Socialize

Facebook
Home » Interviuri » „S-a trecut la o nouă procedură, în care accentul se pune pe calitate“

„S-a trecut la o nouă procedură, în care accentul se pune pe calitate“

Ministerul Educației Naționale înnoiește toate manualele școlare, în opinia oficialilor MEN, în raportul calitate-preț, criteriul de selecție va prima, începând cu anul școlar 2018-2019, fiind calitatea și numai calitatea. Operațiunea este una de anvergură și nu poate să nu genereze nedumeriri. Cui prodest? Cui bono? Nu este foarte clară legislația în baza căreia se schimbă manualele, care va fi bugetul alocat pentru această amplă operațiune, cum va reuși Editura Didactică și Pedagogică să scoată în print 4.200.000 de manuale până la toamnă etc. Întrebările sunt multe, răspunsurile puține, iar bănuiala că avem de-a face cu o afacere nu tocmai curată și teama că anul școlar îi va prinde pe mulți elevi fără manuale pe bănci încep să prindă contur. Câteva clarificări am sperat să primim de la președintele Centrului Național de Evaluare și Examinare, Marian Șuță.

Domnule președinte, ați declarat în 25 martie că, pentru cele 251 de titluri, la minister s-au depus 151 de proiecte de manuale școlare vizând 83 de discipline aferente claselor I-VI. De la acea dată și până în momentul de față, s-a modificat în vreun fel numărul proiectelor depuse?

Da, în sensul că a scăzut. După verificările vizând îndeplinirea condițiilor de depunere – subliniez, nu în ceea ce privește conținutul manualelor, ci în ceea ce privește condițiile de depunere – din 151 au rămas 144 de proiecte care vizează un număr de 83 de discipline.

Când a fost ultima zi de depunere a proiectelor, domnule Marian Șuță?

Ultima zi de depunere a fost 18 martie, la registratura ministerului, sau 19 martie, data poștei.

Spuneți-ne, vă rog, în baza cărei legislații Ministerul Educației Naționale le-a cerut profesorilor să rescrie manualele?

Eu vă pot spune doar în baza cărei legislații Centrul Național de Evaluare și Examinare face evaluarea manuscriselor. Există acel ordin 5.645 din 12 decembrie 2017, în baza căruia CNEE face evaluarea. Mai multe amănunte nu vă pot da, pentru alte informații, vă rog să vă adresați Biroului de Presă și Ministerului Educației Naționale.

Într-un mod, la prima vedere de neînțeles, în această competiție lansată de MEN intră și clasa I, pentru care însă există  manuale atât în format print, cât și în varianta digitală. Acestea sunt noi, au patru ani de când sunt pe băncile copiilor. Se schimbă și acestea? De ce?

În evaluare puteau să intre inclusiv manualele de acum patru ani. Contractele-cadru au fost încheiate pe o perioadă de patru ani. Această perioadă a expirat și acum se face o nouă evaluare la care însă puteau participa și acelea, nu era nicio problemă. Singura diferență era că, expirând acordul-cadru, în cazul lor, Ministerul Educației nu mai este obligat să le achiziționeze. Autorii acestor manuale puteau însă să participe din nou la evaluare, să depună manuscrisele. Erau liberi să intre în reevaluare și dacă se dovedea că manualele sunt bune, sunt conforme standardelor impuse, puteau să câștige.

Înțelegem de aici că absolut toate manualele școlare sunt obligate să treacă printr-o nouă evaluare, chiar dacă vorbim de manuale noi, cum sunt cele pentru cls. I. Cum justifică MEN această decizie, cel puțin la prima vedere, greu de explicat?

Absolut toate manualele care participă vor trece printr-o nouă procedură de evaluare. S-a trecut la o nouă procedură, în care accentul se pune pe calitate. Fișa de evaluare de acum presupune doar analiza calității și nu ia în calcul absolut de loc prețul. Costul nu a intrat în discuție, pentru că acest cost va fi stabilit ulterior, de către Ministerul Educației cu Editura Didactică și Pedagogică, cea care le va edita de acum înainte.

Să înțelegem că și dacă ar avea un preț prohibitiv, manualul acceptat în urma evaluării CNEE va fi impus în școli?

Repet ceea ce am spus și mai devreme: noi, CNEE, ne putem pronunța doar din punct de vedere al evaluării proiectelor depuse, nu discutăm ce se întâmplă în rest, în ceea ce privește editarea, tipărirea, prețul și așa mai departe.

Care sunt următoarele etape? Ce urmează și când se va încheia această evaluare?

Evaluarea se va încheia pe 11 mai. În rest, repet, nu sunt eu în măsură să vă spun aceste lucruri. Întrebați la Ministerul Educației.

Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU