Socialize

Facebook
Home » Actualitate » Ultima ora » Scandal, din nou, în Educație – Sindicatele din învățământ cer retragerea de urgență a ordinului privind planul de școlarizare pentru 2019-2020

Scandal, din nou, în Educație – Sindicatele din învățământ cer retragerea de urgență a ordinului privind planul de școlarizare pentru 2019-2020

Un nou scandal a izbucnit în Educația românească după ce Ecaterina Andronescu a prezentat  planul de școlarizare pentru anul școlar viitor, un plan contestat dur de sindicate, care sunt de părere că acesta va bulversa zeci de mii de elevi, părinți și profesori, va duce la creșterea abandonului școlar, va permite elevilor cu medii sub 5 să intre în învățământul profesional. Noul scandal răbufnește la nici două săptămâni de la un altul, declanșat tot de ministrul educației, care, ne amintim, semnase  un ordin de ministru prin care decala mai multe etape ale admiterii la liceu şi ale ocupării prin concurs naţional unic a posturilor didactice sau catedrelor din preuniversitar, modificând regulile în timpul jocului. Ca și în urmă cu două săptămâni, cele două mari federații sindicale din învățământul preuniversitar – FSLI și FSE „Spiru Haret“ – i-au cerut Ecaterinei Andronescu să retragă în regim de urgență incriminatul ordin.    

Ordinul privind planul de școlarizare 2019-2020 emis în data de 28 mai, de Ministerul Educației Naționale, prevede crearea a 57.000 de locuri la școlile profesionale, cu 26.000 de locuri în plus față de anul școlar în curs.

În acest moment, ministrul educației face o eroare gravă, sunt de părere cei de la FSLI, bulversând zeci de mii de elevi care urmează să se înscrie la liceu sau școli profesionale, părinți și cadre didactice. În plus, prin scăderea numărului de locuri la liceu cu aproape 30.000, față de anul trecut, mulți dascăli vor fi afectați în mod direct, „pentru că vor fi obligați să intre în restrângere de activitate, ceea ce înseamnă că, cel puțin unii dintre ei, vor rămâne fără posturi“.

O strategie greșită care, din nou, schimbă regulile în timpul jocului 

Discuțiile între reprezentanții Ministerului Educației Naționale și federațiile sindicale reprezentative din învățământul preuniversitar pe tema dezvoltării învățământului profesional și dual în România au avut loc de nenumărate ori și s-a precizat de fiecare dată că pentru aceasta este necesar să se țină cont de solicitările concrete ale operatorilor economici.

„Suntem într-un moment în care s-au încheiat toate acțiunile de promovare a  liceelor și școlilor profesionale și duale realizate prin târgurile de ofertă educațională organizate în perioada 6-17 mai în toată țara. De asemenea, ne aflăm în plină perioadă de desfășurare a etapelor de mobilitate a personalului didactic, deci solicitările pentru ocuparea catedrelor din unitățile de învățământ au fost deja înaintate inspectoratelor școlare“, se spune în comunicatul FSLI. Cu alte cuvinte, într-o manieră cu care, din păcate, miniștrii educației ne-au obișnuit în ultimii 30 de ani, se schimbă, din nou regulile în timpul jocului, ba chiar mai rău, cu câteva secunde înainte de fluierul final: „Este o strategie complet greșită să se taie clasele de liceu și să le înființezi la școlile profesionale cu câteva zile înainte de terminarea cursurilor pentru clasele a VIII-a, fără să faci o analiză completă, în condițiile în care nimeni nu știe dacă există, în primul rând, solicitări ale agenților economici pentru locurile propuse, apoi baza materială imperios necesară pentru acest tip de învățământ și cadre didactice pentru pregătirea practică. În școlile profesionale, elevii merg să învețe meserie, nu teorie. Trebuie precizat un lucru esențial: operatorii economici au solicitat, până la data de 23 noiembrie 2018, școlarizarea elevilor în învățământul dual și profesional, cifrele solicitate de aceștia nefiind în concordanță cu cele din planul de școlarizare propus pentru anul școlar 2019-2020“. Din nou, adică, Ministerul Educației, prin ministrul Ecaterina Andronescu, dovedește că nu are o imagine reală asupra realității din teritoriu, ba, mai mult, că nici nu îl interesează acest amănunt de minimă importanță. Tot ceea ce contează este bifarea unor obiective care să frizeze o reformă nouă în Educație.

