Socialize

Facebook
Home » Institutii » Inspectorate scolare » „Calitatea actului educațional este o preocupare permanentă a instituției pe care o conduc”

„Calitatea actului educațional este o preocupare permanentă a instituției pe care o conduc”

prof. Ștefan SOMEȘAN

prof. Ștefan SOMEȘAN

Interviu cu prof. Ștefan SOMEȘAN, inspector școlar general al ISJ Mureș

Stimate domnule inspector general, județul Mureș nu a obținut, se pare, rezultate mulțumitoare la simulările din această primăvară. Este un motiv de îngrijorare sinceră pentru dvs. faptul că, din câte am înțeles, jumătate dintre elevii mureșeni nu au obținut 5?

Așa este, rezultatele de la simulările examenelor naționale au fost mult sub așteptările noastre, chiar comparativ cu examenele naționale de anul trecut. Am realizat o analiză serioasă la nivelul Consiliului de Administrație al ISJ Mureș.

Cum vă explicați aceste rezultate? Nu mai sunt motivați elevii?

Miza acestor simulări nu a existat. Nici elevii, dar nici familiile acestora nu au dat importanța cuvenită simulărilor. Au existat păreri referitoare la faptul că, dacă s-ar fi trecut notele în cataloage, elevii ar fi fost mai motivați. Subscriu acestei abordări.

Se cer măsuri speciale la nivel de inspectorat pentru îmbunătățirea acestor rezultate? Care ar fi acelea?

Imediat după analiza întreprinsă în Consiliul de Administrație al ISJ Mureș, am declanșat în 18 unități de învățământ cu rezultate mai slabe controale tematice, iar în cursul săptămânii trecute am derulat două inspecții generale în două licee. Dorim ca prin aceste inspecții să identificăm la fața locului soluțiile optime care stau la îndemâna unităților școlare pentru a îmbunătăți situația.

Este prea devreme pentru a face o predicție referitor la bacalaureatul și capacitatea de anul acesta, la rezultatele pe care le vor obține elevii clujeni, în lumina celor de la simulări? Ministrul Educației declara că nici rezultatele din vară nu le vede ca fiind spectaculoase.

Eu sunt optimist în ceea ce privește examenele naționale din acest an. Nu mă aștept la rezultate spectaculoase, dar nicidecum ele nu vor arăta așa cum arată cele de la simulare.

Vă întreb și pe dvs., așa cum i-am întrebat și pe alți colegi ai dvs.: la nivel național, sunt rezultatele acestea un semnal de alarmă? Și dacă da, de ce?

Semnal de alarmă? Întotdeauna rezultatele mai slabe trebuie să dea de gândit elevilor, părinților și nu în ultimul rând nouă, dascălilor. Să nu uităm însă că mai sunt câteva luni în care se pot realiza acumulări cantitative și calitative în ceea ce privește pregătirea elevilor.

Domnule inspector, de calitatea cadrelor didactice depinde într-o proporție covârșitoare calitatea actului educațional. Există la nivel de inspectorat o preocupare reală pentru performanță și calitate la nivelul cadrelor didactice?

Calitatea actului educațional este o preocupare permanentă a instituției pe care o conduc. Toate activitățile de îndrumare și control au vizat în primul rând calitatea actului educațional, pornind de la o proiectare riguroasă, până la implementarea unor soluții novative în activitatea la clasă.

Cadrele didactice manifestă un real interes față de programele de formare puse la dispoziția lor de către Ministerul Educației Naționale, prin intermediul Inspectoratului Școlar Județean Mureș și Casa Corpului Didactic Mureș.

Când vorbim despre digitalizare, nu pot să nu mă duc cu gândul la învățământul rural, o problemă destul de serioasă a Educației românești. Are școala rurală din județul Mureș resurse să țină pasul cu cerințele învățământului actual?

Școala românească a făcut în ultimii ani pași importanți în ceea ce privește informatizarea, accesul la tehnologia modernă și informația de ultimă oră. Digitalizarea nu este o problemă ușoară. Necesită rezerve financiare considerabile.

Este pregătită școala românească, de la sat și urbană, pentru manualul digital?

Cred că resursa umană este pregătită în mare măsură pentru implementarea digitalizării. Ne vom lovi însă de dotarea tehnică a unităților școlare din mediul rural. Consider că e necesar să accesăm fonduri europene pentru rezolvarea acestor probleme.

După simulări, ce urmează pentru ISJ Mureș?

Simulările au reprezentat pentru ISJ Mureș, dincolo de rezultatele obținute de elevi, un exercițiu serios prin care am evaluat capacitatea de reacție a sistemului, școlile, inspectoratul școlar, cadrele didactice, față de ceea ce înseamnă organizarea examenelor naționale. Pentru elevi, simulările au reprezentat un real câștig prin familiarizarea lor cu cerințele programei școlare, precum și cu aspectele organizatorice ale unui examen național.

Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU