Descentralizarea, o necesitate!Poziția oficială a Colegiului Național Dr. Ioan Meșotă, din Brașov, vizavi de ipotetica „încălcare a drepturilor elevilor“

În contextul vehiculării în presa scrisă, audio şi video, locală şi naţională a ultimelor zile şi, în general, în spaţiul public a unor ştiri agresive, de tip tabloid, în legătură cu sistemul de învăţământ pentru clasele V‑VIII, dintr‑o serie de trei colegii din Braşov, între care şi Colegiul Naţional Dr. Ioan Meşotă, ne considerăm obligaţi să aducem unele clarificări pentru ca opinia publică să cunoască situaţia reală, nealterată a modului profesionist şi legal în care se organizează şi se desfăşoară programul de învăţământ în şcoala noastră.

Corespunde adevărului că în Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ a Colegiului Naţional Dr. Ioan Meşotă există o prevedere conform căreia elevii claselor de gimnaziu, care la sfârşitul anului şcolar nu îndeplinesc anumite standarde privind mediile, respectiv: media minimă la purtare 8,00 anuală şi media anuală la disciplinele limba şi literatura română, respectiv matematică, minimum 7,00, să fie supuşi unei reexaminări, iar în cazul unui rezultat negativ, să se transfere la o altă unitate de învățământ.

De asemenea, corespunde adevărului că în momentul înscrierii elevilor în cursurile claselor gimnaziale, între colegiul nostru şi părinţii elevilor se încheie contracte educaţionale în forma şi conţinutul aprobat în prealabil prin ordin al ministrului, particularizate la nivelul unităţii noastre de învăţământ prin decizia Consiliului de Administraţie şi care conţin prevederi similare cu cele ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ preuniversitar. Toate acestea sunt în litera şi spiritul legislaţiei în materie şi au menirea clară şi precisă de a duce la bun sfârşit misiunea noastră ca unitate de învăţământ, de a asigura un mediu propice dezvoltării personale a elevilor prin susţinerea acestora în activităţile şi acţiunile pliate pe interesele şi nevoile lor potrivit cu provocările prezentului şi mai ales ale viitorului.

Colegiul Naţional Dr. Ioan Meșotă face parte din Alianţa Colegiilor Centenare ca membru fondator, fiind reprezentat fără întrerupere în Consiliul Director al asociației, iar în anul 2019 celebrează 150 de ani de învăţământ de excelenţă din România.

Încă de la înfiinţare, şcoala noastră a promovat o scară de valori şi principii prin care s‑a impus, vizând educaţia la un nivel cât mai înalt. Colegiul Naţional Dr. Ioan Meșotă a promovat de‑a lungul timpului și promovează în continuare un învăţământ orientat pe valori, creativitate, capacităţi cognitive, capacităţi volitive şi capacităţi acţionale, cunoştinţe funda­mentale, competenţe şi abilităţi de utilitate directă, în profesie şi în societate. Aceste aspecte au conferit prestigiu şi respect şi au condus la păstrarea aprecierii publice de‑a lungul tuturor acestor ani.

Înainte de orice altceva, se impune menţiunea că unitatea noastră de învăţământ, Colegiul Naţional Dr. Ioan Meșotă, nu este şcoală de circumscripţie, ci este, aşa cum rezultă din denumirea sa, Colegiu Naţional.

