Socialize

Facebook
Home » Interviuri » „Colegiul Naţional Moise Nicoară reprezintă tradiția care se deschide spre spiritul modern european“

„Colegiul Naţional Moise Nicoară reprezintă tradiția care se deschide spre spiritul modern european“

Interviu cu prof. Diana Achim, directorul Colegiului Național Moise Nicoară din Arad

Stimată doamnă director, anul acesta, Colegiul Național Moise Nicoară, din Arad, împlinește un secol de învățământ performant în limba română, prilej de bilanț, stă scris pe site‑ul colegiului, și de o necesară reflecție asupra trecutului. Care au fost cele mai importante trepte ale devenirii pentru istoria CN Moise Nicoară și cum apasă trecutul asupra umerilor „moisiștilor“ de astăzi pe umerii dvs.?

A face parte din comunitatea Colegiului Național Moise Nicoară înseamnă, în primul rând, a te înscrie într‑o istorie cu rezonanță. De școala noastră se leagă numele unor oameni de excepție: academicieni, scriitori, oameni de știință, politicieni care au schimbat cursul istoriei, cercetători, oameni de cultură. Oamenii care s‑au format aici, fie ca elevi, fie ca profesori sunt „treptele devenirii“ pentru istoria școlii și sunt atât de mulți și atât de valoroși încât încercarea de a‑i enumera eșuează nedrept în limita  impusă de spațiu. Cum ar fi să‑i amintim aici pe Dimitrie S. Panaitescu‑Perpessicius sau pe Mircea Zaciu și să‑i uităm pe Ștefan Augustin Doinaș, Mihai Beniuc, Ioan Slavici sau Titus Popovici? Ce ar însemna să‑l evocăm pe Vasile Goldiș și să‑i omitem pe Tiberiu Popoviciu, Valeriu Novacu, Caius Iacob sau Dimitrie Stancu? Suntem nedrepți dacă nu‑i adăugăm, în devenirea noastră, pe Sabin Drăgoi, Georgiu Plopu, Corneliu Micloși, Sabin Manuilă, Iosif Goldiș, Horia Colan, Miron Constantinescu, Ilie Ardelean, Aurel Avramescu, Roman Ciorogariu, Ivan Singer sau Atanasie Marienescu. Aceste nume nu au nevoie de prezentare, există în conștiința oricărui om care are cultură generală. Noi, comunitatea Moise Nicoară de azi, trăim cu un acut sentiment al responsabilității, cu o copleșitoare și onorantă povară.    

Este astăzi Colegiul Naţional Moise Nicoară un reper valoric pentru comunitatea arădeană, pentru învățământul bănățean?

Tot ce s‑a construit la Moise Nicoară are ca fundament o filosofie care nu s‑a schimbat și nu se va schimba, indiferent de vremuri. Colegiul Naţional Moise Nicoară Arad reprezintă tradiția care se deschide spre spiritul modern european. Principiul fundamental al şcolii se circumscrie idealului de personalitate complexă, structurată pe o dimensiune practică şi una culturală. Misiunea școlii noastre este aceea de a oferi fiecărui absolvent o educație completă, care să îi asigure accesul la reperele axiologice fundamentale ale societății și lumii în care trăiește, precum și o pregătire științifică de excelență.  Așadar, fiind întemeiați pe valori, dar, în același timp, conectați la actualitate, suntem, cu siguranță, un reper în cadrul mai larg al județului Arad și al regiunii. Renumele școlii însă a depășit granițele țării, datorită elevilor noștri care aleg să‑și continue studiile în străinătate. 

Moise Nicoară este astăzi, la 100 de ani de la înființare, unul dintre cele mai importante licee din țara noastră, un loc în care excelența este la ea acasă.    Vorbiți‑ne, așadar, despre recunoașteri, premii  și distincții. Cum definesc concepte precum calitate și performanță CN Moise Nicoară?

Diploma cea mai recentă pe care am obținut‑o, ca instituție, în urmă cu doar câteva zile, este acordată de Academia Română și Alianța Colegiilor Centenare. Ne onorează faptul că două organisme de prestigiu consideră că avem merite deosebite și că am contribuit, prin activități educative și culturale, la consolidarea conștiinței naționale. Sigur, de‑a lungul timpului, calitatea învățământului de la Colegiul Național Moise Nicoară Arad a fost recunoscută de numeroase instituții, începând cu universitățile românești sau europene, la care elevii noștri devin studenți, continuând cu instituții reprezentative la nivel local sau regional și până la distincții oferite de Ministerul Educației Naționale. Aș aminti aici și faptul că școala noastră a fost răsplătită de președintele României, care a conferit Ordinul „Meritul pentru Învățământ“ în gradul de „Ofițer“, „pentru rezultatele de excepție obținute în procesul de formare intelectuală și umană a tinerelor generații“, ceea ce este un semn de înaltă apreciere a muncii elevilor și profesorilor acestei școli.

O altă modalitate de măsurare a calității este și evaluarea externă a activității instituției, evaluare care se face cu instrumente exacte, cu indicatori și criterii obiective. În ultimii doi ani am avut parte de două evaluări externe – o Inspecție Generală a ISJ și o evaluare periodică a ARACIP. Ambele s‑au finalizat, pe bună dreptate, cu calificative maxime.  

Elevii sunt bogăția și bucuria noastră. Media, pe școală, la bacalaureat, anul acesta, a fost 9,02. Am avut peste 100 de olimpici care au luptat, la nivel național, la diverse discipline, să aducă premii. Ar fi multe de spus, dar vreau să mă refer la cele mai recente rezultate internaționale: anul acesta, elevul nostru Tudor Lile, pregătit de prof. Dan Rotariu, a venit cu medalia de argint de la Olimpiada Internațională de Chimie de la Sankt‑etersburg și de la Olimpiada Internațională de Chimie de la Paris. Sunt  rezultate extraordinare, cele mai bune din ultimii 50 de ani, pentru Arad, la această disciplină.

Dincolo de medalii, diplome, distincții sau chiar evaluări obiective se află însă cea mai de preț măsură: reușita absolvenților noștri, care nu sunt doar oameni de succes, ci și oameni de valoare. 

Vorbiţi‑ne despre corpul profesoral, oamenii care se găsesc mereu în spatele rezultatelor elevilor. 

Avem toate datele pentru a face performanță: o clădire minunată, poate cea mai frumoasă din țară, reabilitată și dotată la standarde europene, lucru care se datorează autorităților locale și conducerii anterioare a acestui liceu; avem elevi foarte buni, care consideră școala un loc al formării personalității lor, un loc al descoperirii și valorificării potențialului lor uman; părinții sunt implicați și sprijină școala, pentru că au înțeles că scopul nostru este comun. Nu în ultimul rând, profesorii noștri sunt excepționali. Pe lângă faptul că sunt foarte bine pregătiți, (din 65 de profesori, 57 au gradul I, 13 au titlul științific de doctor), sunt oameni foarte valoroși și integri. Există o tradiție a punctualității la Moise Nicoară și o atmosferă sobră și profesională. Rezultatele elevilor au în spate foarte multă muncă, în primul rând la clasă. Însă școala noastră are și cea mai bogată ofertă de activități extracurriculare din Arad. Acestea au rolul de a dezvolta armonios personalitatea copiilor și de a‑i ajuta să‑și descopere vocația. Există peste 30 de cercuri, care se derulează gratuit, în afara orelor de curs, la toate disciplinele, sub îndrumarea unor profesori de prestigiu. De exemplu, cercuri pentru aprofundarea studiului și pregătirea pentru examene, cercuri pentru pregătirea elevilor de performanță (toate disciplinele), dar și cercuri pentru dezvoltarea unor aptitudini personale (pictură, teatru) sau de abordare a unor domenii inedite (limbă și cultură chineză, robotică, astronomie, dezbateri academice). 

Deschiderea către Europa, către lumea globalizată de astăzi este esenţială şi nici nu mai putem concepe existenţa fără acest segment. Vorbiţi‑ne despre legăturile colegiului cu lumea, cu Europa.

