Socialize

Facebook
Home » Interviuri » „În sistemul de învăţământ s-a ajuns la o suprasaturare de «reforme»“

„În sistemul de învăţământ s-a ajuns la o suprasaturare de «reforme»“

Interviu cu prof. Viorel BABĂ, preşedintele Sindicatului Independent Învăţământ Măcin, jud. Tulcea


Stimate domnule preşedinte, departe de a se linişti apele nu doar în educaţie, ci în întreaga societate, apropierea sfârşitului de an pare să le tulbure şi mai rău. Traversăm, practic, o perioadă dificilă, tensionată, pentru sistemul de învăţământ. Ce se întâmplă în Tulcea?

Într-adevăr, traversăm o perioadă tensionată. Starea de nemulţumire în învăţământ este foarte mare. Au fost făcute creşteri salariale în alte domenii bugetare, iar învăţământul, deşi în Legea nr.1/2011 este prioritate naţională, rămâne iarăşi la urmă.

Avem confirmarea reprezentaţilor puterii că la rectificarea bugetară din luna noiembrie 2017 se vor aloca sumele necesare pentru sentinţele judecătoreşti.

În toată ţara, dascălii acuză actuala guvernare şi partidele de la putere de nerespectarea angajamentelor luate şi a programului de guvernare cu care au câştigat alegerile. Care sunt ultimele evoluţii în judeţ?

Aşteptăm să vedem dacă sunt onorate promisiunile guvernului. Priorităţile noastre sunt: creşterea procentului din PIB acordat învăţământului în 2018; punerea în practică a Legii salarizării nr. 153/2017 – creşterea salarială cu 25% de la 1 ianuarie 2018 (de fapt aproximativ 4%) şi cu 20% de la 1 martie 2018; acordarea vaucherelor de vacanţă în valoare de 1.450 lei în anul 2018 pentru anul 2017; întocmirea Regulamentului de sporuri.

Care sunt cele mai grave probleme, din perspectivă sindicală, cu care se confruntă profesorul tulcean?  

Nu le-aş numi probleme grave, ci situaţii tensionate nemaiîntâlnite în ultimii ani, cum ar fi: adresa venită  privind interdicţia de a folosi auxiliarele; numărul  exagerat de mare de comisii dintr-o şcoală; solicitările multiple ale ISJ Tulcea; lipsa manualelor la clasa a V-a.

Consider că învăţătorul/profesorul cunoaşte cel mai bine potenţialul clasei şi are dreptul să aleagă auxiliarele care îi sunt necesare.

Sunt şcoli în judeţ unde un profesor este responsabil la trei-patru comisii. Cui folosesc atâtea comisii şi dosare cu zeci şi sute de pagini? În loc să se ocupe de activitatea instructiv-educativă la clasă, profesorul trebuie să întocmească dosare. Cu toate că există – SIIIR – Platforma învăţământului – unde se află toate datele elevilor, ISJ Tulcea (mai precis fiecare compartiment/inspector) solicită fel de fel de baze de date, care fac imposibilă şi stresantă munca în secretariatele din şcoli.

Actualul ministru al educaţiei a reuşit, într-un timp extrem de scurt, să ia mai multe măsuri controversate. Cum se văd lucrurile în Tulcea? Trasează aceste măsuri coordonatele unei reforme reale în sistem? Sau nu…

În sistemul de învăţământ s-a ajuns la o suprasaturare de „reforme“ din cauza numărului mare de schimbări de miniştri. Actualul ministru nu se ridică la înălţimea funcţiei pe care o deţine. Ar fi bine dacă şi-ar da demisia cât mai repede pentru binele învăţămîntului românesc.

Proiectul legii manualelor, spre exemplu, şi perspectiva monopolului de stat pe cartea şcolară, prin reorganizarea Editurii Didactice şi Pedagogice cu capital integral de stat, sunt două dintre aceste măsuri controversate. Dvs. ce părere aveţi referitor la aceste două aspecte?

În proiectul legii manualelor nu există o notă de fundamentare din care să reiasă ce plus de calitate aduce această lege, lipsesc menţiuni referitoare la dreptul de autor. Consider că este suficient un număr de trei variante de manuale pentru fiecare clasă, dar nu este clar dacă autorii vor fi implicaţi în reevaluarea anuală. Manualele alternative nu trebuie eliminate chiar dacă vor fi tipărite de o singură editură.

Aşa stând lucrurile, domnule preşedinte, la ce trebuie să ne aşteptăm de aici înainte? Care sunt speranţele dascălilor tulceni?

Dorim ca reprezentanţii guvernului să respecte angajamentele luate. În caz contrar, vom declanşa acţiunile de protest. Dascălii tulceni, la fel ca şi cei din toată ţara, speră să aibă o salarizare decentă, lipsită de griji, o bază materială bine dotată, cu săli de sport în incinta şcolilor şi atragerea tinerilor bine pregătiţi, dedicaţi învăţământului.

Interviu realizat de
Marcela GHEORGHIU