Socialize

Facebook
Home » Actualitatea » Programe si proiecte » Pledoarie pentru drepturile copilului, cu și pentru copii

Pledoarie pentru drepturile copilului, cu și pentru copii

Motto:  „Un copil poate oricând să îl învețe pe adult trei lucruri: cum să fie mulțumit fără motiv, cum să nu stea locului niciodată și cum să ceară cu insistență ceea ce își dorește”. (Paulo Coelho)

Cunoașterea drepturilor copilului atât de către adulți, cât și de către copii reprezintă primul pas în crearea unui mediu favorabil respectării acestora. Ne dorim cu toții o lume în care fiecare copil să fie apreciat și protejat, o lume în care și cei mari să asculte și să învețe de la copii, dincolo de logica adultului, toleranța, exprimarea fără măști a emoțiilor, comunicarea, afecțiunea și motivarea permanentă, sprijin în creionarea unei personalități armonioase, care învață să se respecte bazându-se pe faptul că este respectată.

 

Pornind de la această idee, a apărut Parteneriatul Școlar Multilateral Comenius „Our world of our rights”, finanțat de Comisia Europeană în cadrul Programului de `nvățare pe tot parcursul vieții 2007-2013. Proiectul, în curs de derulare în perioada 2012-2014, este coordonat de Școala Gimnazială Mihai Botez, din București, căreia i s-au alăturat, în calitate de parteneri, Istituto Comprensivo „La Giustiniana”, din Roma, C.P. San Francisco de Asis, din Fregenal de la Sierra, Spania, Sami Yangın Anadolu Lisesi, din Kayseri, Turcia, Istituto Comprensivo „Pinna Parpaglia” din Pozzomaggiore, Italia, Zespół Szkół Imienia Poległych na Pasternioku, din Orzesze, Polonia, Osnovna šola Koseze, din Ljubliana, Slovenia, și Liceul Teoretic Eugen Lovinescu, din București.

Obiectivul proiectului a derivat din nevoia de a sensibiliza și de a trage un semnal de alarmă asupra respectării drepturilor, nevoilor și dorințelor copiilor. Timp de doi ani, câteva sute de elevi din opt școli europene vor descoperi realitățile educaționale și modul de viață al colegilor lor prin explorarea implementării drepturilor copilului în cele șase țări partenere. Proiectul are în vedere conștientizarea importanței diversității culturale și lingvistice în Europa, integrarea elevilor cu nevoi speciale, precum și necesitatea de a combate orice formă de discriminare pe motive de sex, rasă sau origine etnică, religie sau convingeri, handicap, vârstă sau orientare sexuală.

Proiectul va contribui la promovarea și apărarea drepturilor copiilor în toate instituțiile implicate, va extinde înțelegerea conceptului de „cetățenie europeană” și va aborda, de asemenea, eliberarea de prejudecăți prin dezvoltarea a ceea ce putem numi „inteligență culturală”, înțelegând prin aceasta „capacitatea de a înțelege diversitatea și de a profita de ea”. Aceasta va fi o modalitate de a descoperi valorile europene, asemănările și deosebirile dintre țările implicate și astfel, reflectând asupra unor idei preconcepute și stereotipuri, să putem cunoaște multe aspecte despre partenerii noștri europeni.

În primul an de derulare a proiectului se va observa modul de percepere a realității de către copiii din țările participante și înțelegere a ceea ce este un copil în Europa secolului al XXI-lea. Copiii vor prezenta viața lor în propria regiune, țară și școală și, de asemenea, vor analiza relația lor cu colegii și adulții. Se vor explora drepturile copilului prin studiul Convenției Organizației Națiunilor Unite privind drepturile copilului și a legislației specifice în fiecare țară.

În al doilea an, echipe comune de profesori și elevi vor crea și publica materiale pedagogice precum „Manualul unui bun profesor”, „Manualul unui bun părinte”, „Manifestul copiilor – Ceea ce mă face fericit”, un joc virtual pe tema drepturilor copilului, un joc didactic despre țările participante. Jocurile vor fi pilotate în toate școlile partenere și rezultatele vor fi postate pe site-ul proiectului.

Proiectul va fi o modalitate pentru elevi de a-și dezvolta abilitățile sociale și o atitudine pozitivă față de școală și față de actul de învățare, precum și față de viitorul lor și al societății în care trăiesc. Explorarea drepturilor copiilor în context european și a realității prezente în școlile europene partenere va conduce la dezvoltarea cunoștințelor elevilor despre istoria și geografia țărilor partenere, cunoașterea altor culturi și contactul cu copii din alte țări.

Cadrele didactice vor împărtăși metode de lucru și experiențe cu colegii din țările partenere, vor identifica instrumente de bună practică în domeniul abordării drepturilor copilului, vor cunoaște alte sisteme educaționale, ceea ce va contribui la o mai bună înțelegere a diversității culturale și lingvistice a Uniunii Europene, a problemelor cu care se confruntă diverse sisteme de învățământ din Europa și a găsirii de soluții comune la probleme comune/similare.

Pentru școală, proiectul va însemna prestigiu, faimă, dezvoltarea dimensiunii europene, legarea colectivului de elevi și profesori și experiențe de neuitat pentru minte și suflet.

Prin tema abordată dorim să ne alăturăm tuturor celor care cred că inocența trebuie protejată și stimulată într-o direcție a toleranței și a respectului față de copil și copilărie.

„Este foarte clar că salvarea copiilor din întreaga lume nu reprezintă o imposibilitate inerentă. Acest lucru devine imposibil doar dacă refuzăm să-l realizăm” (Eglantyne Jebb).

 

Proiectul a fost finanțat cu sprijinul Comisiei Europene. Această publicație reflectă numai punctul de vedere al autorilor și Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informațiilor pe care le conține.

 

Mirela BEIU, director,

Valentina VASILE, consilier școlar,

Neta ROMAN, director adjunct,

Școala Gimnazială Mihai Botez, București