Socialize

Facebook
Home » Interviuri » „Ministerul Educației Naționale nu‑și mai coordonează activitatea pe sistemul de valori impuse de misiunea sa socială!“

„Ministerul Educației Naționale nu‑și mai coordonează activitatea pe sistemul de valori impuse de misiunea sa socială!“

Interviu cu prof. Valeriu Partene, președintele Sindicatului Învățământ  Corneliu Gheorghe Caranica, Brăila


Domnule președinte, FSE Spiru Haret a tras un semnal de alarmă, săptămâna trecută, cu privire la faptul că MEN va tăia 4.000 de posturi în învățământ, la nivel național. Ce efecte va avea această măsură, acum la început de an școlar, în condițiile în care sistemul suferă, oricum, de lipsă cronică de personal, educația nemaifiind de mult un domeniu de muncă atractiv?

Semnalul de alarmă a fost tras mult mai devreme prin comunicatul Federației Sindicatelor din Educație  SPIRU HARET din 31 august 2018.

Situația „pe surse“ era cunoscută cu mult timp înainte de etapele de mobilitate pregătitoare acoperirii cu personal de specialitate a tuturor posturilor și catedrelor. Spre exemplu, la nivelul județului Brăila, se vorbea chiar de un număr mai mare, de 162 de posturi/norme, față de cel ce se regăsește acum în anexa la OMEN Nr. 4049/2017, ca propunere pentru anul școlar 2018‑2019, de 145 de posturi/norme.

Este de neînțeles faptul și că Ministerul Educației Naționale emite acte administrative cu caracter normativ pentru sistemul național de învățământ fără a le discuta în prealabil cu partenerii sociali, cu federațiile sindicale reprezentative, în comisii tehnice și fără dezbaterea lor în Comisia de dialog social, cum este foarte clar reglementat prin lege și contractul colectiv de muncă.

Care ar putea fi, în opinia dumneavoastră, domnule președinte, motivația Ministerului Educației Naționale, care totuși dezmințea primul comunicat al federației, de la sfârșitul lunii august?

Cred că Ministerul Educației Naționale, ca administrație centrală a învățământului românesc, nu‑și mai coordonează activitatea pe sistemul de valori impuse de misiunea sa socială. Reduce totul la un simplu act de management contabil și atât.

Măsura este cu atât mai neproductivă în situația în care, cu adevărat, sistemul educațional se confruntă cu o acută lipsă de personal, reușind cu greu să facă față sarcinilor sporite în complexitate cu fiecare an.

Ce dezmințire? Acel comunicat din 31 august a scos la iveală, pentru întreaga opinie publică, adevărul incontestabil…

În opinia sinidicatelor, care credeți că este motivul real al acestei hotărâri care a luat prin surprindere întregul învățământ preuniversitar din țară, inclusiv inspectoratele școlare județene?

Categoric, motivația este una singură, cea care constrânge, care nu mai are nimic de a face cu calitatea actului educațional și nici cu interesul superior de formare a copiilor și tinerilor acestei țări: SUBFINANȚAREA în care este ținută educația în România…

Pot exemplifica faptul că doar la capitolul finanțării forței de muncă din învățământ se vorbește de un deficit de peste 400 de milioane de lei (?), dar finanțarea educației nu se reduce doar la banii pentru salarii.

Care este starea învățământului preuniversitar la nivelul județului Brăila, în momentul de față, la acest început de an școlar? Există deficit de personal?

Ca peste tot în România, și la Brăila, școala simte pe deplin efectele subfinanțării și, mai grav, efectele scăderilor demografice care au determinat comasări de grupe/clase, reorganizări sau chiar desființări de unități de învățământ.

Dascălii brăileni își îndeplinesc cu prisosință misiunea, dovadă fiind în acest sens rezultatele obținute an de an  la examenele naționale.

Da, și în unitățile/instituțiile de învățământ din județul Brăila există deficit de personal, în special la categoriile didactic‑auxiliar și nedidactic.

Cum se vor opune sindicatele din Educație acestei măsuri, într‑adevăr, surprinzătoare, dacă dialogul va eșua? Vă întreb acest lucru deoarece experiența ne arată că nu ar fi prima oară când negocierile minister‑sindicate nu au condus nicăieri.

Noi, Federația Sindicatelor din Educație SPIRU HARET, așa cum arătam mai sus, am semnalat aceste nereguli la timpul potrivit, dar ce folos…?

Încercăm acum, până nu este prea târziu, să găsim, prin dialog și negociere, calea legală de reașezare a lucrurilor pe făgașul normal.

Am solicitat ministrului intermiar, doamna Rovana Plumb, să abroge Ordinul Ministerului Educației Naționale Nr. 4884/31.08.2018 privind aprobarea numărului de posturi finanțate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației Naționale, pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat în anul școlar 2018‑2019, prin care numărul de posturi din învățământul preuniversitar românesc este diminuat cu peste 4.000 de posturi/norme, la nivel național.

Am solicitat prim‑ministrului României, doamna Viorica Dăncilă, să blocheze aplicarea OMEN citat mai sus. S‑au făcut intervenții la nivel confederativ, din partea CNSLR – FRĂȚIA etc.

Dacă toate aceste demersuri, dacă îngrijo­rarea maximă din sistem nu vor găsi un răspuns, atunci nu rămâne altceva de făcut decât, prin acțiuni sindicale hotărâte, să impunem respectarea legii!

Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU