Socialize

Facebook
Home » Univers editorial » Manuale si auxiliare scolare » Semnal de alarmă pentru cadrele didactice, părinți și elevi! Școala va începe fără manuale. Ministerul îi elimină pe editori, dar nu-și poate onora angajamentele

Semnal de alarmă pentru cadrele didactice, părinți și elevi! Școala va începe fără manuale. Ministerul îi elimină pe editori, dar nu-și poate onora angajamentele

 

Tocmai s-a încheiat săptămâna care a debutat cu eșecul răsunător al Proiectului Pop, manualul unic, manual alternativ, manualul de bază sau manual făcut doar de autori ori cum va mai dori fostul ministru să-l denumească. Au fost depuse proiecte de manuale doar pentru 83 de discipline, dintre cele 251 de discipline pentru care Ministerul Educației Naționale a organizat concurs între autori. La cea mai banală și matematică  citire  a anunțului făcut de minister, constatăm că recolta record pe ramura educație este de 1/3 din necesar, iar în toamna lui 2018 vor lipsi de pe bănci
2/3 din manualele necesare elevilor.

Anunțul ministerului ne informează că au fost depuse 144 de proiecte de manuale școlare, vizând 83 de discipline din planurile-cadru pentru clasele I-VI (45 din ciclul primar și 38 din ciclul gimnazial), uitând să precizeze că lista de referință cuprinde 251 de discipline, dintre care 140 studiate în învățământul primar și 111 în primele două clase de gimnaziu.

Nu știm care sunt disciplinele pentru care nu s-a depus nicio ofertă. Nu este greu de presupus că, în marea lor majoritate, cei privați de manuale sunt copiii minorităților naționale, câteva dintre limbile moderne cu­prinse în trunchiul comun și, cel mai probabil, cultele religioase. Nu putem decât să facem presupuneri, pentru că, pe de o parte, este foarte probabil să fie neacoperite și discipline importante, cum sunt: matematica, fizica, biologia sau istoria, iar pe de altă parte, dacă a fost depusă o singură ofertă, nimeni nu poate garanta că aceasta va lua mai mult de 85 de puncte la calitate sau că din acel proiect se va obține manualul de cea mai bună calitate.

Nu există nici garanția că Editura Didactică și Pedagogică, proaspăt reorganizată, pe hârtie, din Regie Autonomă în Societate pe Acțiuni, va reuși să finalizeze măcar manualele care vor trece de evaluare și vor fi declarate câștigătoare. Nu aceasta trebuie să fie grija noastră cea mare, deși nu am auzit să fi achiziționat sute de computere, mii de licențe cu programe pentru grafică, redac­tare și tehnoredactare sau să fi angajat o mie de specialiști în domeniul editorial. Oricum, cei o mie de profesioniști ar fi tot atât de palpabili cum au fost cei 15.000 ai Convenției.

Ascultând într-una dintre serile trecute intervenția  televizată a dlui senator Pop, iniția­torul acestui proiect eșuat, am aflat că actualul ministru al învățământului, dacă va mai fi în funcție în septembrie, va trebui să-și asume vina inexistenței manualelor alături de directorul general al Editurii Didactice și Pedagogice și să plece din funcții.

Că proiectul acesta este un eșec, că nu edi­torii pot fi învinovățiți pentru că manualele nu au fost tipărite și la timp, și toate în decursul ultimilor trei ani, este  evident deja.

Că inițiativa excluderii editorilor de pe traseul producerii manualelor nu rezolvă pro­blema lipsei ofertelor de manuale pentru multe discipline este evident deja.

Ca urmare, nu ar fi mai cinstit să recunoască MINISTERUL EDUCAȚIEI că acest proiect nu este unul bun și realist, să-l treacă la „discu­tate și uitate“, să reseteze planurile pentru în­vă­­­­ță­mântul românesc mai înainte de luna septembrie?

O vorbă înțeleaptă din bătrâni spune că Greșeala recunoscută este pe jumătate iertată. Știm deja că o cunosc și decidenții din rândul guvernanților.

Dragi profesori, nici în toamna aceasta nu veți pune manualele pe băncile elevilor dumneavoastră!

Dragi părinți, nici în septembrie 2018 copiii dumneavoastră nu vor avea toate manualele!

Stimate domnule președinte al principalului partid de guvernământ, ați declarat recent  că „cine nu îşi asumă, inclusiv problemele legate de descentralizare, nu poate fi membru al Cabinetului“.

La Ministerul Educației Naționale, centrali­zăm sau descentralizăm?

Până una alta, n-ar fi bine să nu centralizați eșecurile? Nu din alt motiv, dar le veți deconta și pe acestea!

Cu aristocratică plecăciune,
Ana Munteanu