Socialize

Facebook
Home » Actualitate » Programe si proiecte » PROIECTUL ERASMUS+ KA2. „R.E.U.S.S.I.T.E. – Ronde Européenne des Sciences, des Savoirs Interdisciplinaires pour Tous les Elèves“

PROIECTUL ERASMUS+ KA2. „R.E.U.S.S.I.T.E. – Ronde Européenne des Sciences, des Savoirs Interdisciplinaires pour Tous les Elèves“

În perioada 20-24 mai 2019, s-au desfășurat la Bosa, Sardinia/Italia, ultimele mobilități din cadrul proiectului european Erasmus+, Acţiunea Cheie 2, „R.E.U.S.S.I.T.E. – Ronde Européenne des Sciences, des Savoirs Interdisciplinaires pour Tous les Elèves“ (2017-2019), nr. 2017-1-RO01-KA219-037495_1, finanțat de Uniunea Europeană prin Programul Erasmus+, 2014-2020.

Amintim că obiectivul general al proiectului vizează promovarea abordării interdisciplinare în rândul elevilor și profesorilor pentru o îmbunătățire a rezultatelor școlare în domeniul științelor. 

Coordonatorul acestui parteneriat strategic este Colegiul Național Gh. Roşca-Codreanu, iar partenerii sunt reprezentați de următoarele licee: PG po SS „Han Asparuh“, Isperich/Bulgaria, Istituto di Istruzione Superiore „G.A. Pischedda“, Bosa/Italia, Instituto de Educacion secundaria Jacarandá, Brenes//Spania și Manisa Bilsem, Manisa/Turcia.

În cadrul activităților de învățare pentru elevi organizate la Istituto di Istruzione Superiore „GA Pischedda“, din Bosa, Sardinia, cei cinci elevi codreniști, Gâmbuță Miruna, Săvinescu Ioana, Neculiță Bianca, Mihai Ștefan și Sava Cosmin, însoțiți și coordonați de doamna profesoară Ecaterina Angheluță, au prezentat cele două miniproiecte la care au lucrat în perioada ianuarie-mai 2019: „Protejarea biodiversității“ și „Organismele modificate genetic“.

Pentru primul miniproiect, elevii au definit conceptul de biodiversitate, au menționat contextul legislativ european/național  și obiectivele Strategiei 2020 privind biodiversitatea, au analizat câteva studii de caz privind intervenția omului în natură și consecințele acesteia asupra echilibrului ecologic, au prezentat diferite medii de viață și amenințările cu care acestea se confruntă, dar și câteva specii ocrotite în țara noastră.

Având în vedere tema activităților de învățare din Sardinia, biodiversitatea, și faptul că pe 21 mai s-a sărbătorit Ziua Mondială a biodiversității, partenerii italieni au organizat vizite de documentare în cadrul cărora au putut fi admirate monumente naturale precum arcul S’archittu, Is Arutas, plaja cu granule de cuarţ alb, cea mai cunoscută de pe coasta Sinis di Cabras, care face parte din Aria Marină Protejată, Parcul natural regional Porto Conte din Alghero, unde participanților le-au fost prezentate plante specifice zonei mediteraneene. 

Al doilea miniproiect prezentat de elevii noștri, pe tema organismelor modificate genetic, a pus în evidență câteva aspecte teoretice și un scurt istoric al cercetărilor în acest domeniu. Ei au ilustrat, cu ajutorul unor secvențe filmate în laboratorul liceului, cum au extras ADN de banană, au arătat concluziile unui sondaj de opinie pe care l-au efectuat printre colegii lor, precum și rezultatele unui studiu de piață în care și-au propus să vadă dacă există în magazine produse (legume, fructe) modificate genetic și dacă sunt respectate normele privind etichetarea, pentru a ușura identificarea eventualelor produse obținute prin tehnici de modificare genetică.

Pe durata sejurului în Sardinia, participanții au avut ocazia să admire și vestigii ale patrimoniului cultural și istoric al regiunii, precum Nuraghe Losa, unul dintre cele mai importante monumente din Sardinia din Epoca Bronzului, Putzu sacru Santa Cristina, Castelul Seravalle din Bosa, muzeul de arheologie din Cabras. Totodată, au vizitat și localitatea Flussio, cunoscută pentru casele cu pereți pictați, care ilustrează scene realiste din viața comunității.

În aceeași perioadă, a avut loc la Bosa a patra întâlnire transnațională (ultima) a coordonatorilor de proiect din cele cinci licee partenere, liceul nostru fiind reprezentat de doamnele profesoare Daniela Horoiță-Jitcă, în calitate de evaluator al proiectului, și de Corina Macovei, coordonatorul proiectului la nivel european. În cadrul întâlnirii, s-a insistat pe evaluarea progresului, a rezultatelor și impactului proiectului, pe activitățile de disemnare organizate de fiecare partener. De asemenea, s-au stabilit detaliile privind realizarea ghidului de predare interdisciplinară, ce va cuprinde, în special, metodologia de lucru a miniproiectelor prezentate de fiecare echipă parteneră, în cadrul mobilităților pentru elevi din Bulgaria, Spania și Italia.

În concluzie, mobilitățile desfășurate la Bosa, în Sardinia, au fost o experiență de învățare în context non-formal,  prin care elevii și profesorii au descoperit un adevărat muzeu în aer liber, având prilejul să cunoască istoria și cultura locală, să fie fascinați de cadrul natural și biodiversitatea specifică.

Mai mult, datorită interacțiunii dintre elevi la activitățile organizate, aceștia și-au dezvoltat atât competențele în domeniul științelor, cât și competențele de comunicare în limba franceză.

Prof. Corina MACOVEI, coordonator de proiect, Colegiul Național Gh. Roșca-Codreanu, Bârlad