Grădiniţa estivală – împreună, copiii, şcoala, familia

Gradinita estivala
Forfotă şi multă curiozitate, în plină vacanţă, la Şcoala Gimnazială Ion I.C. Brătianu, din sectorul 5: este în plină desfăşurare programul „Educaţie preşcolară pentru copiii din medii defavorizate”, derulat de Organizaţia Salvaţi Copiii. Exact spus, este una dintre cele 37 de grădiniţe estivale, cu 740 de copii, deschise în Bucureşti şi în judeţele Alba, Argeş, Bacău, Botoşani, Brăila, Braşov, Buzău, Călăraşi, Constanţa, Covasna, Dâmboviţa, Dolj, Galaţi, Giurgiu, Gorj, Harghita, Ialomiţa, Iaşi, Mehedinţi, Mureş, Neamţ, Olt, Prahova, Sibiu, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vâlcea, Vaslui şi Vrancea. Zece dintre aceste grădiniţe sunt sprijinite de Fundaţia IKEA.
Interesul pentru o asemenea formă de petrecere a unei bune părţi din timpul de peste vară (iulie-septembrie) este explicabil prin aplicarea programului acolo şi atunci unde şi când este mai multă nevoie de ceea ce oferă: pre­gătire pentru intrarea în rigorile unei instituţii educaţionale pentru copii care, din motive sociale, nu au avut acces la grădiniţă. Acum văd cum arată şcoala pe dinăuntru, se apropie de cadrele didactice, încep să lucreze câte ceva, le sunt aproape şi gata să-i ajute voluntari asistenţi sociali, se cunosc ei între ei, poate îşi fac şi prieteni. Dispar neîncrederea în şcoală, frica de necunoscut şi de necunoscuţi, iar câştigul este şi al părinţilor, şi al comunităţii locale, remarcă prof. Luminiţa Drăghici, directoarea Şcolii Gimnaziale Ion I.C. Brătianu. Este o şcoală tipică de cartier, cu o preocupare vizibilă ca să însemne cu adevărat un reper într-o zonă din acelea pe care uniformizator şi grăbit le categorisim la defavorizate. Dincolo de termeni, se află şcoala – îngrijită, cu o personalitate acumulată în timp şi demnă de un respect care se transmite din generaţie în generaţie. Cunoscând câte ceva din astea, nu mai este de mirare că un moment repetat într-o mulţime de contexte similare (programul grădiniţelor estivale s-a desfăşurat cu succes şi în 2012) trezeşte atâta entuziasm şi mai ales atâta dorinţă de a contribui cu ceva cum se vede la Şcoala Gimnazială Ion I.C. Brătianu. Ca preşedinte executiv al Organizaţiei Salvaţi Copiii, Gabriela Alexandrescu subliniază că „programul Educaţie preşcolară pentru copii din medii defavorizate urmăreşte îmbunătăţirea nivelului de pregătire pentru şcoală, facilitarea accesului la educaţie preşcolară şi diminuarea absenteismului şi a abandonului şcolar.
De asemenea, îşi propune să contribuie la reducerea discriminării împotriva copiilor rromi şi la creşterea interesului părinţilor faţă de educaţie”. De la nivel ministerial, prof. Ştefania Duminică evidenţiază calitatea de partener şi de beneficiar a Ministerului Educaţiei Naţionale în programul a cărui utilitate o plasează într-o arie largă de cerinţe economico-sociale. Parteneriatele cu agenţi economici, cu instituţii, cu societatea civilă se dovedesc în acest sens decisive, subliniază secretarul de stat.
O concretizare, în cazul de faţă, se regăseşte în sprijinul acordat de Fundaţia IKEA, organizaţie cu deschidere constantă către problematica socială. Ideea este semnalată de Kerstin von Hedenberg, consilier la Ambasada Suediei la Bucureşti. Daniela Stoican, PR Manager al IKEA pentru această zonă a Europei, argumentează prin Campania Jucăriilor de Pluş, contribuţie de succes la susţinerea unor demersuri educaţionale cum este programul grădiniţelor estivale. (F.A.)