Socialize

Facebook
Home » Formare » Formarea formatorilor » Alegerea cursului potrivit sau nevoia de formare continua

Alegerea cursului potrivit sau nevoia de formare continua

Uneori, în traseul nostru existențial sau profesional apar situații-limită când rezervele pe care le deținem sunt erodate și nu ne mai oferă decât cel mult suficiență. E un moment când ne dorim… mai mult. Și atunci se instalează necesitatea dobândirii unor noi resurse. e pildă, cursurile și workhopurile sunt excelente oportunități pentru dezvoltarea noastră profesională și personală.

Participarea la un curs, la un training sau la un workshop îți creează anumite așteptări, deoarece mergi cu un scop, dorindu-ți să găsești la final răspunsuri pentru o serie de întrebări, să îți fie clarificate anumite aspecte sau să dobândești cunoștințe noi. Pentru a te asigura că ți se potrivește cursul ales, edifică-te consultând cu atenție Oferta pusă la dispoziție  pentru a evalua corect dacă este sau nu ceea ce îți dorești. Te poți interesa despre metodele de predare, despre experiența formatorului și despre materialele pe care le vei avea la dispoziție. Un trainer interesat să răspundă, prin cursul său, nevoilor participanților este unul de la care ai ce învăța! La prima vedere, multe dintre stagii promit că la final toate așteptările se vor împlini, că participantul va dobândi cunoștințe suplimentare, că își va forma sau dezvolta anumite competențe sau își va îmbunătăți unele abilități. Din păcate, există cursuri care sunt slab pregătite, iar trainerul este depășit de situație. Fără a generaliza, se întâmplă să avem ocazia (ca să nu spunem neșansa) să participăm la unele programe de formare care una promit și alta oferă.

Tocmai pentru a evita astfel de situații, pentru toți participanții la un curs, sunt importanți câțiva pași de făcut atât în selectarea programului, cât și pe parcursul acestuia, mai precis, este de maximă importanță identificarea nevoii de „a merge“ la un curs sau la altul.

Următorul pas este să cauți acel program de formare care să cuprindă în structura sa module tematice de interes pentru nevoia stabilită. Agenda cursului nu trebuie să fie impresionantă. Mult nu înseamnă întotdeauna mai bun (după cum consideră unii!). De la un curs trebuie să pleci cu aspecte clarificate, nu cu un amalgam de subiecte pe care nu le-ai înțeles cu adevărat sau, mai rău, care nici nu fac obiectul așteptărilor tale.

De aceea, un aspect important în identificarea cursului potrivit este legat de modul în care sunt prezentate obiectivele acestuia, subiectele abordate, utilitatea și necesitatea, precum și beneficiile programului ales. De pildă, un formator competent va ști cum să formuleze un obiectiv și cum să facă diferența dintre un subiect de discuție și o abordare tematică aplicată.Un adevărat trainer va stăpâni termenii aferenți și nu se va baza doar pe experința proprie din activitatea sa, considerând că acest aspect nu este suficient pentru a fi generalizat și potrivit oricăror situații. E indicat ca un curs să ofere soluții la nevoile identificate, iar lectorul să poată răspunde și să adapteze subiectele discutate la situațiile concrete descrise de participanți.

La un curs nu este deloc de neglijat ca totul să fie încadrat în timpul alocat. A pune sub stăpânire timpul este o adevărată artă, pe care nu o au toți lectorii. A socoti timpul necesar fiecărui subiect, plus eventualele intervenții și dezbateri, este o calitate pe care fiecare formator ar trebui să o aibă pentru a alcătui o agendă atractivă și cu adevărat realistă. Există și situații în care unele cursuri cuprind un mozaic de subiecte, care, în mod normal, ar trebui tratate în întâlniri separate. Având o percepție greșită despre nevoile de formare, mulți organizatori cred că dacă oferă un curs bogat în teme, potențialii participanți vor fi seduși de programul respectiv. Să încerci să crezi, ca participant, că în două zile de curs poți dobândi competențe pe o anumită componentă este destul de dificil de atins. Poate fi, cel mult, o discuție liberă, fără aprofundare și învățare concretă a unor tehnici sau metode de lucru.

Așadar, după ce ți-ai identificat nevoile proprii de dezvoltare, caută acel curs care are o agendă de subiecte ce răspund nevoilor tale. Nu căuta cantitate, ci calitate! Ești mai câștigat să afli aspecte mai puține, dar pe care să le aprofundezi, să le exersezi prin jocuri și role-play, iar la final să te edifici cu privire la multe dintre necunoscute, decât să simți că ai auzit o mulțime de informații, dar care nu îți sunt prea clare și nici nu prea știi când și unde să le folosești sau dacă vei reuși să le transferi vreodată  în cotidianul tău didactic.

În principiu, dacă ai făcut pașii descriși mai sus, ar trebui să nu aterizezi într-un curs nepotrivit. Totuși, dacă observi că ceea ce se prezintă nu este pentru tine, fie că nu poți aplica în propria activitate, fie că știi deja metodele respective sau că nu înțelegi, pur și simplu, ce se discută (este prea complex pentru tine), nu bate în retragere. Adresează întrebări și cere explicații! Formatorul ar trebui să găsească soluții, să-ți facă recomandări legate de materiale suplimentare pe care le-ai putea parcurge sau să te dirijeze spre subiecte ce ți s-ar potrivi. Un trainer cu experiență va ști să găsească o soluție sau chiar să facă din cazul tău un studiu de caz pe care să-l dezbată.

În afară de atenție și ascultare, este important să notezi ceea ce se prezintă și să încerci să corelezi subiectele cu nevoile tale. Cu alte cuvinte să găsești răspunsuri și posibile variante. Adresează întrebări și fii activ! Fii atent la ce spun și ceilalți cursanți și vezi ce poți învăța și de la ei. Asigură-te că formatorul este disponibil să te ajute și ulterior, când vei pune în practică cele învățate la curs.

Prin urmare, un program de formare trebuie să răspundă unor nevoi corect definite. Cu cât vei ști mai bine ce îți trebuie, cu atât vei avea mai multe șanse să parcurgi un curs care să acopere cu succes golurile identificate.

Prof. metodist Aurora SOLOMON,
Casa Corpului Didactic Dâmbovița