Socialize

Facebook
Home » Institutii » Inspectorate scolare » „Etica examenelor rămâne pentru noi un obiectiv major, deoarece credem că astfel putem consolida motivaţia pentru studiu“

„Etica examenelor rămâne pentru noi un obiectiv major, deoarece credem că astfel putem consolida motivaţia pentru studiu“

Interviu cu prof. Ion Işfan, inspectorul general al ISJ Gorj


Stimate domnule inspector general, la finele unui an şcolar şi cu puţin înainte de debutul altuia, sunteţi în măsură să faceţi o analiză a felului în care s-a mişcat învăţământul gorjean în 2016-2017. Cum a fost acest an pentru învăţământul gorjean? Care au fost provocările, reuşitele, problemele, greutăţile mai mari sau mai mici cu care aţi avut a vă confrunta?

Experienţa acumulată în anii petrecuţi la conducerea ISJ Gorj a reprezentat un atu pentru provocările din acest an şcolar care a început cu activităţi esenţiale bunei desfăşurări a procesului instructiv-educativ cărora li s-au adăugat pregătirea, organizarea şi desfăşurarea Concursului pentru ocuparea posturilor vacante de director şi de director adjunct. Încheiem acest an şcolar cu alt concurs de acest tip, la care s-au înscris în judeţul Gorj 61 de candidaţi care au formulat 86 de opţiuni.

Una dintre reuşitele acestui an şcolar o reprezintă organizarea Olimpiadei Naţionale de Fizică la care au participat  530 de elevi şi 50 de profesori, membri ai Comisiei centrale. Am asigurat cazarea şi programul complex al competiţiei, am achiziţionat materialele necesare pentru buna desfăşurare a probei practice şi  am obţinut sponsorizări care să ne permită premierea suplimentară a celor mai buni elevi. Organizarea Olimpiadei Naţionale de Fizică ne-a  oferit prilejul de a avea alături tineri motivaţi pentru obţinerea performanţei în domeniul ştiinţei şi profesori cu experienţă în organizarea unor competiţii şcolare şi în evaluare. Scopul nostru  a fost ca această competiţie să se desfăşoare sub semnul obiectivităţii, al eficienţei, al profesionalismului şi al calităţii. A fost îndeplinit prin comunicare şi prin  munca în echipă, într-un parteneriat extins cu autorităţile locale. Oglinda tuturor activităţilor se află pe site-ul olimpiadei, iar amintirile minunate şi experienţele valoroase se vor păstra în sufletul participanţilor.

Vara reprezintă o perioadă de foc pentru şcoală, pentru elevi şi pentru profesori, în egală măsură. Reprezintă această perioadă o provocare pentru ISJ Gorj? Cum v-aţi pregătit pentru ca examenele să decurgă bine şi pentru profesorii implicaţi, şi pentru candidaţi? 

Întotdeauna pregătim examenele din perspectiva beneficiarilor educaţiei pe care o furnizăm. Elevii şi familiile lor aşteaptă şi trăiesc cu emoţie aceste  evaluări naţionale, iar datoria noastră este să evităm orice stres suplimentar printr-o foarte bună comunicare. Simulările au reprezentat şi ele un excelent exerciţiu de pregătire a acestor examene, iar  instruirile repetate au făcut ca examenele naţionale (Evaluarea Naţională şi Bacalaureatul, sesiunea iunie-iulie 2017) să se desfăşoare fără incidente. Centrele de examen au fost pregătite din timp şi au fost  dotate cu logistica necesară. Colegii noştri care au făcut parte din comisii, indiferent de funcţia pe care au îndeplinit-o, au demonstrat că înţeleg importanţa acestor examene pentru evoluţia învăţământului,  acestea fiind momente-cheie, care au rol de reglare a procesului complex de instruire/educaţie.Transportul lucrărilor în alte judeţe, în centrele de evaluare, ridică dificultăţi şi responsabilităţi suplimentare pe care am reuşit să le depăşim printr-o eficientă comunicare cu reprezentanţii MEN şi prin lucrul în echipă.

Sunteţi mulţumit de rezultatele obţinute de elevii gorjeni la evaluarea naţională şi la bacalaureat? Sunt ele mai bune decât în anii trecuţi?

Rezultatele înregistrate în acest an în judeţul nostru sunt mai bune decât în anul anterior. Am remarcat că a crescut simţitor numărul elevilor cu medii foarte bune la Evaluarea Naţională 2017: nouă elevi au promovat examenul cu media 10, iar numărul celor cu medii cuprinse între 9,00 şi 9,99 s-a dublat faţă de anul  2016 (404). La examenul de bacalaureat am constatat o îmbunătăţire semnificativă a rezultatelor înregistrate de elevii din promoţia curentă: 969 de candidaţi, dintre cei 3.210 prezenţi au promovat examenul cu medii peste 9,00, iar doi candidaţi au obţinut media 10.

Vreau să subliniez că media 10 a fost o răsplată specială nu doar pentru elevi din instituţii de învăţământ cu tradiţie, din Tg. Jiu, cum este cazul Colegiului Naţional Tudor Vladimirescu, ci a  reprezentat o reuşită a şcolii gorjene din Novaci, din Turceni şi din Dragoteşti.

Titularizarea. Cum a decurs acest concurs în judeţul Gorj?

La concursul pentru ocuparea unor posturi vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar au transportat  spre evaluare 374 de lucrări, deoarece unii dintre candidaţi au fost absenţi la proba scrisă, iar alţii s-au retras în timpul probei. 77 dintre candidaţi au obţinut note sub 5. Au fost înregistrate două medii de 10 la religie ortodoxă şi la matematică.

Se mai aplică toleranţa 0 la fraudă, ca în anii trecuţi?

Etica examenelor rămâne un obiectiv major, un criteriu de organizare a examenelor, deoarece credem că astfel putem consolida motivaţia pentru studiu şi pentru plasarea într-o ierarhie justă a valorilor.

Cum este privit învăţământul dual profesional în judeţul Gorj?

Am reuşit ca în acest an şcolar să introducem în oferta educaţională  a judeţului Gorj două clase de învăţământ profesional dual care vor funcţiona la Colegiul Tehnic Henri Coandă  din Tg. Jiu şi la Colegiul Mihai Viteazul din Bumbeşti-Jiu. Elevii vor primi, pe lângă bursa acordată de stat, o bursă suplimentară de 300, respectiv 200 de lei, vor beneficia de cazarare şi de masă gratuită. Vor avea echipamente asigurate de agenţii economici care îi susţin şi vor fi calificaţi pentru meseriile de sudor, strungar, electrician. Într-adevăr, nu a fost greu să îi convingem pe reprezentanţii unor  firme/companii importante să ne fie alături, ci să îi ajutăm pe elevi şi pe părinţii lor să înţeleagă beneficiile extraordinare ale învăţământului  profesional dual: absolvenţii vor fi angajaţi, vor putea să continue studiile în învăţământul liceal sau vor fi liberi să ia orice altă decizie în ceea ce priveşte viitorul profesional, nefiind îngrădiţi de nicio obligaţie.

Şcoala a intrat în vacanţă, examenele se vor încheia, dar, aşa cum spuneam şi la începutul acestei discuţii, noul an şcolar bate la uşă. Care sunt principalele obiective ale acestei perioade, domnule profesor?

Ne aflăm, aşa cum precizam, în plin concurs pentru ocuparea funcţiilor de director/director adjunct. Vom avea astfel la nivelul multor şcoli noi echipe manageriale care trebuie mobilizate şi coordonate pentru desfăşurarea activităţilor specifice pregătirii începerii anului şcolar 2017-2018: reparaţii, achiziţionarea manualelor, încadrarea cu personal didactic etc. De asemenea, suntem în proces de evaluare a dosarelor candidaţilor înscrişi pentru CNEME,  vom evalua  activitatea desfăşurată de directori în anul şcolar 2016-2017 şi pregătim deja sesiunea august-septembrie a examenului de bacalaureat. Vara  este trăită prin satisfacţia de a îndeplini cu succes toate aceste responsabilităţi. Le dorim elevilor şi colegilor noştri vacanţă plăcută şi îi felicităm pentru rezultatele obţinute în acest an şcolar.

 Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU