Socialize

Facebook
Home » Interviuri »  „Orice absolvent al școlii noastre alege să meargă pe propriul drum, frumos și cu fruntea sus“

 „Orice absolvent al școlii noastre alege să meargă pe propriul drum, frumos și cu fruntea sus“

Interviu cu prof. Violeta Dascălu, directorul Școlii Gimnaziale Ferdinand I, din București


Atipic, am spune, pentru această rubrică, Școala Ferdinand I, din Capitală, mi-ați spus, cu admirabilă modestie, nu se numără printre cele mai bune din țară. Și totuși, realitatea arată că această instituție de învățământ este una de calitate. Oare ce anume o face să fie astfel, doamnă director Violeta Dascălu?

Aș nuanța puțin afirmația! Evaluarea școlilor se realizează în funcție de numărul de olimpici, rezultatele la Evaluările Naționale, admiterea la liceu. Nu se face o evaluare ținându-se cont de specificul școlii: mediu urban sau rural, cartier, componență etnică, gradul de sărăcie, abandon școlar, număr de absențe… Și aș mai găsi alte elemente. Noi suntem o  școală din mediul urban, dar situată într-un cartier mai puțin norocos: Baicului – Pantelimon. Suntem buni! Așadar, iată cifrele: 717 elevi: 429 – primar, 288 – gimnazial, Rata de promovabilitate 2018 – 91.21%, Rata de promovabilitate la Evaluarea Națională 2018 –  93%. Radiografia comunității: 10 elevi cu probleme de sănătate, atestate medical,  4 elevi cu profesori de sprijin/părinte prezent, 4 elevi cu CES declarat, 8 cu manifestări CES observat,  8 elevi cu alte religii decât cea ortodoxă,   23%  elevi sunt romi, 16 elevi cu risc de abandon școlar,  38 din familii dezorganizate (divorț),  74 din familii monoparentale,  5 elevi cu ambii părinți emigranți,  14 din familii cu un părinte emigrant, 106 elevi provenind din familii cu posibilități materiale reduse,  125 de burse sociale,   15 elevi primesc o gustare de la Fundatia Inocenti, 20 de elevi provin din familii fără studii medii,  280 de elevi provin din familii cu studii superioare,   464 de elevi provin din familii cu studii medii.

Aparent, multe cifre, dar ele vorbesc despre o comunitate cu o mare diversitate de situații de viață, iar noi suntem lângă ei. Suntem o școală incluzivă, recunoscută și declarată de UE.

Ce înseammnă, de fapt, performanța, calitatea la Ferdinand I? Ce forme îmbracă aceste concepte la școala pe care o conduceți cu atâta abnegație?

Când am facut prima analiză, acum opt ani, aveam  6,5% elevi în  abandon școlar, iar acum înregistrăm 1,5%, absențele erau cu zecile de mii, numărul lor aparent mare este dat de elevii care nu frecventează școala. În cele mai multe cazuri părăsesc țara cu părinții și nu anunță. La prima analiză, numărul de elevi era sub 600, majoritatea celor care locuiau în cartier plecau spre alte școli. Mediile pe niveluri erau mediocre, acum cea mai mică este 8,26. Am devenit atractivi, credibili, oferim un model de  educație realizată cu multă dragoste și pasiune. Am învățat să privim  elevii ca fiind unici,  lucrăm diferențiat, punem accent pe învățarea experențială, lucrăm cu elevii în aer liber – curtea sau grădina școlii, parc sau în cartier.

Aveți copii proveniți din toate mediile. Se bucură aceștia de șanse egale la educație în  Școala Gimnazială Ferdinand I?

Suntem școală  incluzivă-suport în România, membră a rețelei INSCHOOL, din care mai fac parte UK, Cehia, Slovacia, Ungaria. Orice copil de la noi are șanse egale la educație, este sprijinit să fie la școală sau să  fie prezent într-o activitate extrașcolară.

Ați primit inclusiv refugiați. Câți sunt în momentul de față și cum se raportează la ei atât elevii, cât și cadrele didactice?

Momentan, nu mai avem astfel de copii care să fie la noi prezenți. Uneori îi mai invităm la activități. Este o școală mai aproape de căminul în care locuiesc refugiații, iar acolo sunt programe pentru ei. Sunt elevi din școala noastră care s-au împrietenit sau se joacă cu copii de refugiați. Ceea ce dovedește faptul că valorile pe care le promovăm și trăim sunt manifestate de elevii noștri.

Care este viziunea dumneavoastră managerială, doamnă director? Pe ce se centrează aceasta? 

De câțiva ani, am tot construit și întărit comunitatea. Ea ne dă putere și generează soluții. Partenerii noștri sunt reprezentanți ai ONG-urilor (16 la număr), instituții publice  (inspectorate, Primăria  Sectorului 2, Pompieri, Poliția, dar și instituții de învățământ superior – UNATC, Facultatea de Științele Educației – UNICEF, ISE) sau private.

Din acest an școlar, ne concentrăm pe calitatea învățării, împletită sau însoțită de o formare profesională, minuțios cercetată. Fiecare coleg știe ce nevoi are și merge să completeze ceea ce el simte că i se potrivește pentru evoluția lui.

Suntem parteneri cu VIA University College din Arhus, Danemarca, și primim de la partenerii noștri consiliere. Astfel, am depistat punctele vulnerabile și dorim să reducem anumite decalaje, cum ar fi trecerea de la primar la gimnazial, accentuăm sentimentul apartenenței la comunitatea școlară,  cunoaștem și trăim valorile comune,  aducem starea de bine în viața noastră, suntem atenți la comunicarea dintre noi. Suntem prima școală din România care lucrează și implementează modelul danez de educație pentru nivelul primar și gimnazial.

Despre oferta educațională de la Ferdinand I ce ne puteți spune?

De 12 ani,  avem la gimnaziu câte o clasă pe nivel cu predare intensivă a limbii engleze.

Derulăm Programul Școală după Școală pentru elevii de la primar care au nevoie de această ofertă.

Oferim opționale care aduc în viața elevilor alte teme decât cele din trunchiul comun – teatru, ecologie, arhitectură, sport, patrimoniul UNESCO din România.

Activitățile extrașcolare sunt diverse și au loc în toate zilele săptămânii – sporturi (arte marțiale, atletism, tenis, handbal, baschet, rugby tag, hochei pe iarbă), limba engleză, matematică, cor, teatru, debate, arte plastice, tobe, cercetășie.

Spre ce se îndreaptă absolvenții dvs.? Unde îi regăsim după absolvire? Nu în ultimul rând, vă mândriți cu acești copii?

Elevii noștri aleg licee teoretice, în general. Și apropierea de casă este un criteriu important. Licee precum Mihai Viteazul, Spiru Haret, Cantemir, Iulia Hasdeu, C.A. Rosetti, Sadoveanu, dar și economice – Virgil  Madgearu, Xenopol, Krețulescu, Viilor sau licee vocaționale. În ultimii doi ani, au început să aleagă și școli profesionale. Este bine pentru că realizăm o orientare profesională foarte riguroasă și multe întâniri cu părinții, sau experiențe trăite în firme pentru a ști să alegem bine.

Avem absolvenți de licee de prestigiu precum Sf. Sava, Caragiale, Lazăr. Sunt elevi care au studii finalizate în străinătate sau  olimpici internaționali.

Adică orice absolvent al școlii noastre alege să meargă pe propiul drum, frumos și cu fruntea sus.

Tot ceea ce ne-ați spus până acum arată că Școala Gimnazială Ferdinand I este una dintre cele mai bune din Capitală și tot ceea ce ați realizat și realizați oferă o garanție solidă a calității actului educațional. Cum vreți să arate această școală într-un viitor apropiat? Dar într-unul îndepărtat?

Anul viitor intrăm într-un proiect de eficientizare energetică, ceea ce va reduce mult din costurile utilităților. Vom fi 75% școală verde. Fiind o clădire de patrimoniu, are restricții la intervențiile exterioare. Apoi vom reamenaja interiorul, creând spații prietenoase, și vom regândi zonele de joacă și învățare din curtea școlii și grădină.

Doresc să fim școala în care copiii vin cu drag în ea, trăiesc experiențe de învățare relevante, cresc frumos. Oameni cărora le pasă de ei și de ceilalți, de natură, sunt creativi, independenți și curajoși.

Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU