Socialize

Facebook
Home » Noutati » Licitația de manuale școlare, în pragul unui nou dezastru

Licitația de manuale școlare, în pragul unui nou dezastru

4 nou-1După imensul scandal din 2014, care s-a declanșat în jurul licitației de manuale școlare pentru clasele I și a II-a și care a dus la absența acestor cărți de pe băncile școlii vreme de mai bine de șase luni, Ministerul Educației a demarat în luna aprilie o nouă licitație, pentru manualele de clasa a III-a, precum și pentru manualele de clasele I și a II-a la disciplinele la care anul trecut nu au existat câștigători. Nici MECS și nici Centrul Național de Evaluare și Examinare nu au înțeles, se pare, și nici nu au învățat nimic din drama de anul trecut, ca și când în 2014 totul s-ar fi petrecut într-o cu totul altă dimensiune existențială. În vara toridă a lui 2015 scandalul pare luat cu coppy-paste din 2014 și, pe măsură ce se scurg zilele și termenele, efectele devin îngrijorător de previzibile și un puternic sentiment de déjà vu se instalează în școala românească.

Editorii de carte școlară au atenționat la puțin timp de la anunțarea licitației că haosul din 2014 riscă să se repete, situația putând deveni chiar mai gravă, deoarece, în 2015, licitația a pornit cu o întârziere de peste o lună, fiind anunțată în 23 aprilie, cu o lună și jumătate mai târziu decât în 2014, și este grevată, spuneau aceștia, de mari deficiențe juridice și de organizare, menite să pregătească terenul pentru un nou dezastru educațional, tras la indigo după cel de anul trecut: manuale ieftine, elaborate pe fugă, după ureche, selectate de cadre didactice „pe drumuri de vacanță” și care vor fi distribuite în școli „până la Crăciun”.

Uniunea Editorilor din Romania a dat publicității, cu câteva zile în urmă, un nou comunicat, în care arată că, prin Decizia nr. 929, din 22 iunie, referitoare la actuala licitație de manuale, „Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a solicitat eliminarea din documentație a condițiilor de acceptabilitate a ofertelor din Ordinul ministrului educației naționale nr. 5559/22.11.2013, precum și a tuturor prevederilor acestui ordin care contravin legislației achizițiilor publice. Totodată, CNSC a decis continuarea procedurii după efectuarea modificărilor și publi­carea acestora în SEAP, în termen de 10 zile de la comunicarea deciziei”.

Practic, se mai arată în comunicatul semnat de Mihai Penescu, președintele UER, decizia CNSC pune într-o situație dificilă autoritatea contractantă, deoarece aceasta este datoare să extindă aplicarea deciziei CNSC la toate loturile, chiar dacă solicitarea UER s-a făcut pe un singur lot.

„Nici nu ne închipuim că, pentru a ataca prevederi generale din documen­tația de licitație, ar fi trebuit să depunem peste 100 de contestații, câte una pe fiecare lot. După cum nu ne imaginăm că CNEE poate continua licitația pentru celelalte loturi cu o documentație do­vedită ca fiind viciată și care a fost invalidată chiar de CNSC”.

UER apreciază însă faptul că ministrul Educației dorește o etapă de preselecție a calității manualelor. Este ceea ce UER solicită de

15 ani, și anume ca MECS să se ocupe doar de evaluarea de calitate a proiectelor de manuale. Iar continuarea procedurii nu ar trebui să fie o licitație propriu-zisă, ci o achiziție descentralizată a manualelor de pe piața liberă, realizată de școli, pe baza unui buget alocat, a selecției făcute de cadrele didactice și a unei protecții sociale veritabile pentru elevii din familiile cu posibilități financiare reduse, așa cum este pretutindeni în Europa.

În același comunicat, UER atrage atenția Consiliului Național de Evaluarea și Examinare să asigure tuturor cadrelor didactice conturi de acces la sistem, nu doar managerilor de unități școlare, care pot influența decizia. „Ministerul, se mai precizează în același comunicat, trebuie să respecte art. 69 din Legea Educației nr. 1/2011, care prevede următoarele: Cadrele didactice selectează și le recomandă elevilor, în baza libertății inițiativei profesionale, acele manuale școlare din lista celor aprobate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului care vor fi utilizate în procesul didactic. Deducem de aici că nu este vorba de manuale deja achiziționate de minister, ci de o listă a proiectelor aprobate pentru calitatea conți­nutului. Iată încă un argument care oferă baza legală ca ministerul să renunțe la metoda păguboasă a licitației prin SEAP, care a compromis un proiect important al reformei în educație”.

Amânată pentru mijlocul lui iulie, după ce s-a constatat că a fost anunțată cu o lună și jumătate întârziere, nu este exclus ca licitația din iulie 2015 pentru manualele școlare să vină cu alte și alte surprize neplăcute.

Reamintim că, în luna aprilie, ministrul Educației dădea asigurări ferme că noile manuale școlare pentru clasele a III-a și a IV-a vor fi gata până la începerea noului an școlar, un deziderat care pare din ce în ce mai greu de atins în actualele condiții. Ne mulțumim totuși cu promisiunea că măcar elevii de clasa a III-a vor începe noul an cu manuale pe bănci, chiar dacă retipărite.

Marcela GHEORGHIU