Socialize

Facebook
Home » Interviuri » „Importanța activităților extrașcolare este colosală pentru dezvoltarea armonioasă a unui copil“

„Importanța activităților extrașcolare este colosală pentru dezvoltarea armonioasă a unui copil“

Interviu cu prof. Daniel Fonoage, directorul Palatului Copiilor din Alba Iulia


Stimate domnule director, cum i‑a întâmpinat la 1 septembrie, pe cei mici, Palatul Copiilor din Alba Iulia?

Ca de fiecare dată, începutul anului școlar provoacă emoții plăcute părinților, cadrelor didactice și mai ales dragilor elevi. Am așteptat și noi cu nerăbdare această clipă și ne‑am pregătit intens, cu toții, pentru primirea cât mai călduroasă, cu porțile și cu brațele deschise a celor care ne‑au trecut pragul anul acesta și n‑au fost puțini oaspeții noștri.

Festivitatea de deschidere a anului școlar la Palatul Copiilor din Alba Iulia s‑a desfășurat într‑o atmosferă de bucurie, din care n‑au lipsit cântecul și dansul. Mai mult, copiii au avut ocazia să descopere frumoasele activități care sunt pregătite pentru ei în cadrul Palatului, vizitând cu mare interes toate laboratoarele de aici, inclusiv atelierul de carting.

Ați fost numit de curând director al Palatului Copiilor. Ce doriți să schimbați, ce doriți să păstrați din ce ați găsit?

Aveți dreptate, sunt proaspăt venit în această funcție, dar pot afirma cu încredere faptul că nu este un domeniu străin pentru mine, deoarece am venit aici tot de pe o funcție de manager la o instituție de învățământ, pe care sunt ferm convins că am administrat‑o timp de șase ani conform standardelor impuse de lege. Să vă dau doar un exemplu, la venirea mea ca manager, acea instituție de învățământ nu deținea nicio autorizație de funcționare, iar acum deține toate autorizațiile: sanitară, AJPIS și ISU.

Cred că știm cu toții câtă muncă și cât efort financiar implică acestea și care este nivelul dotărilor materiale ce stau în spatele acestor autorizații de funcționare. Dar uitați că se poate.

Am găsit lucruri așezate aici și pe această cale îi mulțumesc fostului manager al Palatului Copiilor din Alba Iulia, Dumitru Mălin, pentru activitatea Domniei Sale și mai ales pentru faptul că a reușit să atragă, prin diversitatea ofertei educaționale, un număr foarte mare de elevi spre activitățile din cadrul instituției noastre. Tot Domniei Sale îi datorăm existența proiectului ,,Ambasadorii Unirii“, care se desfășoară în fiecare an la Alba Iulia de 1 decembrie, prin finanțarea oferită de Ministerul Educației, iar anul acesta ne aflăm la a optsprezecea ediție. Este o ediție aniversară, dedicată Centenarului Marii Uniri și cu această ocazie vă invităm cu drag să participanți și dumneavoastră în perioada 23‑25 noiembrie 2018.

Nu pot să spun că am venit să schimb ceva, ci doar să continui munca predecesorului meu și să aduc noutăți în ceea ce privește oferta educațională și anumite îmbunătățiri la capitolul dotări materiale, absolut necesare în desfășurarea unui act educațional de calitate.

Mi‑ați anticipat următoarea întrebare, domnule director. Cu ce gânduri ați venit aici, la Palatul Copiilor din Alba Iulia? Vorbiți‑ne despre proiectele dvs., despre viziunea dvs. managerială.

Proiectele mele se axează pe trei mari direcții: diversificarea și lărgirea ofertei educaționale; Creșterea numărului de proiecte educaționale la nivel național și internațional; dezvoltarea bazei materiale.

Sunt adeptul fixării, în cadrul strategiei manageriale, a unor obiective realiste și realizabile, bazate pe condițiile disponibile la momentul respectiv. Viziunea mea managerială este simplă și are o caracteristică esențială, aceea de a promova importanța și diversitatea activităților extrașcolare în rândul elevilor, copleșiți, din păcate, tot mai intens, spun experții, de un sistem educațional mult prea teoretizat. Tocmai aici intervine rolul nostru, de a contrabalansa greutatea învățământului formal, prin alternativa învățământului nonformal în amplul și complicatul proces de educație a copiilor noștri. Cele două aspecte ale educației sunt indispensabil legate una de cealaltă, nu se exclud, ci se completează reciproc, formând împreună nucleul acestui mare organism, numit simplu și atât de frumos ,,educația“.

