Socialize

Facebook
Home » Noutati » Exigență, performanță, subfinanțare, modelul românesc al reformei

Exigență, performanță, subfinanțare, modelul românesc al reformei

Exigenta, performanta, subfinantare

 

După examenul de definitivat, când peste jumătate din candidați (51,26%) au reușit să ia nota de trecere de minimum 8, rezultatele din această vară la concursul de titularizare, chiar dacă nu sunt spectaculoase, denotă, și acestea, faptul că ­în sistem începe să se miște ceva. În bine, desigur, dacă ne gândim că aproape jumătate din notele obținute de candidați după soluționarea contestațiilor (47%) sunt între 7 și 10.

Rezultatele finale indică următoarea situație: candidați cu note între 7 și 10 – 14.511, candidați cu note între 5 și 7 – 9, candidați cu note sub 5 – 5.596, în vreme ce numărul notelor de 10 a crescut la 161 (inițial, au fost înregistrate 160). La nivel național, pe județe, cel mai ridicat procent al notelor peste 7 se înregistrează în județul Iași (58,3%), în vreme ce cel mai scăzut procent, în județul Mehedinți (30,9%). Cele mai multe contestații s-au depus la limba și literatura română, pedagogie preșcolară și metodica desfășurării activităților instructiv-educative în grădinița de copii, urmate de limba și literatura română, matematică, limba și literatura engleză.

Mai multe posturi și catedre vacante în mediul urban decât în cel rural

La proba scrisă a concursului de titularizare pe un post didactic vacant sau rezervat din învățământul preuniversitar s-au prezentat în sesiunea din această vară 32.374 de candidați (88,48%). Candidații au avut a se lupta pentru angajare pe perioadă determinată pe 6.074 de posturi didactice și catedre vacante. Dintre acestea, 3.141 în mediul urban și 2.933 în mediul rural, mai multe deci la oraș decât la țară, acolo unde este o mare nevoie de cadre didactice titulare. Pe 9 și 12 august a avut loc, la nivelul centrelor de concurs, repartizarea cadrelor didactice care au obținut cel puțin nota 7 (șapte), atât la proba scrisă, cât și la proba practică/inspecția specială la clasă în profilul postului, pe posturile didactice/catedrele vacante pentru angajarea pe perioadă nedeterminată (titularizabile), în vreme ce în data de 14 august s-a desfășurat repartizarea pe perioadă determinată pe posturi de suplinitori a celor care au obținut note între 5 și 7.

Încercări de fraudare a examenului au existat și anul acesta. S-a întâmplat în județul Constanța, unde cinci candidați, din totalul de 1.033 de candidați, au fost eliminați din sală după ce au fost prinși copiind. Și în județul Timiș au fost înregistrate câteva cazuri de încercare de fraudare. Doi viitori dascăli care au venit nepregătiți la examen și-au încercat norocul cu telefonul mobil. De asemenea, în județul Cluj, un candidat a fost prins în timp ce încerca să copieze după o fițuică la Educație Fizică.

Încercările de fraudare descoperite au fost însă mai puține decât anul trecut, când mai mulți viitori profesori au încercat să se inspire într-un fel sau altul la proba scrisă a examenului de titularizare.

Profesori bine pregătiți, pe salarii mizerabile?

Ironia constă în aceea că, deși au obținut rezultate foarte bune, mulți profesori vor rămâne fără post, deoarece în zona în care au luat examenul nu există catedră pe specialitatea lor, și aceștia sunt sute la nivel național. În județul Timiș, de pildă, zeci de profesori de istorie, geografie sau biologie care au obținut rezultate perfecte la titularizare vor rămâne fără post din motivul menționat.

În concluzie, avem de-a face cu un număr destul de important de cadre didactice bine și foarte bine pregătite care au făcut față mai mult decât onorabil concursului de titularizare în 2013. Aproape jumătate din cei care s-au prezentat anul acesta la concursul pentru ocuparea unui post didactic au obținut note cuprinse între 7 și 10, ceea ce denotă un nivel de pregătire ridicat al cadrelor didactice.

Cum vor fi păstrați acești oameni în sistem rămâne la latitudinea celor care ne conduc și care au, vremelnic, e drept, acces la finanțele statului. Cu alte cuvinte, cei care se află în momentul de față la conducerea Ministerului Educației trebuie să se gândească serios, începând chiar de acum, că fără o salarizarea motivantă niciunul dintre acești oameni nu va putea fi ținut pentru multă vreme în sistem, după cum nu ne putem aștepta ca absolvenții de facultate de calitate să privească cu interes înspre un sistem care nu este capabil să le asigure un nivel de viață proporțional cu nivelul lor de pregătire. Iar la asta se adaugă și faptul că la examenul de definitivat pe un post didactic nota de promovare a crescut anul acesta de la 7 la 8.

Tot în vara aceasta, olimpicii noștri au câștigat tot ce se putea câștiga la nivel internațional. Asemenea performanțe nu se pot obține în absența unor cadre didactice performante.

Vom mai putea vorbi însă de performanță atunci când toți acești dascăli de valoare vor fi ieșit la pensie, iar în absența unor salarii motivante, posturile didactice vor fi atacate doar de absolvenți mediocri de învățământ superior, care se vor mulțumi și cu câteva sute de lei, pentru că nu pot accede la un post mai bine plătit?

Marcela GHEORGHIU