Socialize

Facebook
Home » Univers editorial » Noutati editoriale » Educaţie, justiţie şi multă omenie

Educaţie, justiţie şi multă omenie

A apărut lucrarea Ghid privind aplicarea dreptului la educație pentru copiii cu dizabilități din România, de Maria Mădălina Turza, Editura Rentrop & Straton, Bucureşti, 2018, 264 pagini. Lucrarea este realizată sub egida Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități (CEDCD) şi sintetizează experienţe concrete dintr-un domeniu pe cât de sensibil din punct de vedere umanitar, pe atât de complex şi de profund sub aspect legislativ. Dincolo de teoretizări şi deziderate, veritabila investigaţie în conexiunile din zona reglementărilor pe care o propune cartea deschide căi de acces în concretizarea acestora. În calitate de președinte al CEDCD, cu formare de profil şi cu experiență solidă în domeniu, Mădălina Turza îşi argumentează astfel demersul: „În lunga și dificila luptă în instanțe pentru dreptul la educație al copiilor noștri, am învățat că sistemul poate fi extrem de inventiv în sens negativ. Astfel, cauza unui copil cu dizabilitate eliminat din sistemul de educație poate deveni o provocare serioasă chiar și pentru magistrați sau avocați în absența cunoașterii acestui domeniu foarte specific. Acesta este motivul pentru care am considerat că ar fi util să împărtășesc din această experiență acumulată adesea cu lacrimi de bucurie sau frustrare pentru ca cei chemați să aplice legea să poată avea acces facil la cele mai importante aspecte ale dreptului la educație al copiilor cu dizabilități ascunse în hățișurile normelor legale interne“.

Lucrarea porneşte de la lămurirea termenului de „educaţie incluzivă“, lămurire cu atât mai necesară, cu cât, observă autoarea, este folosit cu lejeritate în contexte formale şi informale şi confundat cu „integrare“, cu „incluziune“. În domeniul educaţiei, „educaţie incluzivă înseamnă faptul că toţi copiii au acces la educaţie de calitate într-un mediu incluziv“. În continuare, lucrarea prezintă „Cadrul legal internaţional privind dreptul la educaţie incluzivă al copiilor cu dizabilităţi“ şi, pe această bază, „Cadrul legal naţional privind dreptul la educaţie al copiilor cu dizabilităţi şi aplicarea normelor în vigoare“.

O zonă de rezistenţă a abordării temei din punctul de vedere al caracterului ei aplicat este reprezentată de „Exemple de jurisprudenţă dezvoltată de CEDCD la CNCD în apărarea dreptului la educaţie al copiilor cu dizabilităţi“. Sunt inserate, de asemenea, „Comentariul General nr. 4 privind dreptul la educaţie incluzivă“ şi „Ordinul nr. 1985/ 4.10.2016“. O secţiune de „Referinţe“, prezentă spre final, şi-ar fi mărit utilitatea pentru deschiderile pe care le facilitează lucrarea, dacă ar fi avut anvergura unei bibliografii.

În ansamblu, noua apariţie editorială Ghid privind aplicarea dreptului la educație pentru copiii cu dizabilități din România se dovedeşte foarte utilă celor care lucrează în domeniul educaţiei copiilor cu dizabilităţi, juriştilor angajaţi în cazuri de profil, precum şi părinţilor. Mediul educaţional, cel juridic şi cel familial găsesc în această carte un mijloc util de apropiere, de înţelegere şi de conlucrare în beneficiul copiilor. (F.A.)