„Performanţa, în şcoala noastră, se realizează prin stabilirea unei strategii educaţionale corecte şi individualizate“

Interviu cu prof. Sabina Horopciuc, directorul Şcolii Gimnaziale Nr. 6 Grigore Antipa, Botoşani


Stimată doamnă director, de ce se vorbeşte despre Şcoala Gimnazială Grigore Antipa din Botoşani ca despre un reper al calităţii în învăţământul preuniversitar botoşănean? Care sunt performanţele care vă certifică acest statut?
Unitatea noastră vizează doi poli importanţi în desfăşurarea activităţilor: calitatea şi performanţa. Calitatea este dată de pregătirea elevilor prin activităţi atractive, complexe, care îi motivează pentru a obţine progres şcolar, ce stimulează creativitatea acestora şi dorinţa de a se afirma. Performanţele care atestă preocuparea noastră constantă pentru activitatea de calitate se regăsesc în numeroase premii obţinute la concursuri şi olimpiade şcolare la nivel internaţional, naţional, judeţean, local; rezultate remarcabile obţinute la evaluările naţionale la clasele II, IV, VI, VIII; rezultatele de la evaluarea naţională clasa a VIII‑a ne‑au situat în rândul şcolilor de elită din judeţ – locul I obţinut în ultimii doi ani; rezultate foarte bune obţinute la probele de verificare a cunoştinţelor de limbi moderne pentru profilul bilingv – liceu, precum şi admiterea la centrele de excelenţă din judeţ.
Cât de conectaţi sunteţi, doamnă director, la învăţământul european, la modelele şi valorile educaţionale europene?
Şcoala noastră dezvoltă şi promovează valori europene cum ar fi interculturalitatea, pluralismul şi toleranţa. Elevii au beneficiat de activităţi didactice şi extracurriculare realizate de voluntarii americani de la Peace Corps Kathy Baker, Amy Shatshoff şi Diane Person, precum şi cu trei asistenţi lingvişti francezi şi unul finlandez care au lucrat în echipa cu profesorii din şcoală.
Elevii şi cadrele didactice au beneficiat de un schimb intercultural benefic cu parteneri din 15 şcoli europene în cadrul proiectului bilateral Comenius „Healthy Existence in a Healthy Environment“, al proiectelor multilaterale Comenius „Decouvrir d’autres langues d’Europe par la visioconférence dans le primaire“, „Young, Bridges for the Future“, „Rainbow over Europe“, precum şi al proiectelor europene TRI („Tineret în acţiune“) şi „U4Energy“.
Profesorii din şcoală au participat la cinci stagii LLP Job Shadowing Comenius în Anglia, Franţa, Belgia şi Slovacia. Stagiul realizat la Collège Molière din Beaufort‑en‑Vallée din Franţa a fost diseminat pe site‑ul Visa‑FLE şi a avut drept continuare sustenabilă realizarea parteneriatului între şcoala noastră şi colegiul din Franţa, oficializat de Academia din Nantes şi ministerele Educaţiei din cele două ţări. Şcoala noastră a primit titlul de Şcoală Europeană de trei ori consecutiv pentru inovaţie şi creativitate în domeniul predării şi învăţării limbilor străine. Certificatul „European Language Label“ a fost acordat atât la nivel individual profesoarei Elena Irimescu (împreună cu distincţia „Profesorul anului“), cât şi la nivelul şcolii pentru impactul activităţilor interculturale variate desfăşurate asupra beneficiarilor. Produsele finale realizate în cadrul unor proiecte Comenius au obţinut premiul al II‑lea la nivel naţional şi premiul I la nivel judeţean în cadrul Concursului „Made for Europe“.
Despre colectivul profesoral ce ne puteţi spune? Nu se pot obţine rezultate de calitate fără un corp profesoral pe măsură.
Colectivul profesoral al Şcolii Gimnaziale Grigore Antipa din Botoşani cuprinde 52 de cadre, din care 46 sunt titulare, fapt ce conferă stabilitate şi coerenţă demersului didactic. Este un colectiv bine pregătit, mereu orientat spre elev, aş putea spune un element foarte important în asigurarea procesului educaţional de calitate.
