Socialize

Facebook
Home » Reforma » Proces » Examenele fără vacanţă

Examenele fără vacanţă

Bacalaureatul se află în aşteptarea rezultatelor. Evaluarea naţională a rămas în urmă. Rezultatele îi vor fi valorificate în mare măsură la admiterea în liceu care este în desfăşurare. Va veni apoi încă un bacalaureat. Va mai fi şi o nouă repartizare pe ceva locuri la licee. Permanent, vor fi tentative ca să se mai ocupe un loc, două în învăţământul profesional. Peste trei zile de la termenul de finalizare a tuturor acestora, va începe şcoala. Doar pentru elevi va începe, noul an şcolar al profesorilor fiind început mai devreme, până să se fi terminat anul şcolar actual. Noul an şcolar începe fără ca etapele precedentului să fi fost duse până la capăt. Se întâmplă aşa de parcă şcoala noastră nici nu ştie cum ar fi ca lucrurile să decurgă altfel. Iluzia că avem „cel mai scurt an şcolar“ (din lume, din Europa?) şi că profesorii au zeci şi zeci de zile de concediu pe care nu ştiu cum să şi le mai ia se perpetuează.

Examenele – ca desfăşurare, ca momente în parcursul şcolar – sunt inevitabile. La fel sunt prevederile care le guvernează sub aspectele care ţin de corectitudine şi de siguranţă. Se pare că nu pot fi organizate altfel, cu atât mai mult cu cât în forma aceasta şi cu mecanismul exersat atâţia ani la rând asigură echitate şi linişte, adică nu provoacă nemulţumiri majore sau cine ştie ce suspiciuni. Pentru o eventuală simplificare, ideea unei circulaţii on-line a lucrărilor pentru evaluare ar fi nu numai hazardată (sau, altfel zis, riscantă), ci şi de-a dreptul incompatibilă cu noţiunea de examen în accepţia lui solidă. Ceea ce eventual se poate dovedi suficient pentru relevanţa şi obiectivitatea unui test, sondaj, interviu (şi acela, în fază preliminară) nu are cum să fie decisiv pentru un examen naţional.

De diminuat în privinţa examenelor ar fi patosul abordării. De eliminat, nu ar putea să fie eliminat, pentru că dreptul să încerce şi să combată este al fiecăruia. La fel este considerată şi dreptatea. Imediat după anunţarea rezultatelor la evaluarea naţională, notele a 23.761 de lucrări scrise din totalul de 294.590 susţinute au fost contestate. Pentru acele lucrări, toată procedura aferentă evaluării a fost reluată. Unii contestatari au avut câştig de cauză. Acelaşi lucru urmează acum să se întâmple în cazul bacalaureatului. Din clipa afişării primelor rezultate la centrele de examen și pe site-ul bacalaureat.edu.ro, va exista un interval de patru ore (12.00-16.00) pentru îmbulzeală la depunerea contestaţiilor. Vor urma zile de refacere, la propriu, a drumului cine ştie câtor zeci de mii de lucrări. „Rezultatele finale vor fi făcute publice în data de 9 iulie“, anunţă metodologia. A doua zi, pe 10 iulie, va începe încă o sesiune de bacalaureat, odată cu înscrierile, posibile până la 13 iulie; ba nu, mai este şi până pe 27 un termen de înscriere, ca să apuce şi cei rămaşi iniţial corigenţi şi care până la urmă au promovat. Pe 20 august vor începe probele scrise ale bacalaureatului „de toamnă“.

Între timp, se desfăşoară admiterea în liceu, având ca moment de vârf repartizarea computerizată. Pregătită încă de la începutul semestrului al doilea din anul şcolar încă în curs, admiterea îşi consumă în acest moment prima concretizare: completarea fişelor cu opţiunile pentru licee de către absolvenţii clasei a VIII-a şi de către părinţii acestora, introducerea fişelor în baza de date computerizată, verificarea de către părinţi şi candidaţi a fişelor aşa cum le-a reţinut calculatorul, corectarea eventualelor greşeli, listarea din nou a fişelor. Repartizarea computerizată şi comunicarea rezultatelor vor fi pe 9 iulie. Vor urma înscrierea la licee conform repartizării, afişarea locurilor neocupate, rezolvarea situaţiilor speciale apărute după repartizarea computerizată, repartizarea şi a candidaţilor care din cine ştie ce motive nu au primit locuri de prima dată. La începutul lui septembrie iar vine o admitere în licee, tot pentru cine nu s-a înscris, nu a participat, nu a fost repartizat sau şi-a „încheiat situaţia şcolară ulterior“. Vineri, 7 septembrie, sunt anunţate rezultatele celui de al doilea rând de repartizări. Luni, pe 10 septembrie, începe şcoala.

Întregul mecanism al examenelor noastre naţionale sugerează preocuparea pentru creşterea procentuală a rezultatelor – creştere de ansamblu la nivel de sistem. Două sesiuni de bacalaureat lipite de azi pe mâine una de alta seamănă a invitaţii la consum dintr-o producţie de diplome. Nu reiese cu cât ar fi mai pregătit să se înscrie astăzi la un nou examen un candidat care ieri tocmai a aflat că l-a picat pe precedentul. La rândul ei, repartizarea în licee se reia, se îndreaptă din mers şi se completează, numai să nu rămână cineva fără loc – neapărat loc în liceu. Între ei, sunt inclusiv din cei câtuşi de puţin „vinovaţi“ de a fi ajuns pe un loc şi nu pe altul, buni de considerat un fel de condamnaţi în lipsă. Acestea se repetă în fiecare an, în fiecare vacanţă de vară şi dincolo de ea, în condiţiile în care este reclamată mereu lipsa de soluţie în orientarea după liceu a celor care omeneşte se arată dezinteresaţi de bacalaureat. La fel, repartizarea cum necum în liceu face ipocrită lamentaţia că învăţământul profesional este refuzat. De asemenea, lasă fără justificare ameninţarea că liceele cu procentaje de reuşită mici la bacalaureat ani la rând trebuie să fie transformate în şcoli profesionale.

Florin ANTONESCU