Socialize

Facebook
Home » Actualitate » Ultima ora » LEGEA PRIVIND PROTECŢIA CADRELOR DIDACTICE UN ACT NORMATIV CARE GENEREAZĂ CONTROVERSE ÎNTRE PROFESORI, PĂRINŢI ŞI ELEVI

LEGEA PRIVIND PROTECŢIA CADRELOR DIDACTICE UN ACT NORMATIV CARE GENEREAZĂ CONTROVERSE ÎNTRE PROFESORI, PĂRINŢI ŞI ELEVI

Comisia de învățământ și Comisia juridică din Senatul României, care în acest caz a fost for decizional, au dat, pe 8 octombrie, raport comun de admitere a proiectului de lege care vizează protecția cadrelor didactice, prin acordarea statutului de autoritate publică acestora. Lucrurile nu sunt însă simple deloc și, ceea ce părea ințial a fi un demers îmbrățișat de toată suflarea celor care gravitează în jurul actului educațional și al școlii – elevi, părinți, profesori etc.etc. –, s‑a dovedit a fi extrem de controversat. Unii – profesorii – sunt de acord, de cealaltă parte, elevii și părinții sunt îngrijorați că intrarea în învigoare a acestui document legislativ ar putea fi un instrument periculos exact în mâinile acelor cadre didactice care sunt înclinate a face excese. Pe scurt, sindicatele, reprezentantele directe ale intereselor dascălilor, fiind cele care s‑au luptat în ultimii ani pentru obținerea acestui statut, salută, evident, avizul favorabil dat pe 8 septembrie în Senatul României, în vreme ce asociațiile de părinți și Consiliul Național al Elevilor se opun.

Într‑un comunicat de presă, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ cea mai mare federație sindicală din țară, care însumează peste 165.000 de angajați din sistemul de educație, a afirmat că  această lege prin care se oferă protecție cadrelor didactice reprezintă „o necesitate a sistemului de învățământ“ și a subliniat, în același timp, că FSLI nu dorește ca prin acest act normativ „să fie afectate drepturile și libertățile elevilor“ așa cum s‑a speculat în spațiul public: „Noi nu vrem violență în unitățile de învățământ și considerăm că școala trebuie să fie un spațiu sigur pentru toți participanții la actul educațional: în egală măsură cadre didactice și elevi“.

„Educația nu se poate face într‑un spațiu al terorii, al violenței și al fărădelegilor“ 

Stringența implementării unui asemenea act normativ, se mai spune în comunicat, a venit în urma numărului din ce în ce mai mare de acte de violență la adresa dascălilor: „Vă reamintim că numărul situațiilor în care angajații din sistemul de învățământ din România au căzut victime ale elevilor sau părinților este în creștere. Ultimul caz de acest fel îl reprezintă cel al unui profesor din Liceul tehnologic din Lugoj, care a fost bătut de un elev chiar în curtea școlii, cadrul didactic având nevoie de îngrijiri medicale. Astfel de cazuri nu mai pot fi acceptate sau tratate cu jumătate de măsură. Educația nu se poate face într‑un spațiu al terorii, al violenței și al fărădelegilor. Acesta este singurul motiv pentru care ne dorim ca în școlile din România colegii noștri, dar și elevii să fie protejați“.   

De altfel, la propunerea FSLI, în urmă cu aproape patru ani, a fost depusă în parlament această inițiativă legislativă privind protecția cadrelor didactice în îndeplinirea atribuției specifice funcției. „Proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice nu s‑a născut ca un moft și nici nu este o născocire a FSLI. Este o urgență în acest moment pentru sistemul de educație din România și este un răspuns la un apel general făcut de colegii noștri. Vrem școli sigure pentru angajații din educație așa cum vrem siguranță și securitate și pentru copiii care trec pragul școlilor. Și elevii, și părinții trebuie să înțeleagă faptul că educația nu poate fi făcută cu cadre didactice care sunt bătute de elevi sau de părinți“, a declarat Simion Hancescu, președinte FSLI.

Pe de alte parte, acesta a ținut să precizeze că FSLI nu a tolerat și nici nu va tolera vreodată nici cazurile în care cadre didactice au agresat în vreun fel elevi. „Aceste cadre didactice nu au ce căuta în sistem și declar răspicat faptul că FSLI nu ia partea niciunui agresor, indiferent cine este el. Tot ce vrem este siguranță și respect reciproc în unitățile de învățământ, iar dacă până acum nu am reușit acest lucru, înseamnă că un cadru legal concret poate să ne ducă pe toți acolo unde vrem – în unități de învățământ în care nimănui nu‑i va fi frică!“.

