Socialize

Facebook
Home » Interviuri » „Renumele ni l-am construit în timp şi trebuie să-l păstrăm cu respect şi dăruire“

„Renumele ni l-am construit în timp şi trebuie să-l păstrăm cu respect şi dăruire“

Interviu cu prof. Roxana Carmen Ionescu, directorul Colegiului Economic Virgil Madgearu, din București


Stimată doamnă director, v-ați întors de curând de la New York, unde Colegiul Economic. Virgil Madgearu a participat la o nouă ediție a „Firmei de exercițiu“. Cu ce rezultate și ce s-a întâmplat, concret, acolo?

Da, este adevărat, şi pot să afirm că participarea noastră la acest prestigios concurs internaţional a însemnat un nou succes, dar şi o reconfirmare a calităţii învăţământului din CEVM, a modului în care sunt pregătiţi şi formaţi elevii noştri, viitorii întreprinzători de succes.

În cadrul proiectului educaţional „Din şcoală în viaţă prin Firma de Exerciţiu“, la competițiile organizate de prestigiosul  eveniment  „Youth Business Summit  New York 2018“, care a avut loc la New York, SUA, Colegiul Economic Virgil Madgearu  a participat cu o delegație formată din 12 elevi şi trei cadre didactice, coordonatori de „Firme de exerciţiu“. Toate obiectivele proiectului  educațional propuse au fost îndeplinite, dintre acestea amintesc: dezvoltarea spiritului antreprenorial, familiarizarea elevilor cu activitățile specifice derulării afacerilor cu partenerii „Firmelor de exercițiu“ străine, formarea de priceperi și deprinderi în  domeniul afacerilor, perfecţionarea limbajului de afaceri în limbi străine, stimularea creativităţii elevilor și, nu în ultimul rând, responsabilizarea şi motivarea lor pentru a desfășura în viitor activități antreprenoriale de succes.

Evenimentul „Youth Business Summit  New York 2018“ a cuprins două secțiuni competiționale „Global Business Challenge“ și, respectiv, „International Trade Show“.

„Global Business Challenge 2018“  a fost o competiţie cu echipe multinaționale de elevi, care s-a axat pe analizarea unui studiu de caz din domeniul afacerilor referitor la compania producătoare de jocuri virtuale „Pokemon GO“. Echipele multinaționale au avut rolul de consultant pentru managerul departamentului  de marketing al firmei producătoare de jocuri virtuale Niantic Inc şi sarcina de a realiza o strategie menită să asigure promovarea produsului POKEMON GO pe pieţele internaționale. „Global Business Challenge 2018“ a reunit  269 de elevi din ţări, precum Austria, Belgia, Brazilia, Indonezia, Republica Bermuda, Germania, Bulgaria, România, SUA şi  s-a desfăşurat în două runde: runda preliminară – cu 36 de echipe din care au fost selectate 26 de echipe pentru finala  din care, după susținerea proiectului, în fața unui juriu format din oameni de afaceri din renumite companii americane a echipelor finaliste, au rezultat patru echipe de top. La această competiţie, Colegiul Economic Virgil Madgearu, din Bucureşti, a participat cu 12 elevi pe care i-am pregătit și coordonat împreună cu profesor Mariana Georgeta Ciobanu și profesor Florina Voicu: DRAGHICI DIANA ELENA, ANTONESCU CAROL MIHAI, JIANU ANDREI, PETRE DENISA ANDREEA, DIMA LUIZA DENISA, VASILESCU MIHNEA, GONTILA ANDREEA, HATAGAN ALEXANDRU, DATCU MELISSA CRISTINA, DIRINEA IOANA DENISA, NOROCEL ANDREI DRAGOȘ, DUMITRAȘCU SILVIU ALBERT. Toți elevii nostri s-au calificat în finală, iar eleva DATCU MELISSA CRISTINA a făcut parte din echipa multinațională de elevi care a ocupat  locul I.

Secțunea International Trade Show a avut competițiile  Best Booth, Best Sales Pitch,  Best Catalog, Best Website. În cadrul acesteia, elevii Colegiului Economic Virgil Madgearu, din Bucureşti, au participat cu firma de exercţiu FE „TRAVELING AROUND THE WORLD“ SRL – agenţie de turism. Această firmă  a obţinut  Premiul I – GOLD  la secţiunea „Best BOOTH“  și a fost reprezentată de elevii DRAGHICI DIANA ELENA, ANTONESCU CAROL MIHAI, JIANU ANDREI, PETRE DENISA ANDREEA, DIMA LUIZA DENISA, VASILESCU MIHNEA, GONTILA ANDREEA, HATAGAN ALEXANDRU, DATCU MELISSA CRISTINA, DIRINEA IOANA DENISA, NOROCEL ANDREI DRAGOȘ, DUMITRAȘCU SILVIU ALBERT, coordonaţi de profesor Roxana Carmen Ionescu, profesor Mariana Georgeta Ciobanu şi profesor Florina Voicu.

Prin rezultatele obţinute la acest prestigios eveniment, elevii noștri au dovedit, încă o dată, că deţin abilități antreprenoriale solide, dobândite în cadrul orelor de „Firmă de exerciţiu“, că își folosesc pe deplin creativitatea în promovarea unei idei de afaceri sau a unui produs românesc,  toate acestea fiind dovezi certe ale dimensiunii formative a învăţământului economic românesc din Colegiul Economic Virgil Madgearu, București.

Conduceți unul dintre cele mai de succes licee din țară. Ce ne puteți spune despre oferta educațională? De ce vin tinerii, în număr atât de mare, la Colegiul Economic Virgil Madgearu?

Motivele pentru care tinerii sunt atrași de domeniul economic se regăsesc în dinamica vieții sociale românești, conectată, în prezent, la un context european, în care piața muncii a devenit una globală. Prin oferta noastră educațională, prin care propunem două specialități,  Tehnician în Turism și Tehnician în Activități Economice, care au la bază o pregătire temeinică în Bazele Contabilității, Marketing, Calitatea în Turism și Alimentație etc., dar și materii de cultură generală, elevii noștri sunt conectați la schimbările economico-sociale, la provocările secolului XXI. Nu în ultimul rând, trebuie menționați profesorii excepționali, proiectele și programele oferite, activățile extracurriculare, dar și baza materială modernă.

Colegiul nostru a diversificat studiul limbilor străine, propunând în ofertă cinci limbi moderne: franceză, engleză, italiană, rusă, germană.

Cursurile și examenele ECDL și examenele ECL completează oferta educațională ce pune accent pe certificări internaționale, atât de necesare în zilele noastre. Contextul european le oferă elevilor noștri oportunități pe care nu le aveau în urmă cu 20 de ani. Accesul la o piață a muncii extinsă competitivă cu înalte standarde de calitate obligă atât profesorii, cât și elevii la un permanent efort de sincronizare.  De recunoscut faptul că suntem singurul liceu economic care le oferă elevilor oportunitatea  unor opționale inovative precum BE MY GUEST (Engleza Hotelieră)  sau AMADEUS TRAINING (Inițiere în Sistemul de Ticketing folosit în cadrul agențiilor de turism) menite să îi pregătească, să îi familiarizeze cu învățământul european actual. În ultimii ani, tot mai mulți absolvenți se îndreaptă către universități din Anglia, Olanda, Elveția, în care se integrează fără dificultăți datorită calității învățământului economic românesc.

De ce vin tinerii, în număr atât de mare, la Colegiul  Economic Virgil Madgearu? Este o întrebare care spune multe despre cartea noastră de vizită. Pe lângă faptul că promovăm un învăţământ de calitate, deschis şi flexibil care să le permită elevilor accesul la învăţământul universitar şi la piaţa muncii, prioritatea noastră constantă este formarea tânărului pentru viaţă, prin modelarea unor abilităţi şi competenţe care să-i  asigure nu numai succesul profesional, cât mai ales cel personal. Suntem conştienţi, ca educatori, de menirea noastră, de rolul pe care-l avem în construirea viitoarei societăţi, şi de aceea, prin tot ceea ce facem, atât la catedră, cât şi în afara şcolii, contribuim la formarea personalităţii elevilor, asigurând un climat de încredere reciprocă, de colaborare şi de stimulare.

Valorile pe care le promovăm: respect, corectitudine, demnitate, competenţă, autodepăşire se regăsesc în tinerii absolvenţi ai CEVM, care se afirmă cu succes în mediul universitar sau pe piaţa muncii. Renumele ni l-am construit în timp şi trebuie să-l păstrăm cu respect şi dăruire.

Aflându-ne în plină perioadă de examene, evaluări, concursuri, spuneți-ne care a fost ultima medie de înscriere de anul acesta?

La specializarea  Tehnician în Turism, ultima medie a fost 8,59, iar la Tehnician în Activități Economice, ultima medie a fost 8,09.

Care a fost, anul acesta, promovabilitatea după prima sesiune de bacalaureat?

Promovabilitatea anul acesta la bacalaureat a fost de 98,10%.

Ce loc ocupă concepte precum calitate, performanță în preocupările dvs. și ale întregului corp profesoral?

Ritmul alert și cerințele impuse de evoluția cunoașterii și a progresului în toate domeniile, în societatea de azi, conduc spre o nouă evaluare a conținutului calității și a performanței în procesul instructiv-educativ. De aceea, întregul corp profesoral din Colegiul Economic Virgil Madgearu își proiectează activitatea având drept țintă majoră procesul complex al devenirii elevilor noștri, prin cultivarea perseverentă a calității. Aceasta înseamnă instruirea în direcția dorită de societate, pornind de la ideea că doar ceea ce facem pentru ceilalți se validează și capătă însemnul perenității. Apoi performanțele nu întârzie să apară, așa cum o demonstrează rezultatele la examenele școlare, premiile și aprecierile obținute de elevii noștri la participările, confruntările, competițiile naționale și internaționale – forme de validare socială care testează dimensiunea calității dobândite. Noi nu uităm că prin școală circulă și se amplifică valorile societății, în acest sens, rolul profesor model în activitatea de zi cu zi fiind esențial.

Vorbiţi-ne despre corpul profesoral, oamenii care se găsesc mereu  în spatele rezultatelor elevilor.

Este bine de știut faptul că profesorul competent, de vocație, se află mereu în spatele rezultatelor elevilor. El poate deveni un veritabil mentor atunci când este deținătorul unei culturi bine și solid articulate, al unei experiențe de viață ce izvorăște din depășirea feluritelor încercări.

Așadar, este necesar ca profesorul din spatele elevului să aibă nu numai o solidă pregătire științifică, pedagogică și metodică, dar și capacitatea de învingător a obstacolelor existențiale.

Să nu uităm că în sprijinul unei personalități capabile de performanțe, de afirmări notabile, se află întotdeauna un profesor mentor talentat, dăruit, de vocație.

Deschiderea către Europa, către lumea globalizată de astăzi este esenţială şi nici nu mai putem concepe existenţa fără acest segment. Vorbiţi-ne, doamnă director, despre legăturile colegiului  cu lumea, cu Europa.

Odată cu deschiderea granițelor spre Occident, fapt ce a debutat în perioada pașoptistă, continuând și astăzi, tinerele generații s-au apropiat tot mai mult de o lume a valorilor și deschiderii democratice. Lumea este acum conștientă că societățile occidentale și-au câștigat statutul prin valorile culturale.

Dar, astăzi, când granițele culturale dispar odată cu dezvoltarea tehnologiei și cu mobilitatea populației, valorile naționale trebuie apărate mai mult ca oricând. Astfel, concepându-ne existența în perspectiva deschiderii către Europa, către lumea globalizată, ne prețuim valorile naționale, știind că un popor care intră într-un sistem se aliniază procesului de globalizare, dar trebuie să o facă într-un mod sănătos, respectându-și identitatea. Consider că deschiderea către Europa este esențială, perspectiva viitorului însemnând apartenența la universabilitate prin respectarea specificității noastre naționale.

Cât despre legătura colegiului cu lumea, ne bucurăm să spunem că elevii noștri au participat, de-a lungul vremii, la competiții internaționale în Bulgaria – Plovdiv, Cehia – Praga, Belgia – Ghutt, UK – Sweansea, SUA – New York, Austria – Salzburg, Rusia – Moscova.

Despre proiectele implementate la Colegiul Economic Virgil Madgearu, din Capitală, ce ne puteți spune?

La nivel de Capitală, avem marele avantaj al implementării proiectelor desfășurate sub egida Parteneriatului pentru Educație CIVITAS, cu finanțare din partea Primăriei Municipiului București prin PROEDUS, prin remarcabila coordonare asigurată de domnul director Florin Diaconescu.

În ceea ce privește proiectele internaționale, se remarcă implicarea școlii noastre în proiecte cu Institutul Francez – proiectul „Întâlnirile franco-române pentru turism“, cu Ambasada Franței și companiile franceze cu sediu în România, proiectul „Capital Filles“, proiecte ERASMUS, modalități individuale de formare continuă, proiecte POSDRU: „Practică să înveți, învață să practici“, „Califică-te! E șansa ta de a te integra în muncă“, „Competențe pentru o piață a muncii competitivă în context european“, „Cetățean activ al statului român, cetățean european“, proiectul Nera – „Seismology @ School“ și proiectul „Din școală în viață prin Firma de Exercițiu“, cu participarea în fiecare an la Târgul Firmelor de Exercițiu de la New York.

Receptivitatea la colaborările propuse de parteneri din țară și străinătate a făcut, de-a lungul timpului, din colegiul nostru o instituție de prestigiu care și-a pus amprenta pe învățământul economic preuniversitar bucureștean.

Care este portretul absolventului Colegiului Economic Virgil Madgearu?

În contextul prezentat, portretul absolventului Colegiului Economic Virgil Madgearu conturează parcurgerea eficientă a unui proces educațional timp de o jumătate de secol menit să susțină devenirea fiecărui tânăr prin influența fundamentală a școlii. Aceasta nu exclude o realitate – amprenta timpului în care trăim asupra personalității absolventului. Noua și moderna viziune asupra educației propune libertatea opțiunilor, valorificarea șanselor și capacităților acestora, încât dezvoltarea personalității tânărului să se desfășoare în virtutea propriilor abilități, valențe, vocații.

Prin realizările noastre, se concretizează capacitatea absolvenților de a se înscrie util și perfor­mant într-un proces al competitivității, valorilor, al autodepășirii și asumării rolului fiecăruia în societate, înțelegând că evoluția, progresul înseamnă cultură, interes și permeabilitate la mișcarea de idei contemporane.

Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU