Formarea cadrelor didactice debutante din învățământul preșcolar – utilitate și necesitate

Abordarea educațională propusă de noul curriculum pentru educația timpurie a copiilor de la 3 la 6/7 ani se orientează asupra metodei proiectelor tematice de grup, selectate, proiectate și elaborate cu ajutorul copilului și în care brainstormingul, lucrul în echipă și acțiunea directă a copilului cu mediul sunt mijloacele de bază ale procesului de predare-învățare-evaluare.
Pentru a înţelege recomandările curriculumului naţional, este necesar ca educatoarele să cunoască modul de aplicare a acestei metode de lucru în activitatea cu preşcolarii, cu atât mai mult cu cât tehnica propusă accentuează ideea de folosire a contextului ludic şi a învăţării active în stimularea rutei individuale a acestui proces. De asemenea, în vederea stimulării continue a învăţării spontane a copilului şi pentru introducerea acestuia în ambianţa culturală a spaţiului căruia îi aparţine, se prefigurează o filosofie didactică diferită, prin crearea unui mediu educaţional adecvat.
Înscris pe direcția prioritară: pregătirea debutanților în vederea susținerii examenului național de definitivare în învățământ, programul de formare continuă avizat Formarea cadrelor didactice debutante din învățământul preșcolar cuprins în Oferta de formare continuă pentru anul școlar 2017-2018 și derulat prin Casa Corpului Didactic Dâmbovița, s-a adresat cadrelor didactice din învățământul preșcolar din județul Dâmbovița.
Din această perspectivă, cursul a vizat un set de competențe specifice, precum: dezvoltarea capacității de comunicare și relaționare cu antepreșcolarii și preșcolarii; însușirea unor cunoștințe, abilități, competențe, aptitudini în condiții de cooperare; abilitatea de a proiecta şi desfășura activități integrate în contextul noului curriculum pentru educație timpurie; capacitatea de a valorifica strategiile didactice interactive; dezvoltarea gândirii critice, a creativității.
Elaborarea prezentului program de formare a valorificat tendinţele actuale în pedagogie, evoluţia sistemului de învăţământ  preşcolar înregistrată în ultimii ani (deschiderea către abordarea metodei proiectelor, a activităţilor integrate, a metodelor interactive de grup etc.), precum și o serie de aspecte pozitive/dificultăţi întâlnite în activitatea la grupă a cadrelor didactice – educatoare.
În plus, recomandările curriculumului naţional şi ale programei pentru definitivat și titularizare au fost asociate cu nivelul actual de maturizare al copiilor din grădiniţe, dar şi cu tendinţele şi evoluţiile în domeniul informaţiilor şi al tehnologiilor moderne.
Prin tematica variată,  modulele propuse: Planificarea demersului didactic; Documentarea și investigarea; Prezentarea rezultatelor proiectului;  Finalităţile proiectului; Didactica limbii (elemente de comunicare orală  și scrisă) au oferit utilitate și un grad sporit de atractivitate și interactivitate.
Astfel, pornind de la analiza nevoilor de formare realizată la finalul anului școlar 2016-2017, acest program de formare s-a dovedit un real sprijin pentru debutanți, un îndrumar științific și practic necesar  dezvoltării lor profesionale, în general, precum și pregătirii acestora  în vederea susținerii examenului național de definitivare în învățământ.
Coordonator program, Prof. metodist Aurora Solomon,
Casa Corpului Didactic Dâmbovița