Socialize

Facebook
Home » Institutii » Sindicate » Aşteptări multe, împliniri puţine

Aşteptări multe, împliniri puţine

Anul 2013 rămâne în urmă ca anul multor speranţe pentru învăţământ. Şi am rămas cu speranţele aşa mari precum le-am crezut şi le-am aşteptat.

Reforma bate pasul pe loc; singurul lucru care poate merge bine este plata hotărârilor judecătoreşti. În rest, fără 6% din PIB, fără modificări la Legea Educaţiei Naţionale, fără Legea Salarizării, fără reducerea birocraţiei în învăţământ, fără concursuri pentru inspectori, directori, directori adjuncţi etc.

Toate acestea rămân ca un report pentru 2014, an pe care-l văd plin de manifestaţii de protest din cauză că starea de tensiune din sistem se amplifică, cu toate că s-a făcut puţină dreptate şi pentru cei cu vec­hime şi pentru cei consideraţi debutanţi. Ca urmare a solicitărilor insistente, de către membrii noş­t­ri de sindicat, pentru acordarea a 6% din PIB pentru învăţământ, s-a declarat mo­bilizare generală şi s-au desco­perit numeroase cazuri de şpagă în învăţământ, media­tizate până la punctul culminant. Aşa s-a ajuns la concluzia că nu numai că trăim prost, dar suntem şi corupţi, dispuşi la com­pro­misuri în formarea sau în defăi­marea partenerilor noştri cons­tan­ţi şi dragi: părinţii.

Începutul de an se marchează cu braţe pline de flori, finalul anului asemenea, iar între aceste două date se consumă episoade care nu ne fac cinste, dar nici nu ne caracte­rizează, atenţii mai mari sau mai mici, care dau senzaţia mitei, şpăgii.

Să facem un mic exerciţiu de gândire şi atitudine: dacă nu ar exista semafoare, marcaje, indicatoare de avertizare, oamenii, maşinile, trenurile ar crea o mişcare imposibilă, derutantă şi periculoasă. Nu se întâmplă aşa, pentru că aceste instrumente există şi ele sunt întărite în respectare printr-o lege fermă, care duce la sancţiuni în cazul încălcării ei. În educaţie nu sunt marcaje ori indicatoare: „Atenţie la şpagă” sau „Refuzaţi cadourile”, dar nu există nici o legislaţie corespunzătoare, o motivare a personalului din învăţământ pentru ca să nu asistăm de la un caz particular la un fenomen. De aceea cred că toţi factorii interesaţi pot contribui la eradicarea acestui fenomen şi cazurile-excepţie să fie drastic sancţionate, pentru ca florile de la început şi sfârşit de an să rămână curate, imaculate.

 

Prof. Ioan SĂCĂREA,

Preşedintele Sindicatului din Învăţământ

Spiru Haret, Mureş