Socialize

Facebook
Home » Actualitate » Programe si proiecte » Proiectul Erasmus+ „From Teacher to Teacher“ – o nouă oportunitate de perfecționare

Proiectul Erasmus+ „From Teacher to Teacher“ – o nouă oportunitate de perfecționare

În  Grădinița Floare albastră se derulează cel de-al doilea an de proiect  educațional „From teacher to teacher“ în cadrul programului Erasmus+, împreună cu parteneri din Bulgaria, Portugalia, Lituania, Estonia. În perioada 11-16 iunie 2018 am participat, alături de câteva colege, la mobilitatea de învățare  organizată în orașul Tallin din   Estonia. Această mobilitate a avut drept scop perfecționarea cadrelor didactice prin însușirea de noi metode și strategii de lucru cu preșcolarii, punându-se accentul pe introducerea tehnologiei în activitățile zilnice din  grădiniță.

Pe parcursul acestei perioade am participat  la diverse workshopuri, am vizitat  centru de știință AHHAA din orașul Tartu, din Estonia,  dar și grădinița partenerilor noștri și alte două școli moderne.

Grădinița Arbu, din Tallinn, o grădiniță cu predare bilingvă (estoniană și rusă),  ne-a întâmpinat cu multă ospitalitate, dezvăluindu-ne din activitatea lor zilnică cu multă generozitate. Am asistat la activități în care copiii au trecut, de exemplu, de la poveste la activitatea practică, dar am și  constatat cum este introdusă tehnologia în activitățile din grădiniță utilizându-se jocul.  Această grădiniță a fost  implicată în diverse alte proiecte care vizează educarea copiilor pentru o viață  sănătoasă, ceea ce a condus la construirea unei saline, alături de  sauna și piscina deja existente. Am descoperit acolo  în cadrul claselor, covorașe senzoriale confecționate de educatoare cu ajutorul părinților, utilizate în activitățile zilnice, dar și un spațiu pentru dezvoltare senzorială construit în aer liber  la care copiii au acces în fiecare săptămână.  Acestea sunt utilizate după  metoda  terapiei Kneipp.

Activitățile  demonstrative prezentate de cadrele didactice din grădiniță  au pus în evidență învățarea centrată pe elev, folosindu-se și de tehnologie.

Centrul de știință AHHAA din Tartu – urmărește  introducerea  științei pentru toată lumea și de a încuraja studierea prin bucuria descoperirii. În afară de a încerca numeroase exponate de tip „hands-on“,  vizitatorii AHHAA pot participa, de asemenea, la ateliere sau  se pot bucura de spectacole de teatru. Oferă, de asemenea, mai multe programe speciale pentru școli. Aici poți petrece, la orice vârstă,  o zi distractivă plină de știință! Copii de toate vârstele, dar și adulți intră în contact direct cu știința, experimentând  gravitația, magnetismul, formarea tornadei și a fulgerelor  și multe alte experimente care trezesc interesul acestora și încurajează învățarea prin descoperire.

Am participat la Conferința internațională „Gadgetul este mereu cu tine sau practici inovatoare în educația școlară și preșcolară“. Partea cea mai interesantă și captivantă a fost participarea la atelierele de lucru în care am  descoperit și lucrat cu diverse gadgeturi și roboți interactivi (beeboți, ozoboți,  roboței dash wonder, tablete, table interactive, calculatoare, aparate  foto, lego etc.) cu aplicații directe în învățământul preșcolar.

Școlile „Tallinn XXI“ și „Gustav Adolfi“, școli cu istorie și renume în Estonia, cu clase și laboratoare dotate cu tehnologie de ultimă oră, cu mobilier ergonomic, săli de muzică dotate cu diferite instrumente muzicale și studiou muzical de înregistrări, studiou foto cu aparatură de ultimă generație, pe care elevii o pot împrumuta pentru a realiza diverse teme, ateliere de tâmplărie și croitorie, biblioteci, zone de relaxare pentru elevi și profesori, zone de exprimare a creativității, clase în aer liber, cantină.

Mobilitatea Erasmus+ a fost o oportunitate pentru descoperirea sistemului de învățământ estonian, dar și a unor metode inovative de lucru cu preșcolarii.

Folosirea tehnologiei în cadrul activităților din grădiniță  motivează toţi copiii, plasându-i  în centrul procesului de învățare, le dezvoltă comunicarea, creativitatea, independenţa în gândire şi acţiune, îi ajută să ia decizii corecte şi să argumenteze deciziile luate, astfel fiind ajutaţi să înţeleagă lumea în care trăiesc şi să aplice în diferite situaţii de învăţare ceea ce au descoperit. Copiii   dobândesc capacitatea de a gândi critic în timp, ceea ce le permite să se manifeste spontan, fără îngrădire.

După această mobilitate, fiecare cadru didactic participant a implementat la grupă metodele inovatoare descoperite, prin intermediul acestora preșcolarii fiind implicați activ în rezolvarea de probleme și în luarea deciziilor, stimulându-se explorarea cunoștințelor noi și învățarea prin descoperire.

De asemenea, a fost construită în curtea grădiniței o alee senzorială, folosită pentru călirea organismului preșcolarilor, pe care aceștia, sub îndrumarea educatoarelor,  au parcurs-o cu interes și curiozitate.

Pentru implementarea  proiectului, și noi am dotat grădinița cu tehnologie adaptată vârstei copiilor și am aplicat  noi modalități de  predare-învățare, care au rezultate deja vizibile în creșterea interesului și motivației pentru învățare, pentru o participare  activă  a copiilor în procesul didactic, dar și în creșterea motivației profesorului în propria-i perfecționare continuă, pentru a asigura un învățământ de calitate.

Prof. Ștefana ANTONOVICI,
Prof. Loredana PROTEASA, Grădinița Floare albastră , București