Festivalul Naţional „Bucuria Lecturii“ (ediţia XIV) –  celebrarea cărţii şi a creativităţii în lumea Şcolii

Grupuri, grupuri de copii cu cărţi în mână şi unii chiar cu nasu‑n cărţi invadează strada, metroul, parcul. Tocmai s‑a încheiat gala care a încununat ediţia 2018 a Festivalului Naţional „Bucuria Lecturii“. A fost ediţia numărul 14 a unui adevărat maraton al cărţii, cunoaşterii, informării, educaţiei şi învăţăturii, desfăşurat an de an în şcoli, grădiniţe şi licee din toată ţara pe durata unui întreg semestru. Iniţiativa şi greul organizării în fiecare an aparţin Federaţiei Internaţionale a Comunităţilor Educative, Secţiunea România – FICE România. La ediţia actuală, partener implicat în mod activ a fost Şcoala Gimnazială Nr. 96, din sectorul 4. Totodată, festivalul ca eveniment de anvergură a fost inclus între activităţile recunoscute de Ministerul Educaţiei Naţionale prin OMEN nr. 3076/17.01.2018, anexa 6, poziţia 193. Au contribuit la reuşită Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, inspectoratele şcolare din judeţe cu unităţi de învăţământ participante, Palatul Naţional al Copiilor, autorităţi publice locale, specialişti în educaţie, comunicare, mass‑media, care au evaluat prezenţele în competiţie.
Fără a intra în detaliile regulamentului minuţios şi cuprinzător în sensul oportunităţilor de exprimare şi de participare, este de reamintit că deschiderea a fost foarte largă, de la nivel preşcolar la final de liceu, condiţia esenţială reprezentând‑o interesul a citi şi de a valorifica măcar o parte din cele citite. Pe baza lecturilor, participanţii mari şi mici au avut libertatea să se exprime la rândul lor într‑o diversitate de forme: creaţii proprii, interpretări, transfigurări plastice, muzicale, coregrafice. A existat inclusiv posibilitatea adresării imaginare, în scris, către autori şi personaje, aşa cum au fost create numeroase contexte de dialog direct cu scriitori, autori, critici literari, editori, bibliotecari. Copiii au primit cărţi, iar unii, la rândul lor, au dăruit cărţi. În multe şi diverse demersuri inspirate de carte şi de citit au fost antrenaţi profesori de la toate ciclurile, părinţi, practic toţi ai casei şi toţi ai şcolii. „Bucuria Lecturii“ s‑a dovedit cu adevărat mobilul unei invazii din partea celor care cred cu încăpăţânare că ştiinţa şi educaţia nu au cum să fie adevărate în afara cărţii.
Creativitate inspirată de dragostea pentru carte
Momentul culminant l‑a constituit gala finală a laureaţilor, găzduită, şi în acest an, de Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti. Simbolic, dar şi printr‑un mare număr de copii, profesori şi părinţi prezenţi la eveniment, se poate spune că s‑au regăsit reprezentanţii tututor celor aproape două sute de grădiniţe, şcoli, licee, centre şi cluburi şi palate ale copiilor participante, după cum a subliniat în cuvântul său prof. Toma Mareş, preşedintele FICE România. Aprecierile sale s‑au îndreptat spre adevăratele performanţe creative dovedite de elevii şi preşcolarii iubitori de lectură, de carte, din Bucureşti, din judeţe precum Caraş‑Severin, Iaşi, Neamţ, Argeş, Timiş, Arad, Constanţa, Tulcea, Vaslui, Bacău şi multe altele. „Peste tot au fost copii cu activităţi inspirate de lecturile lor, stimulaţi de cadre didactice din şcoli, licee şi grădiniţe. În faţa părinţilor, a altor rude, a prietenilor, a colegilor, s‑au bucurat în serbări, şezători, spectacole, carnavaluri, ateliere de creţie, expoziţii. Au vizitat muzee, biblioteci, instituţii de cultură, au vizionat piese de teatru, s‑au întâlnit cu scriitori“, a spus profesorul Toma Mareş. O astfel de întâlnire s‑a derulat şi la gala finală, cu scriitorul Petre Crăciun.
De la marii clasici la „Cai sălbatici, cai de fum“
Din mulţimea celor care s‑au exprimat în festivalul generator de competiţie s‑au detaşat laureaţii. Premiul de Excelenţă care poartă numele mentorului de‑a lungul anilor a numeroşi profesionişti ai scrisului, profesorul şi scriitorul Tudor Opriş (1926‑2015), a fost decernat iubitorilor de lectură de la Centrul de Zi Casa Speranţei al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 4, pentru diversitatea activităţilor inspirate de carte. O parte din acestea, sub formă de recitări, momente vesele, cântece, au fost prezentate şi pe scena galei finale. Copiii au dovedit că marii clasici Eminescu, Caragiale, Coşbuc le pot fi accesibili. Cu aceeaşi plăcere citesc Pinocchio, Albă‑ca‑Zăpada, Cenuşăreasa, Harry Potter, după cum spune Georgette Elabboud (clasa a IV‑a), subliniind că sunt cărţi pe care le găseşte în biblioteca centrului de zi. „Suntem la prima participare şi ne vom întoarce mereu bucuroşi la ediţiile viitoare“, anunţă ferm Andrrea Dragomir, educator specializat care animă întreaga mişcare dedicată lecturii la Casa Speranţei, ajutată de întregul colectiv. Psihologul Alexandra Bădulescu semnalează interesul copiilor pentru lumea cărţilor. O acţiune chiar s‑a numit „Împarte o carte“ şi a constat în dăruirea unor cărţi de către copii de la Casa Speranţei unor copii din alte centre.
