Proiectul de Lege a Manualului Şcolar intră în conflict cu legile concurenţei

 Revenirea la Manualul Unic în învăţământul românesc ameninţă nu doar sistemul de învăţământ din ţară, dar şi legislaţia care reglementează libera concurenţă a bunurilor şi serviciilor. Consiliul Concurenţei avertizează, într-un răspuns adresat Uniunii Editorilor din România (UER), că „implementarea unei astfel de măsuri (încredinţarea directă a editării manualelor şcolare de către EDP SA) necesită demonstrarea existenţei unor cauze obiective (eşec de piaţă), întrucât ar avea drept consecinţă închiderea pieţei editării manualelor şcolare care, până în prezent, a funcţionat ca o piaţă concurenţială. Ca urmare, dacă există elemente care atestă lipsa cererii din partea editurilor pentru anumite loturi (materii de studiu) astfel încât să se poată demonstra eşecul pieţei, se poate proceda la implementarea măsurii de încredinţare directă pentru loturile respective, în vederea îndeplinirii de către MEN a obligaţiei imperative şi exclusive de a achiziţiona manuale şcolare”.
 Din acest punct de vedere, MEN  nu a putut demonstra că pe piaţa manualelor avem de-a face cu un eşec. Întârzierea cu care copiii primesc manuale şcolare în fiecare an este cauzată, în primul rând, de nerespectarea termenelor de licitaţie din partea MEN. Cu alte cuvinte, deficienţele din piaţă sunt cauzate tocmai de actorul care vrea să distrugă piaţa!
Consiliul Concurenţei menţionează că există situaţii excepţionale când statul poate recurge la încredinţarea directă – acolo unde nu există ofertanţi pentru anumite manuale sau pe o perioadă scurtă de timp, de un an, pentru întreaga piaţă, pentru eliminarea deficienţelor din sistem. Soluţiile sugerate de către Consiliul Concurenţei sunt deci temporare şi parţiale. Din păcate, MEN a ales să ofere întreaga piaţă, pentru totdeauna, unei singure edituri – EDP fără să dovedească eşecul pieţei manualelor alternative! Ne întrebăm din nou, de ce atâta grabă în a distruge întreaga piaţă a manualelor? Cine are de câştigat?
A treia observaţie a Consiliului Concurenţei menţionează un preţ maximal pe care MEN să îl ofere editurilor, care să fie stabilit în funcţie de preţurile practicate pe piaţă. În acest fel, concurenţa va fi îndreptată către calitate, nu către preţul cel mai mic.
„Consiliul Concurenţei arată foarte clar că ministrul Liviu Pop ignoră problemele reale din sistemul de învăţământ şi alege să distrugă piaţa manualelor şcolare printr-o măsură aflată acum în afara legii. Ne rezervăm dreptul de a ne apăra pe cale juridică împotriva acestui abuz. Suntem îngrijoraţi că, din cauza acestui demers nelegal, elevii sunt cei mai afectaţi, pentru că nu pot primi manualele atât de importante pentru dezvoltarea lor, iar profesorii nu le pot oferi suportul de calitate de care aceştia au nevoie”,  a arătat Polixeniu Anghel, directorul  executiv UER.
Piaţa manualelor, mai mică decât un kilometru
de autostradă
În calitatea sa de ministru al educaţie, domnul Liviu Pop nu cunoaşte care este adevărata implicare (sau mai degrabă lipsă de implicare) a statului pe piaţa manualelor alternative. În mai multe rânduri, Domnia Sa a afirmat că „piaţa manualelor alternative este de 100 de milioane de euro anual”. Această afirmaţie este falsă şi a fost preluată la fel şi de unii dintre susţinătorii proiectului de lege a manualului şcolar.
În realitate, MEN nu a achiziţionat niciodată manuale noi sau retipărite cu o valoare totală mai mare de opt milioane de euro pe an. Comparativ, preţul de achiziţie al unui kilometru de autostradă, pe traseul A3 Râşnov-Cristian, se ridică, potrivit presei, la circa 10 milioane de euro! MEN cumpără anual manuale pentru înlocuirea celor care sunt deteriorate, în conformitate cu necesarul solicitat de inspectorate, dar nu mai mult de 10% din numărul total al manualelor aflate în circulaţie în şcoli, sau manuale noi, atunci când se schimbă programa şi se organizează licitaţii publice (cum a fost cazul manualelor de clasa a V-a anul acesta). Dacă ministrul educaţiei afirmă că Ministerul Educaţiei alocă şi cheltuieşte 100 de milioane de euro anual pentru manuale, ar fi de dorit ca mass-media să întrebe ministerul unde se duce diferenţa de bani?
Ministrul educaţiei manipulează opinia publică, jignind cei mai buni autori de manuale
Un manual este rezultatul muncii unei echipe formate, în medie, din 10-12 persoane – autori, editori, tehnoredactori, ilustratori, corectori, programatori, actori, etc. – autorii fiind cadre didactice cu experienţă şi cu competenţe recunoscute în domeniul pedagogic. Atunci când domnul ministru sau orice altă persoană se referă la cei implicaţi în publicarea de manuale cu sintagma „mafia manualelor”, îi include aici şi pe profesorii şi învăţătorii care sunt autori, dar şi angajaţi ai Ministerului Educaţiei, care predau la catedră.
Manualele alternative nu sunt publicate doar de editurile private şi nu sunt tipărite exclusiv la tipografii private. La licitaţiile pentru manuale a participat întotdeauna şi Regia Autonomă Editura Didactică şi Pedagogică, actualmente transformată în Societatea Editura Didactică şi Pedagogică SA, deţinută integral de stat. De asemenea, editurile, atât cele private, cât şi cele de stat, au apelat pentru tipărirea manualelor atât la tipografii private, cât şi la tipografiile statului (Monitorul Oficial sau Imprimeria Naţională). De exemplu, la licitaţia pentru manualele de clasa a V-a, EDP a participat cu 13 manuale, a pierdut cinci manuale la punctajul de calitate, iar Monitorul Oficial a participat cu două manuale şi a pierdut licitaţia cu amândouă. Întrebăm: cum va putea EDP să angajeze sute de specialişti pentru a reuşi să realizeze cele peste 100 de manuale pentru clasa a VI-a? Dar cele peste 1.000 de manuale pentru întreg ciclul preuniversitar?
Ministrul educaţiei, Liviu Pop, a prezentat săptămâna trecută, pe pagina sa de Facebook, nu pe site-ul oficial al Ministerului Educaţiei (?!), o schiţă a proiectului de lege privind manualul şcolar promiţând că  va fi prezentată în şedinţa de guvern din această săptămână. Ca răspuns la abuzurile venite din partea conducerii MEN, UER a depus scrisori în atenţia conducerii Senatului şi Camerei Deputaţilor pentru organizarea de urgenţă a unei mese rotunde în care să se discute despre impactul Manualului Unic asupra sistemului de învăţământ.
 
Uniunea Editorilor din România