reprezintă pe noi, profesorii, elevii şi părinţii din Vrânceanu. În afara ajutoarelor pe care le oferă celor care au nevoie, elevii noştri organizează şi alte activităţi: seri de film, concursuri sportive (în colaborare cu asociaţia elevilor) şi se organizează o mică serbare de Dragobete. Mai trebuie spus că de anul acesta avem un club de robotică, Robotx Vrânceanu, care a obţinut locul trei la FIRST Tech Challenge (competiţie naţională de robotică), la categoria THINK AWARD. Avem Clubul Ştiinţelor, care funcţionează începând din acest an şcolar cu sprijinul Fondului Ştiinţescu, în urma unui proiect câştigat de colegiul nostru, în cadrul căruia copiii, îndrumaţi de profesori, realizează aplicaţii practice (produse SPA, hârtie reciclabilă, alte aplicaţii ale chimiei, fizicii, matematicii). Acestea sunt doar câteva dintre activităţile noastre extracurriculare, ele fiind mai multe.

O bază materială bine pusă la punct este imperios necesară pentru o şcoală care face performanţă. De ce dotări beneficiază elevii de la C.N. Gh. Vrânceanu?

Baza materială a Colegiului cuprinde 29 de săli de clasă, zece cabinete, şapte laboratoare, din care patru de informatică, două de chimie şi unul de fizică, o sală de sport şi două terenuri de educaţie fizică şi sport, o bibliotecă şcolară şi o sală de lectură. În anul şcolar 2016‑2017 sunt înscrişi 1.000 de elevi în patru clase de gimnaziu, 22 de clase cu profil real, specializarea matematică‑informatică, din care patru clase intensiv informatică, patru intensiv engleză şi şapte clase profil uman.

Dotările noastre cu toate acestea nu sunt nici pe departe cele mai bune. Suntem într‑o poziţie defavorizată, forţând un pic termenul, fonduri europene s‑au alocat pentru liceele tehnologice (decizia U.E.), s‑au alocat fonduri pentru clădirile de patrimoniu (colegiile care au clădiri foarte vechi) şi nu în ultimul rând guvernele care au condus în ultimii ani au repartizat fonduri pentru investiţii mai ales în rural. Aşadar, nu ne‑am încadrat în niciuna dintre priorităţile enumerate mai sus.

Ca resurse umane, avem 67 de profesori (metodişti, formatori, inspectori, preocupaţi de formarea continuă şi de autodepăşire) care le oferă elevilor pregătire preponderent teoretică, cu accent pe matematică, informatică şi limbi străine.

În ce proiecte naţionale sau internaţionale este implicat Colegiul Vrânceanu în momentul de faţă? Ce ne puteţi spune despre relaţia colegiului cu instituţii de învăţământ similar din Uniunea Europeană?

Colegiul Naţional Gheorghe Vrânceanu are o bogată experienţă în implementarea de proiecte europene. În prezent, implementăm proiectul Erasmus+ „Smart IT“, în colaborare cu două firme IT din Germania şi Cipru, cu 32 de mobilităţi elevi pentru stagii de practică, şi proiectul Erasmus+ de parteneriat KA2 „Launching our CO3 Erasmus Satelitte“, în colaborare cu patru ţări, proiect care îşi propune schimbarea mentalităţii tinerilor, de la „Ce pot face pentru mine?“ la „Ce pot face pentru alţii?“, cu ajutorul metodei Service Learning.

Am implementat, de asemenea, Proiectul Erasmus+ „Formare Iniţială de calitate prin mobilitate – Design şi Programare Web“, în colaborare cu cinci firme IT din Portugalia şi Spania, cu 46 mobilităţi elevi pentru stagii de practică.

Proiectul Leonardo da Vinci „Specializare pe piaţa muncii prin pregătire practică la standarde europene – Grafic Design şi Identitate vizuală“, în colaborare cu zece firme IT din Spania, în care am realizat 32 de mobilităţi ale elevilor pentru stagii de practică.

Dar şi Proiectul Erasmus+ KA2 2014‑1‑RO01‑KA201‑002459_1, „What’s the Use of It?“, ce a urmărit crearea de instrumente didactice bazate pe aplicaţii ale matematicii în diverse domenii, în colaborare cu cinci şcoli europene din Cipru, Turcia, Croaţia şi Spania, cu 21 de mobilităţi pentru România, Colegiul Naţional „Gh. Vrânceanu“ fiind instituţie coordonatoare.

Mai amintesc Proiectul de parteneriat Leonardo da Vinci „Teaching Methods in English“, Proiectul de parteneriat Comenius „Business Ideas for the Future“, cu şase şcoli europene partenere şi C.N. Gh. Vrânceanu instituţie coordonatoare, prezentat în cadrul Conferinţei Comenius Partnerships – „Helping Schools Team Up Across Europe“, mai 2012, la Bruxelles, ca exemplu de bună practică. Proiectele în care suntem implicaţi în prezent sunt însă mai multe. Din 2011, Colegiul este centru ECDL şi centru de pregătire Cambridge.

Instituţiile de învăţământ din ţara noastră au un ciudat complex de inferioritate faţă de cele din străinătate. Dumneavoastră cum vă raportaţi la învăţământul european, la şcoala europeană?

Complexul despre care vorbiţi este generat de evaluările făcute sistemului nostru după standarde europene, care nu erau nicicum implementate la noi. Deşi am început să aplicăm şi noi aceste standarde, evoluţia nu e una spectaculoasă. Rezultatele mai slabe sunt puternic amplificate de mass‑media.

Am participat la multe proiecte europene, după cum am menţionat mai devreme, şi, fără falsă modestie, profesorii care ne‑au vizitat au fost impresionaţi de calitatea elevilor noştri, cum de altfel şi noi am fost impresionaţi de dotările pe care le au şcolile din câteva ţări.

Şi pot întări afirmaţia că stăm bine în context european spunând că 10‑15% dintre absolvenţii noştri sunt acceptaţi la universităţi de prestigiu din întreaga lume. Primim de la acestea felicitări în fiecare an pentru calitatea absolvenţilor noştri.

Care este deviza Colegiului Naţional Gh. Vrânceanu, domnule director?

Deviza colegiului nostru este: „Aici se descoperă şi se dezvoltă aptitudinile, se încurajează competiţia şi performanţa, se formează gândirea critică şi se oferă şanse reale de orientare a carierei. Noi formăm absolvenţi autonomi, responsabili, competenţi şi adaptabili într‑un mediu dinamic. Garantăm că nimic nu va fi prea greu dacă ai terminat la Vrânceanu“.

Făcând un exerciţiu de previziune, unde vedeţi, valoric vorbind, C.N. Gheorghe Vrânceanu peste 20 de ani?

Eu sunt profesor aici de mai bine de 26 de ani, e singura instituţie în care am lucrat. Am asistat la ascensiunea colegiului nostru, ne‑am îndeplinit cea mai mare parte a obiectivelor pe care ni le‑am propus, a fost un proces care s‑a produs pas cu pas. Ce urmează? Sper din tot sufletul să fie bine. Teamă mi‑e însă de faptul că numărul profesorilor buni, dedicaţi, pasionaţi scade şi foarte rar elevii buni decid să aleagă cariera didactică. Dacă profesorii şi celelalte categorii de personal ce vor veni peste ani să lucreze aici îşi vor propune să continue ceea ce numim noi „spiritul Vrânceanu“, cu siguranţă vom fi în top şi peste 20 de ani.

Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU