Socialize

Facebook
Home » Actualitate » Ultima ora » Dincolo de discuții și semnale de alarmă flagelul violenței din școli reclamă implicarea urgentă a autorităților

Dincolo de discuții și semnale de alarmă flagelul violenței din școli reclamă implicarea urgentă a autorităților

Un caz de o gravitate excepțională a readus, săptămâna trecută, în discuție gradul de nesiguranță din ce în mai crescut din școlile României. O profesoară de matematică de la Liceul Spiru Haret, din Ploiești, a fost înjunghiată de un individ, în vârstă de 22 de ani, fost elev al liceului, chiar în fața cancelariei. În vârstă de 43 de ani, profesoara a suferit un șoc hemoragic, fiind transportată la spital în stare foarte gravă. Agresorul a fugit din școală cu un cuţit în mână, dar a fost prins la aproape 30 de metri distanță de un echipaj de jandarmi. Motivul atacului a fost o răzbunare pentru faptul că a fost exmatriculat în clasa a XII-a, tot pentru un atac cu un cuțit la adresa unui coleg. Asupra agresorului a fost găsit un adevărat arsenal de luptă, dar și o sticlă cu alcool. Atacul a fost premeditat și a avut loc sub serioasa  influență a alcoolului. Incidentul este însă cel mai grav din  numeroasele cazuri de violență care se petrec în spațiul școlii și în afara acesteia.

Tot săptămâna trecută, la un liceu din Dorohoi, județul Botoșani, o elevă a fost bătută cu sălbăticie de alte două fete. Incidentul s-a petrecut în afara școlii, pe stradă, la câţiva metri de instituția de învățământ. Scena, de o violență greu de descris în cuvinte, s-a consumat în fața mai multor persoane, care au trecut nepăsătoare, fără să intervină în vreun fel. Se pare că situația riscă să scape de sub control – de la începutul anului și până acum înregistrându-se câteva sute de agresiuni, la nivelul întregii țări. Simpla filosofare pe marginea fenomenului, simplele mese rotunde, dezbateri și simpozioane pe acest subiect nu mai sunt suficiente. Trebuie luate măsuri concrete și asta cât mai repede posibil.

O delăsare incredibilă față de siguranța copiilor plutește în întreg spațiul școlii 

Părinții sunt îngroziți și nu mai au curajul să-și lase copiii la școală, cadrele didactice sunt din ce în ce mai speriate de eventualele atacuri ce ar putea veni din partea elevilor cu probleme. Reprezentanţii părinţilor spun că în școli, practic, nimeni nu face nimic pentru a stopa acest grav fenomen, o delăsare incredibilă față de siguranța elevilor plutește peste tot, de la poartă până în clasă.„În şcoli sunt multe lucruri care nu se respectă şi nu se acţionează. În unităţile şcolare există o stare de delăsare inadmisibilă. Sunt profesori care trec pe holurile şcolilor şi văd elevii care se înjură, se îmbrâncesc şi nu au niciun fel de reacţie, să îi întrebe pe copii cine sunt, de la ce clasă, cine este dirigintele. Directorii de şcoli au obiceiul să nu sesizeze violenţele din şcoli, astfel încât să nu se constituie o problemă la nivelul unităţii şcolare pentru că ei sunt obligaţi să ia nişte măsuri. Există o comisie, la nivelul fiecărei unităţi şcolare, care nu prea funcţionează, din păcate“, declara anul trecut, pentru Mediafax, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, Iulian Cristache. Și de atunci nu s-a schimbat nimic. Pentru aceeași agenție de presă, Iulian Cristache a ținut să precizeze că, de-a lungul anilor, Federaţia Părinţilor a avut iniţiative repetate în ceea ce priveşte siguranţa elevilor în școală, dar nici consiliile locale şi nici Ministerul Educaţiei nu au făcut nimic în acest sens.

