Socialize

Facebook
Home » Institutii » Inspectorate scolare » „Ne dorim să continuăm linia ascendentă pe care învățământul doljean o urmează de câțiva ani“

„Ne dorim să continuăm linia ascendentă pe care învățământul doljean o urmează de câțiva ani“

 Interviu cu Leontina Monica Sună, inspectorul general al ISJ Dolj


Stimată doamnă inspector general, ne apropiem de finalul anului școlar 2017-2018. Cum a fost această perioadă pentru învățământul doljean, pentru elevii și cadrele didactice din județ?

Am parcurs un an școlar bun, cu proiecte ambițioase și cu rezultate frumoase la concursurile și olimpiadele școlare. În acest context, conceptul de calitate în județul nostru înglobează atât performanţele elevilor, cât şi valorile create de şcoală. În centrul preocupărilor noastre rămâne elevul și triada școală-familie-comunitate. Ne mândrim cu elevii și profesorii noștri!

Educația din România are nevoie, poate mai mult decât oricând, de o upgradare reală. În acest sens a fost lansat și proiectul Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți. Cum vedeți dumneavoastră această inițiativă? Se poate vorbi despre o reformă reală în educație?

La momentul actual, lansarea proiectului MEN „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți“ este necesară și oportună, reprezentând în același timp o provocare privind creșterea calității și relevanței educației în unitățile școlare.

Perfecționarea continuă a cadrelor didactice constituie premisa unui învățământ de calitate prin creșterea accesului la experiențe de învățare și de bună practică și valorizarea acestora la nivelul clasei de elevi.

Proiectul legii manualului școlar a trecut de Senatul României – Camera decizională, în acest caz –, iar Editura Didactică și Pedagogică devine, astfel, singura editură care va publica manualele. Timpul este însă foarte scurt. Există, în opinia dvs., pericolul ca noul an școlar să înceapă, din nou, fără manuale școlare pe bănci?

Sperăm ca la debutul anului școlar 2018-2019 toți elevii să aibă manuale școlare, mai ales că s-au parcurs toate etapele din calendarul primei sesiuni de evaluare a proiectelor de manuale școlare, iar pentru disciplinele care nu au avut proiect de manual a fost lansat deja un al doilea apel. Revizuirea manualelor este oportună, elevii au nevoie de un suport atractiv și în același timp interactiv.

În anul 2011, învățământul profesional de scurtă durată a fost desființat, repercusiunile asupra pieței muncii făcându-se deja simțite. În acest context complicat, învățământul dual-profesional este mai mult decât o necesitate. În Dolj există interes pentru această formă de învățământ de care piața muncii are atât de mare nevoie?

Dezvoltarea învățământului tehnic și profesional și racor­darea acestuia la piața muncii reprezintă una dintre țintele stra­tegice pentru anul școlar în curs.

În acest sens, dacă în anul școlar 2017-2018 au fost cuprinse patru unități de învățământ din județul nostru în această formă de școlarizare, pentru anul școlar viitor, la inițiativa operatorilor economici, au fost alocate încă 30 de locuri la o altă unitate școlară.

Acest lucru demonstrează interesul crescut al operatorilor economici locali privind facilitarea racordării pe piața muncii.

Venim cu o ofertă importantă care ţine cont atât de tradiţia noastră, cât şi de ceea ce face parte din modernitate. Calificările propuse sunt atractive, iar desfășurarea practicii la acești operatori este o oportunitate sporită de educație și formare profesională.

O problemă care a bulversat în anumite județe activitatea inspectoratelor școlare a fost trecerea plății salariilor cadrelor didactice din sarcina administrațiilor locale în cea a inspectoratelor. Cum a reușit, cum reușește  ISJ Dolj să se descurce cu plata salariilor angajaților din sistem?

Nu există situații privind neplata drepturilor salariale, comu­ni­carea dintre conducerile unităților școlare și Inspectoratului Școlar Județean este transparentă, iar acestea au primit toate informațiile de care au avut nevoie în acest sens.

Cum s-au descurcat elevii doljeni la simulările din această primăvară?

Rezultatele la simulările din luna martie au crescut față de anul trecut. Principalul obiectiv al Inspectoratului Școlar Județean Dolj a fost prezența elevilor la aceste simulări, tocmai pentru a-i obișnui cu condițiile desfășurării unui examen real. Unitățile școlare cu promovabilitate scăzută au fost atent monitorizate tocmai pentru a soluționa în mod operativ problemele apărute și pentru a îmbunătăți rezultatele elevilor noștri.

Stimată doamnă inspector general, nu putem încheia acest scurt interviu fără a arunca o privire și asupra examenelor naționale din această vară. Cu ce rezultate opinați că se vor solda acestea?

Ne dorim să continuăm linia ascendentă pe care învățământul doljean o urmează de câțiva ani. Sperăm ca rezultatele la examenele naționale să încununeze munca și efortul elevilor și deopotrivă al cadrelor didactice. Discuţiile individuale cu elevii, dezbaterile care au avut loc la nivelul clasei, şedinţele cu părinţii sperăm să fie valorificate, iar rezultatele la examenele naționale să fie pe măsura așteptărilor.

Interviu realizat de Oana PANAIT