Socialize

Facebook
Home » Formare » Mobilitati » Importanţa Atelierelor Grundtvig

Importanţa Atelierelor Grundtvig

Atelierele Grundtvig

Programele Grundtvig își propun să ofere alternative educaționale și să îmbunătățească accesul celor care, indiferent de vârstă, doresc să dobândească noi competențe prin forme de educație a adulților.
Toate programele reprezintă o provocare pentru adulți, indiferent unde își desfășoară activitatea.
În perioada 16-23 aprilie 2013, am participat la Workshopul european „La marionnette au service des homes”. 18 europeni din Grecia, Polonia, Croația, Letonia, Bulgaria, România, Slovacia, Spania, Franța au încercat timp de opt zile să înțeleagă această artă care este teatrul de marionete. Am construit, am manipulat, interpretat un personaj în funcție de imaginația participanților la atelier.
Activitățile atelierului au avut loc în Annequin, care se află în regiunea Pas de Calais, din nordul Franței. Fiecare participant a construit o marionetă care a devenit imaginea lui și cuvântul lui. Am pus bazele manipulării. Fiecare obiect are respirația, ritmul, viteza sa, limba sa. În cadrul acestui curs, noi descoperim modul în care obiectul poartă emoțiile și dorințele noastre…
Programul desfășurat în cadrul acestui atelier a fost extrem de dens, variat și atractiv. Astfel, activitățile s-au desfășurat pe tot parcursul zilei, dar atmosfera relaxantă, buna comunicare și colaborarea între participanți a făcut ca să nu simțim oboseala unei zile de lucru.
Coordonatorul workshopului și formatorul nostru a fost Fabrice Levy Hadida, actor și bun comunicator. Făcea totul cu atâta pasiune, încât parcă fiecare personaj vibra în mâinile lui, în vocea lui, în inima lui. Fiecare marionetă construită are o culoare, caracter, interpretare… În funcție de cel care a creat-o, marioneta este plină de umanitate, sau coșmar, păpușa devine vocea mică „alter ego”! Fiecare dintre noi a trebuit să construim o marionetă, care a devenit imaginea și cuvântul reprezentativ al participantului. Fiecare păpușă a fost însuflețită cu diverse culori, ritm, manieră de interpretare, în funcție de imaginația celui care a creat-o. Prin acestea s-au pus bazele manipulării persoanelor cu ajutorul teatrului de marionete.
Inițiativa personală a fost dată de fiecare participant în termeni de creativitate. În construcția marionetei și coordonatorul folosea ,,Numărul de Aur”. De aici am învățat că numai păstrând proporțiile poți face o păpușă să devină umană.
Pentru că am avut posibi­litatea să alegem un personaj, eu am încercat să construiesc „Gânditorul” (Le Panseur). Personajul meu era plin de umanitate, nu țipa, nu striga, nu râdea, ci doar gândea și dădea dovadă de multă înțe­lep­ciune. Mesajul transmis de mine prin această marionetă era adresat celor care disprețuiesc anumite personaje din diferite culturi. „Gânditorul” a reprezentat înțeleptul care era tolerant, iubitor de oameni, știutor de carte și negociator între toate popoarele Europei.
Zilnic făceam bilanțul activităților și identificam punctele tari și punctele slabe din ziua respectivă. Metodele folosite erau: lucrul în echipă și jocul de rol, care duceau la identificarea noastră cu personajul creat. Interesant a fost faptul că s-a creat posibilitatea fiecărui cursant de a se exprima și în limba maternă, creând astfel un „Babel”.
Atelierul a reprezentat un schimb de informații, de idei și experiențe dintre cursanții din cele nouă țări participante. De asemenea, am devenit conștientă de rolul limbii străine în schimbul de idei și intercunoaștere. Toate acestea au dus la îmbunătățirea abilităților practice și creative ale tuturor participanților și pe care le vom utiliza în diverse moduri și cu diverse ocazii.
Am reușit să vizitez Arrasul, unul dintre frumoasele locuri ce se găsesc în apropierea locului de desfășurare a atelierului. Acesta este construit după modelul Parisului. În Beuvry am descoperit „Bazinul minier”, catedrala, miniaturi ale construcțiilor pariziene, marea, portul, oamenii locului. Am plecat cu sufletul plin de bogăție spirituală și cu imagini deosebite din acele locuri: civilizație, cultură, artă etc.
La finalul atelierului am avut posibilitatea să ne confruntăm cu învățarea publicului în a construi marionete și a-i bucura pe alții. Timpul de recuperare poate spori activitatea fiecăruia și modul de a înțelege în care acționează marioneta și interacționează cu publicul. Inițiativa personală a fost dată de fiecare participant în termeni de creativitate.
Toate aceste exemple de bune practici îmi doresc să văd că prind contur și în România.
Din nefericire, acest atelier a ținut doar opt zile și acum sunt nevoită să vorbesc la trecut, cu nostalgie…
Întreaga activitate a constituit un real schimb de învățare, de idei, de metode de lucru cu adulții. Toate activitățile de formare au oferit o varietate de modele de jocuri și activități dramatice utile în activitatea mea viitoare de lucru cu adulții.
În urma desfășurării cursului am realizat un filmuleț pe care l-am trimis tuturor participanților.

Prof. Aurelia NEAGU,
Director CCD „Simion Mehedinți”, Vrancea