„Sunt de acord că avem nevoie de un climat de disciplină în şcoli, dar asta se câştigă, nu se impune“

Cazurile din ce în ce mai dese de profesori agresați la acest început de an școlar ne arată că este de domeniul evidenței faptul că aceștia au nevoie de o lege care să le asigure protecția. Elevii și părinții nu sunt însă atât de convinși de efectele benefice ale unui asemenea demers, în forma în care se prezintă în momentul de față. Din contră, aceștia sunt îngrijorați că un asemenea instrument aflat în mâinile dascălilor ar putea genera excese grave, în condițiile în care, în forma în care a fost întocmit, dascălul are întotdeauna dreptate, în vreme ce presupusul agresor, elevul sau părintele, este considerat din start vinovat, spulberându‑se astfel, dintr‑o trăsătură de condei, ceea ce numim prezumția de nevinovăție.

Într‑un comunicat remis presei, săptămâna trecută, Consiliul Naţional al Elevilor a atras atenţia că respectul pe care profesorii şi‑l doresc din partea elevilor și părinţilor nu poate și nu trebuie să fie reglementat printr‑o lege. „Acordarea statutului de autoritate publică anu­lează orice speranţă de a obţine un parteneriat echitabil tripartit, elev‑părinte‑profesor“ și, reamintesc aceștia opiniei publice că cel puțin la fel de numeroase sunt, de ani buni, situațiile în care unii profesori abuzează elevi, „mai ales pe cei cu probleme emoţionale sau cu dificultăţi de integrare în mediul educaţional, iar cazurile în care drepturile elevilor sunt încălcate de către profesori sunt chiar mai numeroase“. L‑a rândul său, Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de părinți, a atras atenția în mai multe rânduri, în spațiul public, că prin adoptarea unei asemenea legi se creează un precedent periculos: „Sunt de acord că avem nevoie de un climat de disciplină în şcoli, dar asta se câştigă, nu se impune. Există deja legi şi regulamente care sancţionează eventualele abateri. Nu e nevoie de un cadru legislativ excedcentar ca să întărim statutul profesorilor“, a spus acesta pentru jurnalul.ro.

Părinții și elevii îi cer președintelui României să nu promulge legea

În consecință, părinții și elevii, de comun acord,  i‑au transmis o scrisoare deschisă preșe­dintelui Klaus Iohannis,  prin intermediul căreia i‑au adus acestuia la cunoștință că se opun propunerii legislative de învestire a cadrelor didactice cu statutul de autoritate publică și i‑au cerut să nu promulge această lege. „Admitem că un climat de ordine și de respect este esențial în școlile din România, însă oferirea autorității de a lua decizii oportune, care să îi permită să mențină un mediu adecvat în timpul procesului de predare‑învățare‑evaluare, dar și a dreptului de a aplica sancțiuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de organizare și funcționare al unității de învățământ, nu va încuraja la colaborare și respect reciproc între elevi și profesori, ci, mai mult decât atât, va contribui la distrugerea relațiilor dintre aceștia“, se arată în scrisoarea transmisă președintelui României de către Federația Națională a Organizațiilor de Părinți și de către Consiliul Național al elevilor.

În ultimii ani, mii de cadre didactice au fost agresate de către elevi și părinți inconștienți și iresponsabili. Sunt cazuri regretabile, îngrijorătoare, care pun între paranteze ideea de siguranță și respect. În același timp însă, mii și mii de elevi, de la nivelul de liceu, până la vârstele cele mai mici – copii degrădiniță –, sunt supuși violenței de către cadre didactice tot atât de iresponsabile. Privit în ansamblu, școala arată mai curând ca un câmp de luptă decât ca un spațiu propice educației. Privite în ansamblu, lucrurile chiar par să fi scăpat de sub orice control și trebuie urgent făcut ceva, iar o lege care să ofere cadrului didactic statutul de autoritate publică poate fi un început, după cum lucrurile nu ar trebui să se oprească aici, iar cadrele didactice care își agresează elevii să fie pedepsite pe măsură. Doar în felul acesta vom putea vorbi de o reinstalare a ordinii, disciplinei, respectului și, în cele din urmă, siguranței în școală. De toate acestea trebuie să beneficieze, în egală măsură, și elevii, și profesorii.

Marcela GHEORGHIU