Nu pot enumera aici toate proiectele internaționale pe care le derulăm, sunt prea multe și, din nou, spațiul și timpul ne limitează. Mă voi referi la ce s‑a întâmplat în această lună, și ce va fi în viitorul apropiat. În această săptămână se află în școală 32 de elevi și trei profesori din Franța, într‑un proiect care a luat naștere anul trecut: „Echange Strasbourg – Arad: «La Doctrine Chrétienne» – Colegiul Național Moise Nicoară“. Facem schimb de bune practici, învățăm unii despre alții, avem activități comune, inclusiv asistențe la ore. În martie, elevii noștri vor merge la Strasbourg, așa cum s‑a întâmplat și în schimbul de anul trecut. Tot în această săptămână, doi profesori, alături de o delegație de elevi, se află într‑o mobilitate în Croația, în cadrul proiectului Erasmus+ „The Magic of Water“, unde avem ca parteneri Liceul Justus‑von‑Liebig‑Gymnasium, din Neusäß, Germania, Liceul XV. Gimnazija, din Zagreb, Croația, Liceul Devonport High School for Girls, Plymouth, UK. Acest proiect Erasmus+ este continuarea firească a unui alt proiect care a funcționat extraordinar în anii trecuți, cu aceiași parteneri, „The Magic of Sound“. La începutul acestei luni (octombrie), o delegație a școlii noastre – doi profesori și opt elevi – a participat la proiectul european Euroweek, desfășurat în Austria. În 2016, noi am fost gazdele acestui proiect de anvergură, la care participă delegațiile a 23 de țări. Nu în ultimul rând, suntem parteneri în organizarea festivalului de teatru în limba franceză „Amifran“, care se desfășoară tot în această săptămână, în mai multe locuri, printre care Teatrul de Stat „Ioan Slavici“ și Colegiul Național Moise Nicoară.

Aș aminti aici și relațiile foarte bune pe care le‑am dezvoltat cu China, prin intermediul Institutului Confucius. Săptămâna trecută am participat la sărbătorirea a 10 ani de la înființarea acestui institut, de parteneriatul dintre instituții beneficiind elevii noștri, care învață, cu lectori chinezi, gratuit, limba și cultura chineză. Considerăm că oricând avem de învățat  din experiența sistemelor de învățământ din țările Europei și nu numai.

Există astăzi, doamnă director, ceva ce conferă unicitate CN Moise Nicoară în peisajul învățământului românesc?

Este destul de greu să definesc, din interior, etosul școlii, unicitatea Colegiului Național Moise Nicoară: sunt absolventă de „Moise“, promoția 1992, sunt profesoară de limba și literatura română de câțiva ani, acum sunt director. Chiar dacă privesc din trei perspective, toate sunt subiective, pentru că mă leagă mai multe fire decât cele „văzute“. Cred totuși că suntem printre puținele oaze de stabilitate, de echilibru și dreaptă măsură, într‑o lume, alunecoasă, din păcate. Oamenii care caută un drum drept, chiar dacă e dificil, vin la noi. Oamenii care caută valoarea, nu neapărat succesul, vin la noi. Oamenii care au principii, refuzând compromisul, vin la noi. Cei care vor să știe adevărul despre ei și despre lume, nu „un adevăr“ oarecare, vin aici. Nu e ușor să fii elev sau profesor la Moise Nicoară, de aceea, mai devreme sau mai târziu, cine nu se potrivește cu această comunitate pleacă să caute o cale mai ușoară. Moise Nicoară se autoreglează, este un organism viu.     

Să încheiem cu privirea ațintită înainte. Ce proiecte de viitor are Colegiul Național Moise Nicoară, acum, la împlinirea a o sută de ani de existență?

Sunt multe lucruri de făcut, de la îmbunătățirea bazei materiale până la obținerea unor  performanțe, cel puțin la nivelul celor de până acum. Cred că cel mai important pentru noi este să menținem viu și sănătos acest organism, care funcționează cu multă muncă, pasiune și energie, dar și cu dragoste. Peste o lună, în 22‑23 noiembrie, vă invităm să participați la Simpozionul național cu participare internațională 100 de ani de învățământ românesc și de performanță la Moise Nicoară. Cu această ocazie, sperăm să‑i adunăm împreună pe cei  care au o legătură cu trecutul, prezentul sau viitorul școlii noastre și să restituim măcar o frântură din identitatea școlii care a format atâția oameni adevărați.  Regulamentul și fișa de înscriere se găsesc pe site‑ul școlii, la adresa: https://www.moisenicoara.ro/

Interviu realizat de Marcela Gheorghiu