Premiul de Excelenţă pentru creaţie literară proprie, ca şi pentru dragoste de carte, pentru pasiune constantă faţă de lectură, a fost obţinut de Roberta Mitache, acum în clasa a V‑a, la Colegiul National Gheorghe Lazar, Bucureşti o prezenţă obişnuită pe locuri superioare în concursuri şi festivaluri dedicate lecturii, ca şi în universul interpretării artistice pe scenă şi pe ecran. La gala „Bucuria Lecturii“, Roberta şi‑a prezentat textele celei mai noi creaţii, reunite sub titlul „Cai sălbatici, cai de fum“. Roberta a participat în acest an, cu rezultate deosebite, la Olimpiada Națională de Lectură (OLAV), la Olimpiada Națională de Lingvistică, la Concursul „Muzica: artă, ştiinţă, emoţie…“, la Festivalul ,,William Shakespeare“. Ea este o talentată pianistă (a luat locul 1 la Festivalul Pro Piano) și o încântătoare actriță: între 22 și 26 august, o puteți vedea în piesa „Vlaicu Vodă“, montată de Teatrul Excelsior, din octombrie va reveni la Teatrul Metropolis  în piesa „Jake și femeile lui“, iar în noiembrie va apărea în filmul „Moromeții 2“, al regizorului Stere Gulea.
Lumea cărţilor, sugerată prin tablouri, se mută la Parlament
Distinsă cu Premiul I pentru lectură şi creaţie, Rebeca Stroe (clasa a IV‑a, Şcoala Gimnazială Mircea Sântimbreanu) se laudă cu o bibliotecă de 50 de volume şi spune că‑i place să păstreze cărţile pe care le citeşte, aşa că împrumută mai puţin de la biblioteca şcolii şi mai mult cumpără de pe internet şi din magazine. Maria Rebeca Mocanu (clasa I) este, de asemenea, pasionată de lectură şi îşi ţine cărţile „într‑un dulap“.
Premiul II pentru creaţie literară originală la Festivalul Naţional „Bucuria Lecturii“ a obţinut Neagoe Maria Alexandra, elevă în clasa a XI-a la Colegiul Național Gheorghe Lazăr din București, la profilul real, specializarea științele naturii. Este pasionată de lectură și a participat încă din clasa a V-a la olimpiadele cu profil umanist – Română, Lectură ca abilitate de viață, engleză. Ceea ce îi umple sufletul de bucurie este scrisul. Visează să scrie un roman și să îl publice. Scrie la propria carte, în paralel cu alte activități. Performanțele ei sunt în acest domeniu, de altfel – Premiul I la etapa națională a concursului Rezistența anticomunistă, premiul II la Concursul Național Nașterea Domnului, Renașterea bucuriei. S-a calificat la etapa națională a olimpiadei de Lectură ca abilitate de viață și la etapa națională de engleză.
Cititoare pasionată şi scriitoare în devenire este şi Isabel Popescu (clasa a VI‑a, Şcoala Gimnazială Nr. 128), deopotrivă concurentă apreciată în competiţii de creaţie literară.
George Robert Neagu (clasa a IV‑a) tocmai citeşte cartea „Cei mai frumoşi ani din viaţa mea“, a ajuns pe la „pagina o sută douăzeci şi ceva“. Înainte a citit „Hoţii de tablouri“.
Andreea Georgiana Coman (clasa a IV‑a) i‑a dăruit o carte pe care a citit‑o, „Bunicuţa hoţo­mană“, unui copil de pe strada ei.
Andrei Andreescu (clasa I, Şcoala Gimnazială Nr. 197) preferă „cărţile despre animale“.
Elevă în clasa a XI‑a la Colegiul Tehnic de Arhitectură I. N. Socolescu, Ana Ionescu zice că ar citi mai mult, dar nu o lasă proiectele pe care tot le are de făcut. Abia a ajuns la ultima pagină a unei cărţi luate „de pe net“ şi începute acum două luni. Colegul ei Dan Chirică a ilustrat o secvenţă din „Cronicile din Narnia“, „cu felinarul“. Câte ceva din „Povestea lui Harap‑Alb“, de Ion Creangă, a transfigurat în câteva tablouri Andreea Spătaru (clasa a XI‑a, Colegiul Naţional Pedagogic Ştefan cel Mare din Bacău), în timp ce o colegă din clasa a XII‑a, Alexandra Grigoraş, propune o viziune asupra lui Pinocchio. De la Şcoala Gimnazială Nr. 96, Ana Lucia Ghica (clasa pregătitoare) o sugerează printr‑un tablou pe „Mătuşica îngrozitoare“, iar Alexandra Ciurea (clasa I) provoacă publicul prin sugestii desprinse din „Scufiţa Roşie“. Odată cu venirea vacanţei, tablourile inspirate de „Bucuria Lecturii“ se mută la Palatul Parlamentului, într‑o expoziţie deschisă oricui vrea să cunoască ceva din felul în care copiii de azi înţeleg lumea cărţilor.
F. IONESCU