Ce activități metodice se desfășoară aici, domnule director?

Paleta activităților propuse la Palatul Copiilor din Alba Iulia este destul de amplă, cuprinzând cercuri de limbi străine, electronică, teatru, arta ceramicii și desen, muzică vocal‑instrumentală, informatică, cultură civică, dansuri populare, carting, orientare turistică, ecologie. Avem în plan ca și la structurile ce aparțin de Palatul Copiilor din Alba Iulia să lărgim, pe cât posibil, oferta educațională, pentru a se regăsi, în aceasta, talentele și preocupările a unui număr mai mare de copii. Am totuși un ,,of“, acela că la Palatul Copiilor din Alba Iulia încă nu avem un grup de dansuri populare, iar înființarea acestuia reprezintă pentru noi o prioritate. Avem, în schimb, grupuri de dansuri populare de toată frumusețea la Cluburile Elevilor din Blaj, Câmpeni, Sebeș și Ocna Mureș.

Țin foarte mult să relev faptul că promovarea obiceiurilor și tradițiilor populare ar trebui să constituie nu doar pentru noi, ci și pentru toate palatele copiilor din țară o prioritate, în sensul în care, în aceste vremuri de universalizare a lumii, popoarele mai puțin vigilente riscă să‑și piardă identitatea ca națiune, iar nici noi nu suntem scutiți de acest pericol.

În ce atmosferă se lucrează cu copiii la Palatul Copiilor din Alba Iulia? Sunt interesați cei mici de activitățile de aici?

Atmosfera de lucru la Palatul Copiilor din Alba Iulia este una foarte de prietenoasă și nici nu se putea altfel, deoarece activitățile de aici sunt benevole, iar copiii vin cu drag la aceste cercuri. Tocmai lipsa obligativității prezenței la cursuri ne deosebește de învățământul clasic, iar acest aspect contribuie la revelarea cu ușurință a talentelor și deprinderilor celor mici și manifestarea acestora în toată plenitudinea.

Dragostea copiilor pentru activitățile extrașcolare este demonstrată tocmai de plăcerea manifestată de ei prin prezența lor într‑un număr tot mai mare la astfel de cercuri. Cred că a sosit timpul ca și dascălii din învățământul tradițional să urmeze exemplul colegilor de la palatele copiilor și să facă tot posibilul ca școala lor să devină cu adevărat prietenoasă.

Atunci se vede măiestria didactică a unui dascăl, când reușește să determine un copil să vină la școală cu sufletul deschis și zâmbetul pe buze. Sper să nu se supere nimeni, iar frica, stresul, tristețea n‑au ce căuta la școală, iar noi chiar asta facem, să aducem lumină pe clipurile elevilor noștri.

Ce proiecte, ce programe se derulează la Palatul Copiilor?

La capitolul ,,proiecte educaționale“, Palatul Copiilor din Alba Iulia se prezintă foarte bine, în sensul în care s‑a implicat și se implică foarte serios atât în proiecte la nivel regional și național, cât și internațional. Dacă ar fi să vă enumăr toate proiectele la care am participat, timpul acordat acestui interviu ar fi insuficient, dar pot aminti de proiectele Erasmus în care am fost parteneri, împreună cu Inspectoratul Școlar Județean Alba și alte instituții de profil din Italia, Franța, Bulgaria, Turcia. Chiar și în prezent lucrăm la un proiect de acest gen. De curând, împreună cu Inspectoratul Școlar Județean Alba, Prefectura și Consiliul Județean Alba, am participat la un proiect comun, ,,Copilăria unește România“, finanțat în parte de Ministerul Culturii, prin care am reprezentat țara noastră la a XI‑a ediție festivalului ,,La obârșii, la izvor“ de păstrare a tradițiilor și obiceiurilor românești, de la Gyula, Ungaria.

Cu cine are Palatul Copiilor parteneriate în țară, poate în străinătate? Ele sunt foarte importante astăzi.

Parteneriatele pe care le‑a încheiat Palatul Copiilor din Alba Iulia până în prezent sunt numeroase și foarte diversificate, în sensul în care, deși au un scop comun, cel educațional, sunt diferite în funcție de tema propusă, astfel facem parte din proiecte pe teme de promovare a folclorului românesc, de orientare turistică, interpretare vocal‑instrumentală, protecția mediului, informatică, teatru ș.a.m.d.

Avem o colaborare foarte strânsă cu Inspectoratul Școlar Județean Alba și doresc să‑i mulțumesc, prin intermediul dumneavoastră, inspectorului școlar general, doamna Marcela Dărămuș, pentru deschiderea pe care o manifestă față de activitățile derulate prin Palatul Copiilor și pentru faptul că răspunde întotdeauna prezent la solicitările noastre.

Iar pe lângă parteneriatele internaționale amintite mai sus, în prezent avem colaborări cu unități școlare românești aflate în zonele limitrofe granițelor, pentru a invita, anul acesta, grupuri artistice de copii români la festivalul național ,,Ambasadorii Unirii“, de la Alba Iulia, în perioada 23‑25 octombrie 2018. Și menționez aici români din Ungaria, din Banatul sârbesc, de pe Valea Timocului, din nordul Maramureșului, de peste Tisa, din nordul Bucovinei și chiar din Cadrilater.

Am ajuns, domnule director, la capitolul dotări, un aspect esențial în bunul mers al activităților unei asemenea instituții cum este cea pe care o conduceți. De ce dotări dispune Palatul Copiilor din Alba Iulia?

Despre dotări ar fi foarte multe de discutat, mai ales dacă ne comparăm în permanență cu alții mai înstăriți, ca să fiu mai plastic în exprimare. Suntem realiști și conștienți de resursele financiare disponibile în acest moment și ne încadrăm în bugetul alocat. Nu se pune problema insuficienței financiare atunci când vorbim despre materialele didactice necesare la clasă sau pentru a asigura buna funcționare a spațiilor de învățământ. Avem în vedere renovarea și modernizarea unor spații și, totodată, clarificarea situației patrimoniale a unor clădiri în care își desfășoară activitatea Cluburile Elevilor din județ.

Dar despre resursa umană ce ne puteți spune?

Resursa umană de la Palatul Copiilor din Alba Iulia și de la cluburi este una de excepție. Avem cadre didactice foarte bine pregătite și foarte talentate, iar acest lucru se vede în numeroasele rezultate deosebite pe care copiii noștri le‑au obținut la diverse concursuri de profil din țară. Trupele noastre de dansuri populare au ridicat sălile de spectacol în picioare de nenumărate ori, ca să nu mai vorbesc de chitariștii sau micii noștri actori. La fel se prezintă șoferii, artizanii ceramicii, pictorii sau ecologiștii de mâine, care au obținut premii peste premii. Asta e o dovadă clară a faptului că succesul apare acolo unde își dau mâna talentul, munca și perseverența.

Domnule director, ne apropiem de finalul interviului nostru și, de aceea, vreau să ne spuneți cât de importante sunt pentru dezvoltarea copiilor activitățile care se desfășoară aici? De ce trebuie să vină cei mici la Palatul Copiilor din Alba Iulia?

Aceasta este o întrebare cât toate celelalte de până acum la un loc. Importanța activităților extrașcolare este colosală pentru dezvoltarea armonioasă a unui copil. Sistemul tradițional de învățământ împreună cu activitățile extrașcolare reprezintă cei doi plămâni a ceea ce noi numim ,,învăţământ“, în ansamblul său. Este absolut obligatoriu existența ambilor plămâni pentru a putea respira sănătos în aceste vremuri extrem de poluate, mai ales din punct de vedere al valorilor educaționale.

Importanța activităților extrașcolare este dată tocmai de faptul că acestea formează o punte între cunoștințele predate de profesori și punerea lor în practică. De ce este important să vină copiii la aceste activități? Este foarte simplu de înțeles, pentru că acest tip modern de educație elimină stresul notelor din catalog, al disciplinei impuse și al temelor obligatorii. Înseamnă plăcerea de a cunoaște și de a te dezvolta.

Sunt ferm convins că, nu peste mult timp, sistemul tradițional de învățământ va prelua mult din metodele de desfășurare a activităților educaționale de tip non‑formal, în care predomină flexibilitatea, adaptabilitatea și rapiditatea educatorului. Dar peste toate acestea, cel mai important aspect este acela că domină un entuziasm răsunător din partea tuturor participanților.

Vă mulțumesc pentru onoarea pe care mi‑ați acordat‑o de a dialoga, doresc succes tuturor elevilor și cadrelor didactice! Doamne ajută!

Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU