Socialize

Facebook
Home » Univers editorial » Manuale si auxiliare scolare » Școala și editurile, interes educațional reciproc

Școala și editurile, interes educațional reciproc

Scoala si editurileNu, nici pe departe, manualul – cartea – nu se află în descreștere la nivelul interesului utilizatorilor și al producătorilor, cu toate incertitudinile și controversele domeniului și în pofida aparențelor cum că elevii de azi nu mai citesc, nu mai studiază temeinic, ci prind numai din zbor imagini și detalii în chip de informații.

În sprijinul ideii că manualele constituie o preocupare la nivel profesionist și că industria creativă a acestora se manifestă activ se înscriu demersurile constante ale editorilor cu expertiză serioasă, atât productivă, cât și de piață. O nouă materializare în acest sens a fost reprezentată de întâlnirea cu pronunțat caracter de lucru organizată de Uniunea Editorilor din România, cu participarea constructivă a Asociației Cartea Școlară.

A fost un atelier productiv, sub aspect intelectual, în toată regula, o etapă într-un demers vizând calitatea manualelor, în contextul reformei sistemului educațional și al rigorilor economiei concurențiale. S-a afirmat ferm că soarta învățământului nostru este legată de soarta editurilor, în aceeași măsură în care și determinarea inversă se dovedește incontestabilă. Interesul rezultat este comun, la nivel personal, de beneficiari, ca și la nivel instituțional. Tocmai din această perspectivă au fost luate în discuție o serie de disfuncționalități în relația, care ar trebui să fie de conlucrare, între editurile producătoare de manuale și Ministerul Educației Naționale. Cel mai mult este resimțită lipsa unei metodologii de elaborare a noilor manuale, mai ales în condițiile în care perspectiva declarată ca foarte apropiată este cea a realizării unor manuale în format electronic. Din zona editorială este preconizată lansarea unor solicitări de dialog, în limitele stricte trasate de Legea Educației Naționale nr. 1/2011. Cerința fundamentală, care se conturează tot mai clar, este de punere în dezbatere publică a metodologiei de elaborare a manualelor în format electronic. Incertitudinea actuală, de ordin normativ, lasă loc de afirmare a unor opinii în sensul că se pregătește un monopol al câtorva producători de manuale în format electronic.

Dincolo de acest aspect, ținând până la urmă de forma în care se vor prezenta noile manuale, s-a insistat asupra respectării unor cerințe clare de calitate a conținutului, ideea relevantă fiind aceea că lucrul cu cartea clasică, tipărită și ilustrată, nu poate fi trecut într-un plan secund al procesului formativ și al celui educațional. Nevoia de carte tipărită este vie în școli, solicitări există. În acest context, a fost subliniată ca nefirească tendința, constatată la acest început de an școlar în unele județe, de îngreunare a accesului editurilor în unități de învățământ. În replică, s-a subliniat clar că este nevoie de dialog, în școală, între cadre didactice și editori, din cauza situației precare a multor librării și biblioteci, inclusiv din localități urbane. Preponderent, potrivit semnalelor primite de numeroase edituri, se manifestă (sau poate este creată) o atitudine de respingere a materialelor auxiliare tipărite. Auxiliarele – s-a spus, inclusiv prin apel la experiențe internaționale – se dovedesc necesare, întregind pregătirea elevilor, informarea cadrelor didactice.

De asemenea, a fost ridicată problema receptării eronate, exagerate, la nivelul unor inspectorate școlare și al unor unități de învățământ, a unor dispoziții, precizări etc., transmise de la nivel ministerial. A fost adusă în discuție inclusiv eventualitatea semnalării mediatice a unor cazuri de abatere, la nivel local, de la reglementări privind recepționarea manualelor și livrarea acestora, existând la nivelul unor edituri semnalări referitoare la punerea în vânzare a unor exemplare purtând mențiunea că sunt gratuite.

În ansamblu, a fost enunțată necesitatea unei reacții argumentate științific și legislativ, în raport cu situația actuală din domeniul elaborării manualelor. Fără a lua decizii și fără a emite sentințe, editorii reuniți în grupul de lucru și-au exprimat disponibilitatea pentru dialog, inclusiv cu mediul academic și cu mediul economic, pentru prezentare în fața autorităților Educației Naționale a unor poziții coerente, folositoare și propriului succes de piață, și nevoilor de formare și de educare a copiilor, a tinerilor.

F. IONESCU