Socialize

Facebook
Home » Interviuri » „Se încearcă modificarea rețelei școlare prin implicarea politicului“

„Se încearcă modificarea rețelei școlare prin implicarea politicului“

 Interviu cu prof. Traian Mitrea, președintele USLII Ialomița


Domnule președinte, provizoratul prelungit de la Educație declanșat prin demisia ministrului Valentin Popa a luat, să recunoaștem, prin surprindere școala românească. Afectează acest provizorat în vreun fel acest an școlar?

Provizoratul în învățământ nu datează de la începutul acestui an școlar, el datează de prin 1995. Adevărații dascăli, cei care vor într-adevăr binele învățământului, vor fi de acord cu afirmația mea. Nu s-a dorit și, din păcate, nu se dorește un învățământ de calitate, eficient, care să satisfacă nevoile elevilor și ale societății. În afară de doi-trei miniștri care au dorit în mod real reformarea sistemului și care erau sincer preocupați de problemele învățământului, restul au fost niște executanți politici, niște mediocri promovați în funcția de ministru.

Federațiile sindicale din Educație au lansat la începutul anului școlar un semnal de alarmă cu privire la pericolul tăierii a 4.000 de posturi în învățământ. Același lucru s-a întâmplat la începutul anului când s-a aflat că MEN intenționează să taie 10.000 de posturi. Cum stau lucrurile în momentul de față? Cum priviți această situație?

Restructurările în învățământ au existat și în perioada 1996-2000, dar și în alte perioade au fost tăieri și diminuări de salarii și de personal, blocări de posturi, comasări de unități școlare…

Scăderea populației școlare, abandonul școlar, din ce în ce mai îngrijorător, conduce inevitabil și la dispariția unor posturi în sistemul de învățământ.

Scăderea populației școlare se datorează, în special, proastei politici demografice, aproape inexistentă pentru guvernele de după  ̓89, migrării către alte țări și, nu în ultimul rând, politicilor proaste promovate în sistemul de educație.

Dureros este că „strigătele“ justificate ale sindicatelor și în mod special ale FSLI nu sunt auzite și nici ascultate!

Ce credeți că intenționa ministerul cu aceste tăieri? Nu mai sunt bani pentru plata salariilor?

Problema banilor este una reală! O societate care funcționează în proporție de 80% pe consum are probleme în a asigura plata salariilor.

Plata salariilor „consistente“ (ca să folosesc o expresie decentă) din mediul politic și al altor câtorva sisteme privilegiate, plata pensiilor speciale, alte cheltuieli efectuate pentru a mulțumi niște „clienți“ ai decidenților conduc la lipsa de fonduri pentru acele sectoare cărora o societate normală ar trebui să le aloce sume importante. Mă refer aici la învățământ, sănătate, cultură.

Care este, în prezent, starea învățământului din județul ialomițean? Există deficit de personal sau de unități de învățământ?

Starea învățământului din județul Ialomița nu diferă cu mult față de cea din majoritatea județelor țării. Poate că, prin anumite locuri, e puțin mai cenușie!

În Ialomița avem inspector școlar general numit politic (!), avem șase inspectori școlari și nouă directori promovați politic…

Se încearcă modificarea rețelei școlare prin implicarea politicului dincolo de „granița“ de care nu ar trebui să  se treacă, dacă într-adevăr ne dorim însănătoșirea învățământului! (?) Din păcate, în școlile din Ialomița sunt încadrate în jur de 100 cadre didactice necalificate sau în curs de calificare.

Dintotdeauna am considerat că nu poți obține rezultate promovând mediocritatea și, mai trist, submediocritatea.

De fapt, care sunt principalele probleme cu care vă confruntați la nivel de sindicat?

Probleme? Avem din ce în ce mai multe!

Avem probleme generale și probleme particulare. Voi face public una dintre problemele generate de proasta legislație din domeniul învățământului și care nemulțumește, pe bună dreptate, salariații unei școli al cărei director a primit calificativul „foarte bine“ pentru anul școlar 2017-2018 după ce a „terorizat“ elevi, părinți, cadre didactice, comunitatea locală. Susținerea respectivului director prin acordarea calificativului „foarte bine“ de către Consiliul de Administrație și ISJ Ialomița, reprezintă, în opinia mea și nu numai, o impardonabilă gafă și o ducere în derizoriu a ceea ce înseamnă reper moral și profesional.

Avem, în prezent, al 26-lea ministru din ultimii 28 de ani și se pregătește cel de-al
27-lea. Cum vi se pare această  situație, domnule președinte?

Am făcut câteva referiri legate de conținutul întrebării dumneavoastră în debutul acestui interviu. De această dată, voi puncta aspectul că învățământul este doar clamat prioritate națională, că nu există preocupare reală pentru revigorarea sistemului educațional din România, că factorul politic este adânc infiltrat în acest sistem, iar asta e boala cea mai gravă de care suferă învățământul românesc. Incoerența reformelor, necontinuarea lucrurilor bune începute, modificarea doar prin „tapare“ a legislației, abundența de metodologii care modifică conținutul legislației școlare sunt „realizări“ de necontestat ale celor care s-au perindat la conducerea Ministerului Educației.

Perspectiva unei noi legi a educației se îndepărtează pe măsură ce ne apropiem de finele anului. Vom avea sau nu vom avea o nouă lege a educației anul viitor?

Este evident că în fiecare an cadrul legislativ se modifică și, pentru a fi cât se poate de concret, voi da un exemplu elocvent: Mișcarea personalului didactic, an de an, din 2012 încoace, se desfășoară după criterii diferite prin modificările aduse metodologiei mișcării personalului didactic.

Actuala Lege a educației, apărută în 2011 (clamată a fi Legea de nota 10, aceasta neputând fi evaluată decât cu nota de corigență), s-a dorit o lege a descentralizării sistemului. În opinia mea, era necesar și util de schimbat întreaga lege (ori, într-o astfel de situație, nu se mai putea păstra ambiguitatea, interpretarea, găsirea unor „portițe“ de rezolvarea a unor probleme etc.) și nu „cârpirea“ ei pe ici, pe acolo, pentru ca, într-adevăr, ea, LEGEA, să contribuie la însănătoșirea sistemului din ce în ce mai bolnav.

DA! ESTE NEVOIE DE O LEGE A EDUCAȚIEI ȘI ASTA CÂT MAI URGENT! Dar oare aude CINEVA?

Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU