Socialize

Facebook
Home » Interviuri » „Mi‑aş dori ca legea educaţiei să fie întocmită de profesionişti şi să nu intre sub anumite influenţe politice“

„Mi‑aş dori ca legea educaţiei să fie întocmită de profesionişti şi să nu intre sub anumite influenţe politice“

Interviu cu prof. Laviniu LăcustĂ, președintele USLIP Iași


Stimate domnule președinte, am traversat cu toții o vară capricioasă nu doar din punct de vedere meteorologic, ci și politic. Cum au fost aceste luni pentru sindicatul pe care îl conduceți?

Au fost luni dificile pentru noi prin prisma voucherelor de vacanţă. Trebuie spus că vorbim cu certitudine de o măsură pozitivă a actualei puteri, prin acordarea acestor tichete de valoare.

Prin agenţia de turism a sindicatului nostru – SINDI TOUR IAŞI –, am fost solicitaţi să asigurăm mii de locuri de cazare în staţiunile de pe litoralul românesc şi de la munte.

Fluxul foarte mare al cererilor a cauzat şi blocaje. Per ansamblu, avem însă o certitudine, şi anume aceea că foarte mulţi angajaţi din sistem au fost ajutaţi prin această măsură să‑şi petreacă un concediu alături de familie în România.

În ceea ce priveşte partea sindicală, trebuie spus că anumite tensiuni politice se repercutează şi asupra activităţii sindicatelor judeţene. Nu este însă aici locul pentru a dezvolta acest subiect.

Odată cu venirea toamnei, a crescut îngrijorarea că nu vor mai fi bani pentru plata pensiilor și a salariilor. E posibil ca acest lucru chiar să se întâmple? Care este situația în Educație?

Finanţarea per elev ridică numeroase pro­bleme în buna funcţionare a sistemului. Doar cinci judeţe din România, printre care şi Iaşiul, reuşesc cu mare greutate să se încadreze în această finanţare per elev. Celelalte judeţe, din păcate, nu se încadrează, ceea ce demonstrează că formula finanţării trebuie îmbunătăţită, în sensul suplimentării fondurilor alocate învăţământului.

Cum comentați intenția MEN de a tăia peste 10.000 de posturi din învățământul preuniversitar în anul școlar 2018‑2019, la nivel de inspectorate școlare?

Din câte ştiu, nu există o intenţie explicită, oficială, de a fi tăiate aceste posturi. Trebuie însă spus că inspectoratele şcolare au un rol vital în buna funcţionare a sistemului de învăţământ din fiecare judeţ.

Cu Inspectoratul Școlar Județean Iași cum colaborați?

Colaborarea cu Inspectoratul Şcolar Jude­ţean Iaşi este una în general bună, dar care a mai fost marcată de tensiuni inerente având în vedere poziţiile celor două structuri. Trebuie însă să avem în vedere că interesul ambelor părţi este acela de a asigura condiţii optime pentru buna desfăşurare a procesului instructiv‑educativ.

S‑a mai îmbunătățit dialogul social minister‑sindicate? Cu câteva luni în urmă, ne spuneați că este aproape inexitent.

Dialogul minister‑sindicate este, în primul rând, apanajul celor două conduceri ale federa­ţiilor de la nivel naţional. Tind să cred că în ultimul timp au fost mici progrese în această direcţie.

Ni se pregătește o nouă lege a educației. Să ne bucurăm?

Noua lege a educaţiei la care se face referire trebuie privită ca o provocare pentru toţi actorii societăţii româneşti. Ne referim aici la elevi, profesori, părinţi, unităţi economice etc.

Avem nevoie de o lege a educaţiei care să pună în primul rând accentul pe principalii actori: elevi şi profesori. În acest context, ar fi de bun augur să vorbim şi despre un statut al personalului din învăţământul preuniversitar, care să ofere angajaţilor garanţii şi drepturi în aşa fel încât poziţia în societate să fie una respectată de toată lumea.

De asemenea, mi‑aş dori foarte mult ca legea educaţiei să fie întocmită de profesionişti şi să nu intre sub anumite influenţe politice de dreapta sau stânga.

Începe un nou an școlar, domnule președinte. Cu ce așteptări? Ce speranțe aveți, ce speranțe au cadrele didactice ieșene? 

Ne dorim foarte mult ca bugetul acordat învăţământului românesc în anul 2018 să fie unul cel puţin de 5% (în acest an a fost doar de 2,98%) pentru a putea asigura modernizarea şcolii româneşti. Să nu uităm, avem nevoie de unităţi moderne, compatibile cu cele din vestul Europei.

Mă gândesc, în primul rând, la o infra­structură demnă de secolul XXI, apă, canalizare, gaz, şcoli conectate la internet, bazine de înot, baze sportive, cantine şcolare, eventual campusuri, acolo unde este cazul.

Trebuie reînfiinţate şcolile profesionale deoarece pe piaţa muncii se simte acut lipsa unor cadre medii specializate în diverse meserii: instalatori, tâmplari, fierari‑betonişti, electricieni, patiseri etc. Sper ca şi dotările unităţilor şcolare cu material didactic modern să fie făcute în regim de urgenţă, acesta având în prezent o vechime de peste 11 ani.

Interviu realizat de Oana PANAIT