În dispreț față de argumentele aduse de reprezentanții FSLI și față de avizele Comitetelor Locale de Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS) în care activează toți partenerii sociali implicați în dezvoltarea învățământului profesional și dual, doamna ministru Ecaterina Andronescu promovează un ordin cu cifre de școlarizare nerealiste și discriminatorii, obligând elevi cu medii sub 5 să meargă spre învățământul profesional și dual, condiție neprecizată de nicio metodologie, deci ilegală“.

FSLI – de acord cu o creștere a numărului de clase în școlile profesionale, dar după un plan care să răspundă nevoilor reale ale pieței

În plus, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ mai acuză faptul că se încalcă prevederile OMEN Nr. 5402/2018 cu privire la calendarul etapelor și acțiunilor pentru stabilirea cifrei de școlarizare în învățământul dual și profesional pentru anul școlar 2019-2020, care precizează că, până la jumătatea lunii decembrie a anului trecut, inspectoratele școlare au fost obligate să definitiveze situația locurilor propuse pentru învățământul dual și profesional.

„Suntem de acord cu o creștere a numărului de clase în școlile profesionale, dar după un plan care să răspundă nevoilor reale și actuale ale pieței muncii, nu să ajungem apoi în situația în care aruncăm în câmpul muncii absolvenți care nu au unde să lucreze. În plus, acest plan trebuie introdus gradual“, a declarat președintele FSLI, Simion Hancescu, motivând astfel cererea FSLI de retragere urgentă a OMEN Nr. 4057/2019 și modificarea  cifrelor de școlarizare, „așa cum au fost discutate și aprobate în Comitetele Locale de Dezvoltare a Parteneriatului Social și comunicate inspectoratelor școlare și MEN“.

FSE „Spiru Haret“: „Cifrele de școlarizare trimise către inspectorate vor conduce  la creșterea abandonului școlar“

La unison cu Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ consideră că Ordinul Ministerului Educației Naționale privind repartizarea, pe județe, a cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, în anul școlar 2019-2020, va conduce la creșterea abandonului școlar, în condițiile în care multe dintre inspectoratele școlare județene se văd în situația de a tăia până la 35 de clase de liceu și de a le transforma în clase de școală profesională. „Prin ordinul emis, ministrul educației, Ecaterina Andronescu, pune lacătul pe mai multe licee din țară și le transformă în școli profesionale. Nu spunem că nu suntem de acord cu reformarea sistemului, dar reforma trebuie făcută în urma unei analize în teritoriu, și nu din biroul ministrului, peste noapte. Riscăm, dacă acest ordin nu se schimbă, să ne trezim cu o creștere a abandonului școlar. Sunt județe precum Dolj, Olt, Sibiu, Brăila, Vâlcea, Timiș, Iași, Cluj, Brașov, Teleorman, unde inspectoratele au diminuat deja locurile la liceu, iar acum sunt puse în situația de a mai reduce până la 34 de clase. În plus, există riscul ca multe cadre didactice să fie disponibilizate“, a declarat, la rândul său, Marius Nistor, președintele FSE „Spiru Haret“.

Federația menționează și faptul că nici acest act normativ nu a fost supus dezbaterii în cadrul Comisiei de Dialog Social și o atenționează Ecaterina Andronescu că, în condițiile în care Ministerul Educației Naționale nu va reveni asupra actului normativ, FSE „Spiru Haret“, în colaborare cu asociațiile de părinți și elevi, va demara acțiuni de protest.

Asta se întâmpla joia trecută. S-ar putea ca, la fel ca în urmă cu două săptămâni, la presiunea sindicatelor, Ecaterina Andronescu să fi revenit asupra ordinului și să retragă, spre modificare, planul de școlarizare pentru 2019-2020. Indiferent cum ar sta lucrurile, ceea ce se întâmplă la vârful Ministerului Educației demonstrează la modul cel mai neechivoc că viziunea MEN este lipsită de realism, iar considerentele aflate la baza hotărârilor ministeriale care pleacă din str. Gen. Berthelot sunt de natură politică și nu urmăresc decât crearea iluziei că ministerul lucrează la o nouă reformă a educației.      

Marcela GHEORGHIU