Socialize

Facebook
Home » Reforma » Proces » Majoritatea cadrelor didactice la nivelurile primar și secundar din UE nu se consideră capabile să predea cunoștințe informatice

Majoritatea cadrelor didactice la nivelurile primar și secundar din UE nu se consideră capabile să predea cunoștințe informatice

Cadre didactice UEPeste 60% dintre copiii în vârstă de 9 ani din UE învață în școli care nu dispun încă de echipamente informatice. Miercuri, 25 septembrie, Comisia Europeană a lansat un plan de acțiune, „Deschiderea educației”, pentru a rezolva această problemă, precum și alte probleme din sfera informaticii care îngreunează menirea școlilor și universităților de a furniza o educație de înaltă calitate, precum și competențele informatice care, până în 2020, vor fi necesare pentru 90% dintre locurile de muncă.

Pentru a ajuta la demararea inițiativei, Comisia lansează o nouă pagină de internet, Educație deschisă Europa, care va permite studenților, practicienilor și instituțiilor de învățământ să partajeze gratuit resurse educaționale deschise.

Între 50 și 80% dintre studenții din țările UE nu utilizează niciodată manuale de informatică, programe informatice, emisiuni/ podcasturi, simulări sau jocuri didactice. Majoritatea cadrelor didactice la nivelurile primar și secundar nu se consideră „competente informatic” sau capabile să predea cunoștințe informatice în mod eficient, iar 70% dintre acestea ar dori mai multe cursuri de formare în utilizarea TIC. Letonia, Lituania și Republica Cehă oferă elevilor cel mai larg acces la internet în școli (peste 90%), dublu față de Grecia și Croația (circa 45%).

Învățământul superior se confruntă, de asemenea, cu o provocare în domeniul informatic: în contextul în care numărul studenților din UE va crește în mod semnificativ în următorul deceniu, universitățile trebuie să-și adapteze metodele tradiționale de predare și să ofere o combinație de posibilități de învățare, față-în-față și online, cum ar fi MOOCs (Massive Open Online Courses – cursuri online deschise și în masă), care permit oricărei persoane să aibă acces la educație oriunde, oricând și prin intermediul oricărui dispozitiv. Însă multe universități nu sunt pregătite pentru această schimbare.

O inițiativă comună condusă de Androulla Vassiliou, comisarul pentru educație, cultură, multilingvism și tineret, și Neelie Kroes, vicepreședinte al Comisiei Europene și comisarul responsabil de agenda digitală, „Deschiderea educației”, se concentrează pe trei domenii principale: Crearea de oportunități de inovare pentru organizații, cadre didactice și cursanți; Utilizarea sporită a resurselor educaționale accesibile permanent și gratuit (Open Educational Resources – OER), asigurarea faptului că materialele didactice realizate cu fonduri publice sunt la dispoziția tuturor; O mai bună infrastructură și conectivitate TIC în școli. (M.G.)