Socialize

Facebook
Home » Conexiuni » Arta » Arta ca obiect de predare

Arta ca obiect de predare

13 jos-Arta 1Am avut oportunitatea să particip la un curs de istoria artei în cadrul proiectului Erasmus+ „Lume nouă, viaţă nouă”, care se derulează la Şcoala Gimnazială Petru Comarnescu, din Gura Humorului, în perioada 2014-2016. Proiectul de mobilitate a avut ca obiectiv principal îmbunătăţirea abilităţilor de predare la orele de Educaţie artistică, a avut titlul Discovering Renaissance Art in Florence şi a fost parcurs în Florenţa – Italia, în perioada 20-25 iulie 2015. Au fost şase zile pline, cu program bine stabilit.

Activităţile şi-au propus să ofere informaţii – în cadrul unor ore de curs şi discuţii bazate pe mijloace audiovizuale –, dar mai ales să aducă participanţii în contact direct cu obiective din Italia care să reflecte modul în care a apărut Renaşterea. Temele cursurilor au fost: Cadrul istoric şi artistic al Renaşterii, Dezvoltarea Umanismului, Privire comparativă asupra influenţelor artistice timpurii în Siena şi Florenţa (Giotto, Duccio, Martini şi Lorenzetti), Rolul patronajului în artele Renaşterii, Apariţia arhitecturii şi a perspectivei Renascentiste, Maeştrii secolului XIV: Masaccio, Uccello, Botticelli, della Francesca, Rolul „Academiei” Medici, Leonardo da Vinci şi Michelangelo.

Vizitele organizate la capodopere ale artei italiene au fost menite să ofere acel contact direct atât de necesar cu tot ce înseamnă Italia pe o hartă imaginară a culturii europene. Obiectivele au fost: Battistero, muzeul Opera del Duomo, bisericile Santa Maria Novella (Cimabue, Giotto, Paolo Uccello, Masaccio, G.B. Alberti), Santa Croce (Cimabue, Giotto, Brunelleschi, Donatello). Un moment special l-a reprezentat vizita la Orsanmichele, Porte del Paradiso şi biserica San Lorenzo (Ghiberti, Brunelleschi, Donatello, Michelangelo). Palazzo Medici Riccardi, Ospedale degli Innocenti şi Rotonda del Brunelleschi au fost puncte de mare impact în ceea ce priveşte arta italiană. Galleria degli Uffizi a încheiat un itinerariu care a îmbogăţit participanţii nu doar cu imagine, dar şi cu amintirea unor clădiri în care maeştrii şi-au lăsat puternic amprenta. Ghid a fost Dr. Cristina Bonavia, doctor şi profesor de Istoria Artei la Universităţi Americane din Italia, o persoană implicată în organizarea de expoziţii în Florenţa, San Gimignano şi Sarajevo şi cu ani de experienţă dobândită în cadrul Departamentului Educaţional al Muzeelor de Stat din Florenţa. Cursurile au fost ţinute de Maurizio Faggi, profesor de Istoria Artei cu Master în domeniu.

Proiectul a reprezentat o experienţă unică şi benefică în ceea ce priveşte diferitele tehnici artistice şi în acelaşi timp un prilej de a utiliza şi de a completa cunoştinţele de limba engleză ale participanţilor. Întâlnirile organizate împreună cu profesori care predau Artă în alte ţări europene (Grecia şi Norvegia) la sediul Europass au fost ideale pentru schimbul de idei şi bune practici, pentru a afla mai mult despre cum ar putea acest obiect de studiu să ajungă mai uşor la sufletul elevilor şi să le dezvolte interesul pentru artă şi au reprezentat o experienţă interculturală utilă pentru cei cinci profesori europeni participanţi la proiect.

Prof. Florin Rusu BATÎR,
Şcoala Gimnazială Nr. 2 Petru Comarnescu,
Gura Humorului, Suceava