Socialize

Facebook
Home » Institutii » Inspectorate scolare » „Felul în care funcționează societatea creează un cadru propice abandonului“

„Felul în care funcționează societatea creează un cadru propice abandonului“

Interviu cu prof. Ion Negrilă, inspectorul general al ISJ Brașov


Stimate domnule inspector general Ion Negrilă, după o foarte zbuciumată perioadă pe care învățământul a traversat-o în această iarnă, s-au instalat liniștea și ordinea, cel puțin la nivelul școlii brașovene. Ce s-a întâmplat la nivelul județului dumneavoastră în toate aceste luni? Cu ce proiecte, cu ce speranțe personale și profesionale ați traversat această perioadă?

Toate perioadele sunt zbuciumate pentru că lucrăm cu oameni, suntem un sistem dinamic în continuă mișcare. Într-adevăr, ne confruntăm și cu probleme pe care încercăm să le rezolvăm. Totuși, am reușit împreună cu colegii din ISJ să implementăm și proiecte care să vină în ajutorul elevilor, părinților și al colegilor profesori. De la proiecte privind educația pentru sănătate și până la educație juridică, acțiuni privind bullyng-ul și a cyberbullyng-ul, activități de prevenire a consumului de droguri și a traficului de persoane, activități culturale la care s-au adăugat toate concursurile școlare, olimpiadele, proiectele Erasmus, acțiuni de caritate și multe altele.

Din punct de vedere profesional, îmi doresc să pot susține cât mai mult și cât mai bine educația copiilor noștri. Îmi doresc să pot reface legătura elev-părinte-profesor pentru că școala este a doua familie.

Ce se întâmplă la nivelul județului Brașov cu învățământul dual-profesional? Există interes pentru această formă de învățământ de care piața muncii are atât de mare nevoie?

Încă de anul trecut, în județul Brașov am popularizat și susținut învățământul profesional dual. Împreună cu colegii mei, am organizat întâlniri zonale cu directorii de școli și licee, reprezentanți ai UAT și ai operatorilor economici pentru a înțelege ce înseamnă învățământul dual și pentru a înțelege beneficiile acestui sistem. Pasul următor a fost popularizarea în rândul elevilor și a părinților. A fost greu. Părinții trebuie în primul rând să înțeleagă și să accepte că nu toți copiii trebuie să ajungă la un liceu teoretic și că dacă nu ajungi acolo ești mai slab pregătit. Greșit. Poți să urmezi cursurile învățământului dual, să te specializezi într-o meserie, să continui cu liceul și la urmă poți să urmezi o facultate în domeniul în care te-ai specializat având totodată și un contract de muncă sigur.

Până la urmă am reușit să avem cereri pentru 600 de locuri din partea operatorilor economici din care s-au ocupat 570 cu elevi doritori. Procentul Brașovului la nivel de țară a fost de 40% din totalul locurilor ocupate în învățământul dual. Anul acesta avem o cerere de peste 1.000 de locuri din partea operatorilor economici pe care dorim să le ocupăm în procent cât mai mare cu elevi. În sprijinul elevilor am venit cu specializări noi caracteristice cererii de pe piața muncii din județ. Am înființat asociații ale operatorilor economici pentru susținerea învățământului dual cu specializare în turism și alimentație publică, am susținut dezvoltarea școlilor existente etc.

Cum se descurcă ISJ Brașov cu plata salariilor angajaților din sistem? E greu, e ușor?

Ne descurcăm. Știm cu toții că salarizarea se face în funcție de finanțarea de bază. La Brașov, am reușit să facem în așa fel încât salariile să fie plătite la timp, fără întârzieri.

Printre problemele cu care se confruntă educația românească se numără și costul standard per elev, insuficient în multe locuri din țară. Ce se întâmplă în județul Brașov?

După cum vă spuneam, noi am reușit să ne echilibrăm. Este adevărat că avem școli în care sunt copii mai puțini și nu le este suficientă finanțarea. Totuși, trebuie să le susținem. Toți copiii au nevoie de educație.

Abandonul timpuriu este o altă mare problemă. Cum stau lucrurile din acest punct de vedere la nivelul județului Brașov?

Abandonul este o problemă majoră care, după părerea mea, se va accentua în viitor. Felul în care funcționează societatea creează un cadru propice abandonului. La Brașov, am încercat prin derularea mai multor proiecte cu finanțare europeană și nu numai să micșorăm riscul de abandon la nivelul unităților școlare. În perioada următoare, vom mai semna contractele a două proiecte cu finanțare europeană tot în această direcție.

Pe lângă aceste proiecte, mai avem și proiecte locale pentru prevenirea abandonului, proiecte realizate de colegii mei profesori. Am colegi care merg acasă la copiii care au rămas în grija bunicilor sau a rudelor și îi aduc la școală, rămân după ore ca să lucreze cu copiii, merg la instituțiile statului și încearcă să le rezolve actele de identitate ca să poată fi luați în evidență. Mulți copii sunt fără certificate de naștere și cărți de identitate. Birocrația este atât de mare încât îți este greu și să intri în legalitate. Pentru un certificat de naștere, ai nevoie de o sumedenie de documente pe care acel copil rămas singur nu le are. Pentru mine este important ca statul să-l ia în evidență ca eu să-l pot școlariza. Sunt copii care au dreptul la o șansă.

Se apropie perioada de foc a examenelor naționale. Ce sperați de la acestea, domnule inspector general?

Medii cât mai mari la examene. Mobilizare din partea tuturor. Seriozitate. Și să ne bucurăm împreună la sfârșitul examenelor.

Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU