Socialize

Facebook
Home » Societate » Educatie pentru societate » Identitate nationala » Contemporani cu împlinirea a 100 de ani de la Marea Unire

Contemporani cu împlinirea a 100 de ani de la Marea Unire

Obsesiv, în anul Centenarului Marii Uniri din 1918 am trăit cu frica trecerii timpului fără împlinirea unei realizări capitale – investiţie economică, operă ştiinţifică, act legislativ, decizie politică – de păstrat cel puţin o sută de ani de-acum încolo. Starea de contemporani cu centenarul unui moment istoric nu am socotit-o drept realizare. Nici nu aveam cum, din moment ce la tot pasul ni se livrează istorie ca bun de larg consum, de la titluri pe tarabă la punctări locale şi personale considerate „a scrie (a face, a intra în) istorie“.

Elevii Şcolii Gimnaziale Nr. 178 din Bucucreşti – director prof. Daniela Paizan – au făcut de Centenarul Marii Uniri ceva ce să le rămână în minte şi să poarte cu ei în viaţă: Brăduţul Centenar. Poate să fie memorabil un diminutiv dintr-o şcoală de cartier?! Poate în felul cum l-au conceput, cum l-au însufleţit copiii, profesorii, tot colectivul şcolii. De fapt, a fost o puzderie de brăduţi. Chiar şcoala întreagă a luat chip de brăduţ. Fiecare clasă a împodobit câte un brăduţ (primiţi de la Primăria Sectorului 1) şi l-a dăruit în Ajun care cum a avut plăcere, cuiva drag, unor copiii, unei familii, poate vreunei instituţii de ocrotire. Asta pe scurt. În detaliu, fiecare clasă a dedicat brăduţul unui român celebru, copiii s-au documentat în legătură cu acesta, au lucrat mici simboluri legate de ce a fost, ce a făcut el, au împodibit brăduţul cu ce au lucrat, l-au expus, l-au arătat părinţilor, oaspeţilor şcolii, cu explicaţii simple despre ce şi pe cine reprezintă. Aşa, prin clase, laboratoare, cabinete, au răsărit brăduţii tematici Ion Creangă, Nadia Comăneci, Miron Cristea, Regele Mihai, Ştefan Luchian, Decebal, Sfinţii Brâncoveni… La clasa a V-a A, cum nu s-au hotărât cui să-i dedice brăduţul, elevii şi prof. Raluca Mirescu au asociat personalitatea Reginei Elena şi creaţia ştiinţifică a lui Henri Coandă, găsind câte ceva posibil să-i apropie la nivelul unei lumi şi a unui timp în care au fost contemporani. Un brăduţ mirific pe temă istorică, dedicat Reginei Maria, au creat elevii clasei a VI-a A împreună cu prof. Constanţa Stanciu. Creatorii brăduţului clasei a VII-a A, împreună cu prof. Mihaela Niţe, au avut privilegiul de a-i dărui creaţia lor eroului căruia i-a fost dedicată, erou la propriu: general de flotilă aeriană (r.) aviator Ion Dobran, el însuşi de-o vârstă cu Marea Unire. La rândul lor, elevii au avut brăduţ dedicat, brad în toată regula, pentru că a trebuit să încapă în el diplomele (reproduse la scară redusă) obţinute la acţiuni, competiţii, evenimente dedicate Centenarului Marii Uniri pe toată durata anului scurs din decembrie 2017. Până la urmă, cu brăduţii sclipind la ferestre şi împodobită cu beculeţe, şcoala în sine a luat aspect feeric. S-a lăsat seara, s-au strâns cei mereu apropiaţi şcolii – familiile, prietenii, primarul sectorului 1 Dan Tudorache, părintele Paizan, oficialităţile. Moş Crăciun a venit nu cu sacul, ci cu o mulţime de saci, pe care abia a putut să-i care pe rând la clase. Oaspeţii au fost întâmpinaţi de copii, de cadre didactice, de personalul şcolii. Toată lumea a cântat, s-a distrat şi mai ales a putut să participe la o lecţie care nu se găseşte în niciun curriculum, dar căreia i se poate spune şi inter, şi transdisciplinară, din acelea care se tot cere să fie „altfel“ şi „de plăcere“. Elevii de azi vor creşte şi vor duce cu ei amintirea că au fost contemporani cu împlinirea a o sută de ani de la Marea Unire şi au avut cumva ocazia să înveţe şi să facă, ei după puterile lor, ceva de păstrat în minte, despre oameni pe care istoria îi păstrează. (F.A.)