În condiţiile legii (a se vedea în acest sens Metodologia de acordare a titlului de Colegiu naţional/Colegiu unităţilor de învăţământ preuniversitar aprobată prin Ordinul Ministrului Educaţiei Naţionale nr. 3.732/2013, recent modificat prin Ordinul Ministrului Educaţiei Naţionale nr. 4030/2018), titlul de Colegiu Naţional se acordă doar acelor unităţi de învăţământ care îndeplinesc cumulativ următoarele criterii minimale: contribuţia deosebită privind dezvoltarea învăţământului, ştiinţei, culturii şi sportului, la nivel local, regional, naţional şi/sau internaţional; activitatea educativă, pedagogică şi ştiinţifică desfăşurată şi performanţele profesionale înregistrate de elevii unităţii de învăţământ, reflectate în rezultatele obţinute la concursurile specifice naţionale şi/sau internaţionale; perioada de activitate relevantă unităţii de învăţământ de peste 75 de ani de activitate, cu statut de liceu teoretic, pentru acordarea titlului de Colegiu Naţional; calitatea personalului didactic titular reflectată prin: ponderea personalului didactic calificat, cu grade didactice sau doctorat; implicarea personalului didactic al unităţii de învăţământ în activitatea de cercetare ştiinţifică sau pedagogică; lucrări ştiinţifice sau pedagogice publicate de personalul didactic al unităţii de învăţământ; implicarea personalului didactic al unităţii de învăţământ în formarea continuă a cadrelor didactice, în calitate de formator; calitatea absolvenţilor unităţii de învăţământ reflectată prin: personalităţi ale vieţii ştiinţifice, culturale, sociale, sportive la nivel regional, naţional şi/sau internaţional; rata de promovare la examenul de bacalaureat peste media naţională, cumulată (a celor două sesiuni anuale ale examenului), raportată la filiera în care şcolarizează preponderent (teoretică/tehnologică/vocaţională), pe ultimii trei ani; existenţa a cel puţin două specializări/calificări profesionale acreditate care să funcţioneze în unitatea de învăţământ, în ultimii cinci ani; implementarea, ca beneficiar sau partener, a cel puţin unui proiect cu finanţare externă/proiect de mobilitate/parteneriat strategic relevant pentru dezvoltarea unităţii de învăţământ, în ultimii cinci ani.

După cum reiese din cele prezentate mai sus, aceste criterii impun un standard educaţional şi de învăţământ net superior şcolilor gimnaziale de circumscripţie, în care, conform legislației actuale, vorbim de învățământul de masă.

Menţinerea învăţământului de calitate se reflectă în istoricul colegiului nostru şi în numărul ridicat de absolvenţi renumiţi, printre care academicieni, scriitori, diplomaţi, profesori în centre universitare prestigioase din Europa şi Statele Unite ale Americii.

Standardele stabilite, inclusiv în Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ şi contractele educaţionale, contribuie la realizarea performanţei şi recunoaşterea naţională şi internaţională, acestea fiind motivele principale pentru care colegiul nostru se află în preferinţele părinţilor şi elevilor în alegerea parcursului şcolar.

Misiunea noastră ca unitate de învăţământ este de formare, prin educaţie, a infrastructurii mentale a societăţii româneşti, în acord cu noile cerinţe, derivate din statutul României de ţară membră a Uniunii Europene şi din funcţionarea în contextul globalizării, de generare sustenabilă a unei resurse umane naţionale înalt competitive, capabilă să funcţioneze eficient în societatea actuală şi viitoare.

Idealul educaţional al Colegiului Naţional Dr. Ioan Meșotă, din Braşov, constă în dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualităţii umane, în formarea personalităţii autonome şi în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea şi dezvoltarea personală, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetăţenească activă în societate, pentru incluziune socială şi pentru angajare pe piaţa muncii.

Şi toate acestea prin asigurarea tuturor elevilor de drepturi egale de acces la toate nivelurile şi formele de învăţământ, precum şi la învăţarea pe tot parcursul anilor de studii, fără nicio formă de discriminare!

În atare situaţie, respingem ferm orice susţinere care ar viza o ipotetică încălcare de către Colegiul Naţional Dr. Ioan Meșotă a drepturilor elevilor.

Regulamentul de ordine interioară al Colegiului Naţional Dr. Ioan Meșotă şi contractul educaţional au fost concepute, adoptate şi aprobate în condiţii de perfectă legalitate.

Ca unitate de învăţământ, Colegiul Naţional Dr. Ioan Meșotă, din Braşov, este organizat şi funcţionează, între altele, în special, în condiţiile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi a Regulamentului‑cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar aprobat prin Ordinul Ministrului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice nr. 5.079/2016 modificat şi completat prin Ordinul Ministerului Educaţiei Naţionale nr. 3027/2018.

Potrivit art. 86 din LEN nr. 1/2011, unităţile de învăţământ încheie cu părinţii, în momentul înscrierii antepreşcolarilor, respectiv a preşcolarilor sau a elevilor, în Registrul unic matricol, un contract educaţional, în care sunt înscrise drepturile şi obligaţiile reciproce ale părinţilor. Contractul educaţional‑tip este aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului şi este particularizat, la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, prin decizia Consiliului de Administraţie.

Iată deci că nu doar elevii, ci şi părinţii acestora sunt astfel informaţi cu privire la prevederile din regulamente şi din contractele educaţionale şi semnează un acord în acest sens.

Standardele prevăzute în regulamentele discutate sunt mai mult decât rezonabile, fiind stabilite în sprijinul învăţământului performant şi în beneficiul elevilor, în acord cu dispoziţiile art. 12 alin. (5) din LEN nr. 1/2011, conform cărora statul şi alţi factori interesaţi susţin financiar activităţile de performanţă, de nivel naţional şi internaţional, ale elevilor şi studenţilor. De asemenea, art. 57 alin. (1) din acelaşi act normativ stabileşte că statul sprijină copiii şi tinerii capabili de performanţe înalte atât în unităţile de învăţământ, cât şi în centre de excelenţă.

Nu în ultimul rând, trebuie arătat faptul că răspunderea publică pentru performanţele Colegiului nostru este asumată de către Director, alături de Consiliul de Administraţie, în acord cu obligaţiile prevăzute în art. 97 alin. (2) lit. c) din Regulamentul‑cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar aprobat prin Ordinul Ministrului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice nr. 5.079/2016 modificat şi completat prin Ordinul MEN nr. 3027/2018.

Potrivit prevederilor cuprinse în art. 1 din Regulamentul‑cadru, unităţile de învăţământ se organizează şi funcţionează inclusiv în conformitate cu prevederile propriului regulament de organizare şi funcţionare şi ale regulamentului intern.

Important de subliniat este faptul că impunerea nivelului de performanţă şcolară nu poate fi asimilat discriminării, aşa cum, în mod fals, au susţinut unele persoane în cadrul unor luări de poziţii exprimate public în legătură cu standardele de performanţă şcolară impuse de şcoala noastră.

Din aceeaşi specială şi onorată postură, Colegiul Naţional Dr. Ioan Meșotă organizează anual o singură clasă gimnazială, cu respectarea tuturor prevederilor legale aplicabile, dar ale cărei cursuri şi programă educaţională şi de învăţământ pot fi urmate doar de elevii ale căror rezultate şcolare se încadrează în standardele de performanţă specifice. Nu întâmplător este faptul că doar în anul şcolar 2018‑2019 au fost patru concurenţi pe loc pentru admiterea în clasa a V‑a, organizată în cadrul colegiului nostru. Criteriul impus de şcoala noastră vizează anumite materii şi media la purtare. Mai mult, elevii care nu îndeplinesc condiţiile pentru a continua cursurile în cadrul colegiului nostru sunt susţinuţi şi au posibilitatea de a participa la o reexaminare. Orice elev sau părinţii acestuia pot contesta în condiţii de legalitate deplină rezultatele evaluărilor anuale, ale notelor în general.

În acelaşi sens, arătăm că unitatea noastră de învăţământ respectă prevederile art. 9 din Statutul elevului aprobat prin Ordinul Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice nr. 4742/2016, care oferă dreptul de a contesta rezultatele evaluării atât elevul sau, după caz, părintele, tutorele ori susţinătorul legal al elevului.

În aceste condiţii, apreciem ca fiind superficială şi iraţională atitudinea care laudă performanţa şi excelenţa în momentele de succes ce satisfac orgoliul naţional, dar care în acelaşi timp condamnă standardele şi cerinţele fără de care nu s‑ar mai putea ajunge la aceste rezultate notabile.

Prof. Ovidiu Florin TRIPŞA,
directorul CN Dr. Ioan Meșotă, din Braşov