Gradul de satisfacţie a elevilor şi părinţilor este subliniat, an de an, de numărul mare de solicitări pentru înscrierea în clasele pregătitoare, deoarece serviciile oferite de instituţia noastră sunt mărturie a faptului că beneficiem de un corp profesoral de excepţie, caracterizat printr‑o pregătire profesională regăsită în gradele didactice obţinute, numărul mare depublicaţii, rezultatele obţinute la concursuri şi olimpiade şcolare, dar şi la evaluările naţionale de la nivelul clasei a VIII‑a. De remarcat este şi disponibilitatea acestora către perfecţionare, autoperfecţionare adaptată în permanenţă noilor generaţii de elevi şi părinţi.
Ce loc ocupă performanţa în preocupările dumneavoastră şi cum o definiţi? Când spun performanţă, mă refer inclusiv la performanţa de a aduce un elev de la un nivel inferior de cunoştinţe la unul superior, de a integra un copil rom în şcoală etc.
În ceea ce mă priveşte, performanţă înseamnă obţinerea unor rezultate notabile, cu un impact pozitiv asupra elevului. Performanţa o putem regăsi atât la elevii care participă la olimpiade şi concursuri şcolare, cât şi la cei cu capacitate de receptare mai redusă, cărora le putem ridica stima de sine şi încrederea în propria persoană.
În şcoala noastră, performanţa se realizează prin stabilirea unei strategii educaţionale corecte şi individualizate, centrate pe elev, printr‑un mod atractiv de lucru propus de cadrele didactice, prin stabilirea unei tematici de consiliere/lucru la nivelul proximei dezvoltări a elevilor, prin consultarea psihopedagogului şcolar, întocmirea unui program pentru recuperarea, respectiv atingerea performanţelor, stabilirea unor programe de pregătire suplimentară pentru elevii capabili de performanţă şi înscrierea acestora la cursurile centrelor de excelenţă derulate în şcoală şi în afara ei, în vederea participării la competiţii şcolare care să certifice performanţa. Instituţia noastră prezintă un mediu propice pentru integrarea şi recuperarea elevilor cu cerinţe educaţionale speciale, indiferent de religie, cultură şi apartenenţă socială. Pot exemplifica aici recuperarea totală a unor elevi cu CES (autism, ADHD), cât şi salvarea de la abandon şcolar a unor elevi din familii defavorizate, în care părinţii nu manifestau un interes deosebit pentru educaţia copiilor. Acestea s‑au concretizat în obţinerea unor diplome şi rezultate la concursuri de creaţie literară, plastică, realizări de colaje, fotografii, lucrări handmade.
Ştim de ani buni că finanţarea este veriga slabă a învăţământului românesc, dar mai ştim şi că o instituţie de învăţământ de calitate are în permanenţă nevoie de fonduri. Cum reuşiţi să obţineţi banii pentru toate nevoile şcolii? Cât de deschise sunt autorităţile şi comunitatea la nevoile şcolii?
Ca orice unitate şcolară din ţară, şi noi ne confruntăm cu lipsa fondurilor. Banii pe care statul îi alocă sunt insuficienţi, mai ales într‑o zonă defavorizată ca a noastră, unde educaţia nu este niciodată pe primul loc, însă, din fericire, părinţii înţeleg importanţa sprijinirii şcolii din acest punct de vedere, fiind implicit un sprijin acordat propriilor copii. În acest sens, în anul 2012 a luat fiinţă Asociaţia de Părinţi de la Şcoala Generală Nr. 6 Grigore Antipa din  Botoşani (aşa se numea pe atunci), care a deschis un cont bancar, exclusiv pentru donaţii, în care se pot depune banii strânşi prin direcţionarea procentului de 2% din valoarea impozitului anual pe veniturile din salarii. Cu aceste fonduri, asociaţia susţine deplasările echipelor sportive, organizarea simpozioanelor şi proiectelor din cadrul şcolii, cât şi dotarea cu echipament electronic a laboratoarelor  şi a sălilor de clasă. De asemenea, fonduri suplimentare sunt atrase prin implementarea în şcoală a proiectelor internaţionale cu finanţare externă.
În ce excelaţi şi de ce părinţii ar trebui să‑şi înscrie copiii la Şcoala Gimnazială Grigore Antipa din Botoşani?
Fiecare părinte are dreptul de a‑i oferi copilului său o educaţie solidă, prin asigurarea egalităţii de şanse pentru toţi elevii, inclusiv şansa de a studia în condiţii bune, cu dascăli bine pregătiţi. Părinţii îşi doresc rezultate, eficienţă, înţelegere şi devotament în relaţia copilului lor cu cadrul didactic. Acestea sunt consecinţele unor ani lungi de muncă şi dăruire.
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU