„La nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean, se lucrează la un nou Plan de dezvoltare instituţională”

7-1Interviu cu prof. Viorel Stan, inspectorul general al ISJ Neamţ


Ne aflăm deja în anul şcolar 2016-2017. Cum a debutat el pentru judeţul Neamţ? Mai sunt probleme la nivelul infrastructurii şcolare din judeţ?
Anul şcolar 2016-2017 a debutat cu emoţie, speranţă, încredere, entuziasm şi aspiraţii ce vor fi concretizate în rezultate de excepţie. În ceea ce priveşte infrastructura şcolară din judeţul Neamţ, precizăm că procesul de învăţământ se poate desfăşura normal, în condiţii optime, cu accent pe confortul şi siguranţa elevilor.
A afectat, domnule inspector general, vremea rea din ultima perioadă de timp şcolile din Neamţ, aşa cum s-a întâmplat în alte zone din ţară?
E adevărat că în ultima perioadă de timp s-au semnalat intemperii la nivel naţional, dar în judeţul Neamţ nu au existat cazuri care să determine întreruperea procesului instructiv-educativ.
Suntem în plină perioadă de concursuri pentru ocuparea funcţiei de director în preuniversitar. Există în judeţul dvs. rezistenţă faţă de această decizie a MENCS?
În această perioadă suntem în plină desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct în învăţământul preuniversitar. La nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamţ au fost admise 213 dosare, iar rezultatele obţinute la proba scrisă au arătat serozitatea şi maturitatea candidaţilor în abordarea acestui examen.
Va conduce această măsură a Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice la mult-aşteptata depolitizare a şcolii, pe care un întreg sistem o aşteaptă?
Aveţi o experienţă bogată. Spuneţi, cum vi s-a părut că s-a derulat concursul pentru directori până acum? Există şi nemulţumiri?
Avem convingerea că prin acest demers al ministerului începe procesul de depolitizare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
Sindicatele din Educaţie au cerut oprirea concursului şi amânarea lui pentru anul viitor. Cum comentaţi acest lucru?
Nu pot să zic decât că acest concurs pentru ocuparea posturilor de directori a fost monitorizat chiar de către un reprezentant al Ministerului Educaţiei şi de organizaţiile sindicale, probele desfăşurându-se cu maximă obiectivitate, neexistând nemulţumiri majore.
Referitor la demersul anunţat de sindicatele din Educaţie de a opri concursul şi de a-l amâna pentru anul viitor, facem următoarea precizare: nu putem să ne opunem unei acţiuni sindicale, dar considerăm că, de data aceasta, ar fi inoportună şi tardivă această soluţie şi că o eventuală materializare a ei ar aduce mai multe prejudicii decât beneficii sistemului de învăţământ.
Există, ca la fiecare început de an, probleme cu manualele şcolare. Au avut copiii manuale pe bănci la acest început de an?
Toţi elevii au beneficiat de manuale şcolare gratuite, urmând a se mai face completări pentru clasele a XI-a şi a XII-a.
Din punctul de vedere al resursei umane, aţi reuşit să acoperiţi necesităţile învăţământului cărăşean? Mai folosiţi suplinitori?
În ceea ce priveşte resursa umană la nivelul judeţului Neamţ, în acest an şcolar sunt 5220,4 norme. Dintre acestea, 82,63% reprezintă norme ocupate de cadre didactice titulare ale învăţământului preuniversitar, 13,51% norme ocupate de cadre didactice angajate pe perioadă determinată în urma promovării unui concurs de titularizare din anii 2010-2016 sau/şi a susţinerii concursului la nivel de ISJ Neamţ. Există un procent nesemnificativ de norme ocupate de personal cu studii superioare în alt domeniu, cu studii medii şi de studenţi în curs de calificare.
Pe ce direcţii va acţiona ISJ Neamţ în următoarele luni? Care sunt ţintele strategice pe care vi le propuneţi pentru şcoala nemţeană în următoarea perioadă de timp?
Priorităţile pe care ISJ Neamţ şi le-a propus pentru perioada următoare sunt legate de monitorizarea şi verificarea respectării legislaţiei generale şi specifice, a ordinelor şi instrucţiunilor MENCS cu privire la activitatea educaţională, în general, cu accent pe organizarea examenelor naţionale, în special, propunând măsuri pentru asigurarea legalităţii. Avem în vedere asigurarea accesului la mobilităţi în spaţiul european a unui număr cât mai mare de beneficiari, prin dezvoltarea de proiecte în parteneriat cu instituţii similare din Uniunea Europeană. Vom dezvolta proiecte educaţionale şi sociale adresate copiilor şi familiilor acestora care să contribuie la includerea copiilor în sistemul educaţional şi la prevenirea abandonului şcolar. Vom creşte capacitatea de autoevaluare şi realizarea unui management dinamic şi activ în condiţiile asumării descentralizării. Va fi creat un cadru instituţional necesar unui climat de siguranţă şi securitate. Directorii de şcoli vor fi îndrumaţi şi consiliaţi pe probleme de management instituţional prin instrumente specifice. Urmărim dezvoltarea resurselor informaţionale (reţea de informare, de formare, monitorizare şi comunicare la nivelul unităţii şcolare – comunicate online şi învăţarea colaborativă) la nivel local, judeţean, naţional. Vom realiza o Metodologie de dezvoltare de noi instrumente de implementare şi evaluare a tuturor proiectelor, care să contribuie la dezvoltarea instituţională şi la ameliorarea calităţii în domeniul educaţiei şi formării profesionale pentru elevi şi cadre didactice. Precizăm că, în acest moment, la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean, se lucrează la un nou Plan de dezvoltare instituţională.
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU