Socialize

Facebook
Home » Interviuri » „Faptul că s-au găsit resurse financiare numai pentru parlamentari, guvernanţi şi cei din administraţie a determinat revolta salariaţilor din sistem“

„Faptul că s-au găsit resurse financiare numai pentru parlamentari, guvernanţi şi cei din administraţie a determinat revolta salariaţilor din sistem“

Interviu cu prof. Ion Dobre, preşedintele Sindicatului Învăţământ Preuniversitar „Ion Neacşu“ Buzău


Stimate domnule preşedinte, chiar dacă, formal, lucrurile par a se fi aşezat, ne aflăm într-o perioadă complicată, cu restanţe în implementarea programului de guvernare şi cu un scandal politic de proporţii. Cum se simte Educaţia buzoiană în momentul de faţă?

Lucrurile doar par aşezate, întrucât nemulţumirile salariaţilor din învăţământ nu au fost, nici pe departe, rezolvate. După terminarea cursurilor şcolare, preocuparea majoră a celor din învăţământul buzoian s-a axat pe organizarea şi buna desfăşurare a examenelor de evaluare naţională  şi  de bacalaureat. Scandalul politic a devenit o obişnuinţă în peisajul românesc şi, aparent, nu pare să afecteze activităţile derulate în şcoli. Suntem în perioada de evaluare a contestaţiilor la bacalaureat, de finalizare a listelor privind acordarea gradaţiilor de merit şi trebuie depus un efort susţinut de o mare parte a personalului didactic şi didactic auxiliar pentru a fi cât mai obiectivi în aprecieri.

Ne bucură faptul că avem un procentaj bun la evaluarea naţională, că am ocupat un loc fruntaş în ceea ce priveşte numărul elevilor care au obţinut nota maximă, de aceea putem concluziona că în judeţul Buzău avem un învăţământ de calitate.

Noul ministru al educaţiei este un fost camarad de luptă sindicală. Este un atu pentru şcoală, pentru dumneavoastră, pentru  angajaţii din sistem?
Ce aşteptări aveţi de la el?

Cu siguranţă este un câştig pentru faptul că provine din învăţământul preuniversitar şi ştie foarte bine cum funcţionează acest sistem. Cunoaşte legislaţia, iar din acest punct de vedere nu poate fi dus în eroare de consilieri sau colaboratori care, din neştiinţă sau preocupaţi de interese personale, ar încerca să-l dezinformeze.

Nu ştiu dacă ajută învăţământul faptul că actualul ministru al educaţiei provine din rândul sindicatelor, întrucât acum el este om politic şi, cu siguranţă, va răspunde ,,comenzilor” politice, aşa cum a făcut-o şi în cazul adoptării Legii salarizării unitare. Aşteptăm să reluăm discuţiile şi să putem găsi soluţii la o serie de subiecte nerezolvate cum ar fi modificarea Legii educaţiei, aplicarea în totalitate a prevederilor Contractului colectiv de muncă, respectarea termenelor de elaborare a unor acte normative prevăzute de Contractul colectiv etc.

Sfârşitul anului şcolar i-a găsit pe profesori foarte nemulţumiţi de nerespectarea numeroaselor promisiuni făcute de cei de la guvernare în ianuarie şi au ameninţat chiar cu greva generală. S-a renunţat definitiv la grevă sau doar a fost amânată?

Odată cu instalarea Guvernului PSD-ALDE, am avut speranţa aplicării proiectului de guvernare care prevedea creşteri salariale importante pentru sectorul învăţământ. După creşterea din luna ianuarie urma ca mărirea stabilită să intre în vigoare din luna iulie. Faptul că am fost din nou păcăliţi şi că s-au găsit resurse financiare numai pentru parlamentari,  guvernanţi şi cei din administraţie a determinat revolta salariaţilor din sistem.

Mai mult, adoptarea Legii unice de salarizare a umplut paharul, întrucât învăţământul se regăseşte pe ultimele trepte ale  ierarhiei salariale. Este anormal ca un debutant cu studii de specialitate să câştige puţin peste un necalificat.

Conştienţi că direcţia în care este dirijat învăţământul va duce la îngroparea acestuia, salariaţii din învăţământul buzoian au hotărât intrarea în grevă generală în prima parte a lunii iunie. Cu un procent foarte mare, cadrele didactice au hotărât să întrerupă activitatea didactică, dacă la nivel naţional vor fi întrunite condiţiile legale. Rezultatele au fost sub aşteptări, iar colegii noştri au decis să amânăm deschiderea conflictului până la reluarea cursurilor.

Domnule preşedinte, care sunt cele mai mari nemulţumiri la nivel local?

Nemulţumirile salariaţilor din învăţământul buzoian sunt comune tuturor salariaţilor din Educaţie. Spre deosebire de ceilalţi, ne confruntăm cu o situaţie specială legată de plata unor drepturi stabilite de instanţele de judecată în legătură cu dobânzile. Două treimi din sentinţe sunt pronunţate încă din urmă cu trei ani şi am fost obligaţi să mergem pe executare silită. Sunt administraţii locale care nu au fonduri pentru plata acestor drepturi şi nu au posibilitatea să pună în executare sentinţele decât dacă primesc fonduri cu această destinaţie. Am avut o înţelegere cu reprezentanţii Guvernului Cioloş şi un acord semnat de ministrul educaţiei naţionale, prin care se angajau să plătească aceste drepturi, dar au dispărut din scena politică înainte de a-l pune în aplicare. Începând cu luna septembrie, vom relua demersurile cu actuala guvernare.

Chiar dacă este vacanţă, la ce trebuie să ne aşteptăm,  domnule preşedinte Ion Dobre, în următoarea perioadă?

Vom avea mai multe discuţii şi negocieri cu ministrul educaţiei pentru a axa  programele şcolare pe competenţe care să ajute elevii din şcolile profesionale şi liceele tehnologice să practice o meserie, iar pe cei din învăţământul liceal profil uman şi real pe competenţe care să îi pregătească pentru un învăţământul superior.

Vom insista pe asigurarea manualelor şcolare gratuit, pentru toţi elevii, pentru dotarea şcolilor cu mijloace de învăţământ noi şi moderne, pentru dotarea cu calculatoare a laboratoarelor de informatică din fiecare unitate şcolară.

Vom milita pentru debirocratizarea şi depolitizarea sistemului de învăţământ, pentru o mai largă implicare în educaţie a familiei şi celorlalţi parteneri sociali, pentru creşterea şi recunoaşterea rolului organizaţiilor sindicale în viaţa şcolii.

Vom avea permanent în atenţie creşterea salariului personalului din învăţământ şi nu vom renunţa niciodată la modificarea Legii salarizării unitare, o lege nedreaptă pentru cei pe care îi reprezentăm.

   Interviu realizat de Oana PANAIT