Actele de agresiune se petrec atât în spațiile publice, cât și în incinta unităților de învățământ

Nesiguranța – fenomen care a început să-și facă loc în spațiul școlii încă de la începutul anilor ’90 – a devenit, treptat, un numitor comun pentru școlile noastre. Din ce în ce mai frecvent sunt mediatizate informații îngrijorătoare privind cazuri de violență și de violență extremă, care pot ajunge, și multe au și ajuns, din nefericire, la decese ale unor minori provocate de violențe juvenile. Actele de agresiune se petrec atât în spațiile publice, cât și în incinta unităților de învățământ. Elevii nu mai sunt, practic, nicăieri în siguranță.

Violența fizică, psihică și verbală din unitățile de învățământ a scăpat de multă vreme de sub control, devenind, din nefericire, ceva obișnuit, la ordinea zilei, picanteria care colorează știrile posturilor de televiziune. Au crescut în mod inadmisibil cazurile de agresiune și hărțuire sexuală, tentativele de viol și actele sexuale consumate în interiorul instituțiilor de învățământ. În instituțiile de învățământ din țara nostră se poate intra, fără nicio problemă, cu droguri și cu alcool, cu arme albe, pe poarta școlii pot intra tot felul de indivizi fără ca aceștia să fie legitimați sau măcar întrebați de sănătate de paznici. Dar există numeroase școli în țara noastră care nu au pază la poartă. Un experiment în acest sens l-au făcut chiar cei de la Digi 24, care au intrat în mai multe instituții de învățământ, săptămâna trecută, fără ca nimeni să se sinchisească, multe neavând portari… Acest fapt dovedește exact ceea ce spun asociațiile de elevi și de părinți, anume că în spațiul școlii românești există o indolență inadmisibilă față de siguranța copiilor.

Violența se extinde dramatic la nivelul grădinițelor!

Dar în sistemul de învățământ din România nu doar elevii sunt agresori. Din ce în ce mai mulți profesori își agresează elevii, îi jignesc, îi amenință și, fapt abominabil, îi hărțuiesc sexual. Unii cedează nervos în fața numeroaselor umilințe și jigniri pe care ei înșiși le suportă zilnic din partea elevilor. Alții – cum e cazul celor care își hărțuiesc sexual elevii – dovedesc că nu au ce căuta în acest spațiu de educație. Numeroase cazuri care au ajuns în ultimii ani în presă au dezvăluit comportamente inacceptabile venite din partea unor educatori. Vorbim despre copii de câțiva anișori bătuți și terorizați. E nevoie ca părinții să sesizeze comportamentul anormal al copilului pentru ca conducerea grădiniței să verifice înregistrările de pe camerele de supraveghere din incinta grădinițelor, pentru ca educatoarea agresoare să fie dată în vileag. În ce lume trăim, Dumnezeule? Toți acești copii ajung la psiholog și, cum am mai spus-o și în alte articole, dezvoltă fobii, neîncredere în sine, teama de școală, de ideea de autoritate și de profesor. Acești copii ajung să se teamă de școală, de mediul care se dezvoltă aici, de profesori și se refugiză în orice doar pentru a scăpa de școală. Își asumă cineva efectele de mai târziu ale terorii la care sunt supuși acești copii? Conștientizează Ministerul Educației, angajații care se ascund în spatele zidurilor din str. General Berthelot, gravitatea situației și responsabilitatea uriașă pe care le au față de viitorul copiilor, responsabilitate pe care, evident, trebuie să o împartă cu autoritățile locale și cu Ministerul de Interne?

La finele anului trecut, la inițiativa și presiunea asociațiilor de elevi și părinți și a unor ong-uri, Senatul a votat în unanimitate modificarea Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, în sensul în care va defini, preveni şi interzice violența psihologică, adică bullyingul, în spațiile destinate educației, precum şcolile şi grădiniţele.Nu este suficient de grav că un cadru didactic a fost înjunghiat în incinta școlii sau că micuți de grădiniță sunt terorizați de educatoare? Nu este suficient de grav pentru aleșii noștri că elevii se bat cu bestialitate în școală și în afara acestui spațiu? Ce mai trebuie să se întâmple pentru ca, astfel, clasa noastră politică să realizeze că situația este destul de gravă pentru a necesita măsuri urgente? Pentru asta însă ar trebui ca aleșilor noștri să le pese de viitorul acestei țări.  

Marcela GHEORGHIU