Socialize

Facebook
Home » Interviuri » „Mă număr şi eu printre cei nemulţumiţi de modul de elaborare a programelor, manualelor şi a altor mijloace şcolare de învăţare“

„Mă număr şi eu printre cei nemulţumiţi de modul de elaborare a programelor, manualelor şi a altor mijloace şcolare de învăţare“

Interviu cu prof. Emil Mocian, preşedintele UJSLI Bistriţa-Năsăud


Stimate domnule preşedinte, care sunt ultimele noutăţi din sindicatul bistriţean pe care îl conduceţi?

La nivelul judeţului nostru am acţionat în instanţă unităţile şcolare, pentru acordarea unor diferenţe la indemnizaţii, sporuri etc. privitor la majorarea salariilor cu 15%, care s-a făcut la salariul de bază din anul 2016 şi nu din ianuarie 2017.

Se intenţionează, domnule preşedinte, promulgarea unei noi legi a Educaţiei până la sfârşitul anului, cel puţin aşa promite noul ministru Pavel Năstase. Ce vine să repare? Ce aduce nou?

Fiecare ministru a avut dorinţa de a reforma învăţământul românesc, prin promulgarea unei noi legi a învăţământului. Din lipsă de stabilitate sau de timp, sau din motive de orgoliu, după Legea 84, Legea Învăţământului, s-a căutat să se elaboreze o lege, care să contribuie la dezvoltarea procesului instructiv-educativ şi a condiţiilor de performanţă, comparativ cu învăţământul european. După părerea mea, o lege trebuie făcută pe o perioadă medie sau lungă de timp, ţinându-se cont de evoluţia societăţii, a economiei, a mentalităţii etc., motiv pentru care o serie de factori trebuie să contribuie la elaborarea ei. Ea trebuie supusă dezbaterilor publice şi nu făcută de un grup de „pricepuţi din turnul de fildeş“. Din câte ştiu, există un proiect de lege, dar nu ştiu dacă va apărea anul acesta. Ce vine să repare sau să aducă nou legea lui Năstase nu vă pot spune, pentru că nu am avut posibilitatea să o citesc.

Elevii de gimnaziu vor păşi în anul şcolar 2017-2018 cu programe şcolare noi. Cum vi se par, dvs., profesorilor din judeţul Bistriţa-Năsăud? La nivel naţional există o sumă de nemulţumiri, în primul rând legate de faptul că, deşi acest curriculum a fost pus în dezbatere, nu s-a ţinut cont de opiniile celor de la catedră, cei mai îndreptăţiţi să-şi spună părerea.

Mă număr şi eu printre cei nemulţumiţi de modul de elaborare a progra­melor, manualelor şi a altor mijloace şcolare de învăţare, unde colegii cu o experienţă bogată la catedră nu au fost consultaţi. Vă dau un exemplu: la fizică se cere rezolvarea unei probleme prin anumite metode matematice, dar la matematică nu s-a învăţat încă metoda respectivă. Deci trebuie o concordanţă interdisciplinară. Orice opinie este bine-venită din partea celor care se ocupă nemijlocit de procesul instructiv-educativ, pentru un învăţământ performant, ca urmare a elaborării unor programe şcolare realiste. Trebuie avut în vedere ca absolvenţii şcolilor să se integreze rapid şi deplin în piaţa muncii. Din acest motiv, programele trebuie să ţină cont de necesitatea forţei de muncă, în deplină concordanţă cu evoluţia economică.

Noul curriculum pentru gimnaziu vine cu mai multe elemente de noutate. Printre ele, faptul că va cuprinde discipline noi care vor necesita cadre didactice noi. Va avea judeţul Bistriţa-Năsăud resursele pentru a acoperi nevoile de spaţii noi, eventual de cadre didactice calificate?

Dat fiind faptul că populaţia şcolară a scăzut la nivelul judeţului nostru, au rămas spaţii şcolare care ar face serviciile noilor discipline. Problema majoră este o politică demografică a Guvernului, în care populaţia şcolară să nu mai scadă şi apoi să crească numărul elevilor. În concluzie, judeţul nostru este pregătit pentru a acoperi orice noutate care apare.

Domnule profesor, următoarea întrebare o adresez liderului sindical Emil Mocian. Sunteţi mulţumit de banii obţinuţi pentru Educaţie în 2017?

Aceasta este o problemă spinoasă, care a fost la fiecare guvernare. Se ştie că prin lege învăţământului trebuie să i se acorde 6% din PIB, or, nicio guvernare nu a fost în stare să aloce acest procent pentru învăţământ. Nu pot să fiu mulţumit de faptul că nu se respectă o lege, dar ţinând cont de faptul că această guvernare acordă mai multă atenţie învăţământului sunt satisfăcut. Să vedem ce se va face în continuare.

Din ce în ce mai multe voci din afara ţării, inclusiv Fondul Monetar Internaţional, atrag atenţia actualei guvernări că relaxarea fiscală pe care intenţionează să o aplice ar putea avea efecte negative pentru România, în următoarele luni. Sunt întemeiate aceste temeri?

Doresc să vă informez că eu nu sunt înregimentat politic, deci nu fac politică, dar trebuie să o cunosc, pentru a negocia argumentat nevoile sindicale. Din informaţiile pe care le am din mass-media, mi-am format o părere negativă privitor la Fondul Monetar Internaţional. Orice ajutor din partea lui nu este dezinteresat. De atât ajutor din partea FMI am ajuns să fim, din punct de vedere economic, înaintea Bulgariei. Cred că înţelegeţi ce doresc să spun. Să facă bine Guvernul să dezvolte economia, să diminueze corupţia şi să creeze o mulţime de locuri de muncă, bine plătite, pentru a nu merge „căpşunarii“ în alte ţări.

Domnule profesor, sunt mulţumiţi profesorii bistriţeni de locul pe care îl ocupă educaţia în actualul program de guvernare? Care este, din acest punct de vedere, atmosfera la nivelul şcolii bistriţene?

Deocamdată nu am niciun semnal de nemulţumire din partea colegilor.

Se apropie Sfintele Sărbători ale Paştelui. Ce le uraţi colegilor dvs. din judeţ şi din întreaga ţară?

Mai întâi de toate, multă sănătate. Toleranţă, respect, prosperitate, belşug, bunăstare, fericire, împlinirea tuturor dorinţelor şi Bunul Dumnezeu să ne binecuvânteze.

Amin!

Interviu realizat de Oana PANAIT