Socialize

Facebook
Home » Actualitatea » Programe si proiecte » La Sighișoara, programul „Creștem Împreună” continuă

La Sighișoara, programul „Creștem Împreună” continuă

Salvați Copiii România asigură, în 15 orașe, servicii socio-educaționale și de consiliere psihologică pentru copiii rămași singuri acasă în urma migrației economice a părinților, printre aceste orașe numărându-se și Sighișoara. Odată cu începerea școlii, Salvați Copiii redeschide programul „Creștem Împreună”, destinat susținerii copiilor rămași singuri acasă ca urmare a plecării părinților la muncă în străinătate.

La nivel național, programul include anual 1.040 de copii și este derulat în colaborare cu unitățile școlare din Pitești (jud. Argeș), București, Reșița (jud. Caraș-Severin), Mangalia (jud. Constanța), Târgoviște (jud. Dâmbovița – 2 centre), Craiova (jud. Dolj), Petrila și Lupeni (jud. Hunedoara), Brașov, Piatra-Neamț (jud. Neamț), Suceava, Iași, Negrești (jud. Vaslui), Sighișoara (jud. Mureș) și Timișoara (jud. Timiș). Copiii beneficiază de sprijin pentru efectuarea temelor și pregătire școlară suplimentară, consiliere psihologică, activități de socializare și de petrecere a timpului liber, asigurarea comunicării permanente cu părinții plecați. Personalul implicat în programe ține legătura cu persoanele în a căror îngrijire se află copiii și asigură orientarea, pregătirea și consilierea acestora prin întâlniri și vizite la domiciliu. În fiecare program, din județe sunt implicați un cadru didactic, un consilier școlar/psiholog, un asistent social și voluntari.

În programul „Creștem Împreună” de la Sighișoara, coordonat de profesorii Tămaș Mariana și Bálint Éva, sunt incluși 65 de copii cu vârste cuprinse între 6 și 15 ani, din care 10 cu ambii părinți plecați să muncească în străinătate, iar 55 cu unul din părinți plecat în străinătate.

Condițiile de trai ale copiilor din aceste familii se îmbunătățesc, ei însă se confruntă cu stări emoționale dificile – singurătate, neîncredere, frică, dor de părinți, suferință. Plecarea părinților influențează diferit performanța școlară a elevilor. Unii sunt suprasolicitați cu treburile casei (curățenie, grijă de frați, plata facturilor etc.), neavând suficient timp pentru studii, alții devin tot mai puțin motivați să obțină rezultate bune la învățătură, crezând că părinții lor se vor revanșa față de ei. Pe de altă parte, succesele obținute se datorează dorinței copiilor de a recompensa efortul depus de părinți.

Majoritatea copiilor așteaptă ziua în care „…tata să fie acasă, să stăm împreună, să luăm împreună micul dejun, prânzul și cina, să facem cumpărăturile împreună, să stăm de povești, să-i spun și lui ce-i în sufletul meu. Să fac totul cu el și cu mama… ” (Ioana, 13 ani).

Sunt și copii care chiar în lipsa părinților au avut perfor­manțe școlare, obținând diplome și premii la olimpiade sau concursuri școlare, iar în anul școlar 2012-2013 un elev a obținut premiul I, cu media generală 10. (Diana, 14 ani).

Prin activitatea derulată de voluntari cu copiii s-a reușit îmbunătățirea situației școlare, majoritatea copiilor au obținut medii generale superioare anului școlar trecut. De asemenea, elevii din proiect au obținut premiile II, III și mențiuni la învățătură și purtare. Bilanțul este impresionant și la capitolul olimpiade și concursuri școlare, astfel: Olimpiada de Limba Română, Olimpiada de Chimie „Raluca Râpan” – Diana, clasa a VII-a A; Olimpiada de Matematică Năstăsescu – Denisa, clasa a VII-a A; Olimpiada de Geografie „Terra” – Andreea, clasa a V-a A; Concursul național de cultură generală „Lumea pe care o descoperi” – Andreea, Sorina și Diana, clasele a V-a, a VI-a; Concursul de creație „Primăveri Ludușene” – Ștefania a obținut premiul III etc.

La examenul de evaluare națională, la sfârșitul clasei a VIII-a, cel mai important examen de până acum din viața ei, eleva noastră Ștefania a obținut la matematică nota 10, la limba română nota 9,20 și media generală la examen 9,60.

Copiii au primit premii și diplome la sfârșitul anului școlar, la festivitatea de premiere, grație strădaniei conducerii școlii și generozității sponsorilor.

Pentru a-și motiva plecarea peste hotare, unii părinți le promit copiilor, ca recompensă pentru lipsa lor, asigurarea unui viitor decent. În același timp, unii copii afirmă că nu acceptă astfel de pacte încheiate sau nu cu ei. Există și situații în care unii copii sunt sensibili la menționarea numelui părintelui plecat, izbucnind în lacrimi, dar suportul oferit de ceilalți copii care sunt în aceeași situație ca și ei este foarte important pentru că le dă senzația că nu sunt singuri și că nu trăiesc numai ei acele sentimente de frustrare prin faptul că nu au tot timpul părintele aproape în anumite momente. „Este foarte important ca acești copii să-și înțeleagă propriile emoții și să capete deprinderile de a le gestiona prin învățarea unor strategii de autocontrol” – ne-a declarat psihologul școlar Bálint Éva.

Majoritatea copiilor ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate visează la ziua când vor fi împreună cu aceștia, întreaga familie, și vor avea o situație financiară acceptabilă, încât părinții să nu mai fie nevoiți să muncească în străinătate: „Dragă tată, te aștept cu nerăbdare. Aș dori să vii cât mai repede, că mi-e dor de tine. De când ai plecat mă gândesc numai la tine și la lucrurile pe care le făceam împreună și îmi curg lacrimile.” (Vlad, 10 ani) „Dacă aș avea o baghetă magică, aș face ca tatăl meu să nu mai plece niciodată în străinătate”. Acești copiii resimt acut lipsa dragostei acestora.

Înainte de a veni în Centrul nostru, acești copii au fost mai închiși, puțin comunicativi și nu aveau încredere în forțele proprii. Acum nu lipsesc foarte mult de la activitățile din program, și-au dezvoltat aptitudinea de a se integra într-un grup și de a prelua inițiativa.

Diferențele între copiii ai căror părinți sunt plecați și cei rămași acasă sunt relativ mici în ceea ce privește comportamentele deviante, totuși plecarea părinților reprezintă un factor de risc.

Datele furnizate de Direcția Protecția Copilului la finalul primului trimestru al anului 2013 indică faptul că în România sunt 82.073 de copii ai căror părinți muncesc în străinătate. Dintre aceștia, 23.312 copii au ambii părinți plecați, ei fiind lăsați în grija rudelor sau, în unele cazuri mai severe, chiar în grija asistenților maternali. Cu toate acestea, numărul real al copiilor afectați poate fi mult mai mare, luând în considerare că nu toți părinții declară că muncesc în străinătate. Ruperea legăturii cu părinții îi face pe copii vulnerabili, fiind expuși riscului de abandon școlar și delincvență. „Plecarea părinților la muncă în străinătate generează consecințe negative asupra dezvoltării copiilor rămași acasă, atât din punct de vedere fizic, cât și emoțional, social și educațional. Scăderea interesului acordat școlii, creșterea absenteismului și tendința de abandon școlar, pe fondul lipsei de preocupare a părinților față de educația lor, caracterizează situația multora dintre aceștia. Ținând cont de nevoile copiilor rămași singuri acasă, în urma migrației economice a părinților, Salvați Copiii le acordă sprijin atât în activitatea școlară, cât și în viața lor socială și emoțională, prin servicii educaționale, de consiliere și dezvoltarea de programe de timp liber”, a declarat Gabriela Alexandrescu, președinte executiv al Organizației Salvați Copiii România.

La nivel național, programul „Creștem Împreună” beneficiază de sprijinul Enel Cuore, Porsche și BASF Foundation.

Prof. Mariana TĂMAȘ, Director, Școala Gimnazială Zaharia Boiu, Sighișoara, jud. Mureș