Socialize

Facebook
Home » Actualitate » Programe si proiecte » Sezonul România-Franța 2019 la Școala Gimnazială Mihail Sadoveanu, Fălticeni

Sezonul România-Franța 2019 la Școala Gimnazială Mihail Sadoveanu, Fălticeni

Sezonul România-Franța a avut loc în perioada 27 noiembrie 2018-14 iulie 2019 și a coincis cu Președinția României la Consiliul Uniunii Europene, dar și cu celebrarea a două Centenare: cel al Marii Uniri, implicit al României moderne, respectiv al sfârșitului Primului Război Mondial.

Obiectivele formale Sezonului au fost: actualizarea imaginii pe care o avem față de celălalt, inițierea unei noi intimități franco-române bazate pe curiozitate, care evită clișeele, dar utilizează ritmurile și tradițiile. Sezonul România-Franța a fost structurat în jurul a patru teme: Două țări având culturi plurale și latinitate comună; Un secol de schimburi, împărtășiri și cooperare; Perioade recurente de transformări în oglindă de-a lungul unui secol (1918-2018); Orașe de mâine și noi teritorii – ce rol au cultura, știința, creatorii și societatea civilă în acest nou context național și european?

În cadrul Sezonului Franța-România s-a desfășurat și proiectul „C’est ma ville“ (Acesta este orașul meu). Proiectul le-a oferit elevilor francezi și români ocazia să se întâlnească în mod virtual, să se descopere, să afle mai multe lucruri despre viața și orașul acestora. Elevii au făcut schimb de informații, fotografii, filme video. Fiecare școală a organizat o expoziție despre orașul școlii partenere.

 Calendarul acțiunilor a cuprins două etape: România în Franța (3 septembrie 2018-15 aprilie 2019) și Franța în România (15 aprilie-30 iunie 2019).

În etapa România în Franța, școlile care au dorit să participe s-au înscris, printr-un formular Google Forms; școlile selectate au primit confirmarea „înfrățirii“ prin intermediul serviciilor de cooperare ale Ambasadei Franței în România și au luat legătura cu școala parteneră. În perioada 3 decembrie 2018-15 martie 2019, școlile au făcut schimb de scrisori, cărți poștale, mesaje electronice, informații, fotografii, documente etc. Informațiile despre școlile românești au fost prezentate în Franța, în perioada 15 martie-15 aprilie 2019, elevii francezi au organizat în școlile lor expoziția despre orașul partenerilor români și au trimis informații, impresii Ambasadei Franței în România.

În etapa Franța în România, au continuat schimburile de informații și documente între școlile partenere. Informațiile despre școlile franceze au fost prezentate în România (15 aprilie-1 iunie 2019); în perioada 1 iunie-30 iunie 2019, elevii români au organizat în școlile lor expoziția despre orașul partenerilor francezi, au trimis informații și impresii Ambasadei Franței în România.

Proiectul a fost autonom, Ambasada Franței în România a facilitat înfrățirea școlilor din cele două țări, dar nu s-a implicat în forma finală a proiectului și modul în care acesta va fi continuat pe viitor. Școlile au fost sprijinite și încurajate de domnul Jacques Uberti, responsabilul de misiune pentru limba franceză, în cadrul Institutului Francez din București. Au participat 150 de clase din 139 de școli. În total, 3.857 de elevi, dintre care 2.076 de elevi români și 1.780 de elevi francezi, care au comunicat în limba franceză și limba engleză.

Din județul Suceava au fost selectate opt școli, printre care și Școala Gimnazială Mihail Sadoveanu, din Fălticeni. Clasa a VII-a A (25 de elevi) a avut bucuria să colaboreze cu grupul celor 21 de elevi francezi cuprinși în „Parcours d’excellence“ (traseul de excelență) de la Collège Jean Moulin, din orașul Alès. Elevii școlii noastre au fost coordonați și îndrumați de doamnele profesoare Pașcovici Elena (limba franceză), Mihăilă Doina (informatică) și de doamna bibliotecară Stan Doriana. Cadrele didactice franceze care au coordonat activitățile elevilor sunt: domnii profesori Muriel Menuet (director-adjunct al colegiului), Valérie Burgio (limba engleză), Mathieu Gély (geografie) și Amélie Brunelin (voluntar din serviciul civic, care îl sprijină pe elevul român stabilit în Franța).

Prima provocare pentru elevii celor două școli: să-și imagineze cum arată orașul partenerilor de proiect. Iată ce au scris elevii noștri: „Cred că este un oraș mare, cu multe clădiri, muzee, monumente, oameni buni la suflet și vorbăreți“ (Andreea); „Cred că orașul e mic, dar frumos, cu monumente, clădiri interesante, parcuri pentru protejarea animalelor“ (Sara); „Cred că are cam 2.000 de locuitori, oameni prietenoși, amabili“ (Angelica); „Cred că este un oraș ecologic“ (Amalia); „Este în regiunea Bretagne. Are multe lumini, este un oraș dezvoltat“ (Sabin).

Elevii noștri au lucrat pe echipe, s-au documentat (din cărți, albume, reviste, site-uri web), au selectat informațiile, le-au tradus în limba franceză, au făcut fotografii în oraș, au ales imagini relevante, apoi le-au trimis partenerilor francezi, fie în documente word, fie în prezentări PPT. Prima echipă: „Fălticeni-localizare, relief, ape“; a doua echipă: „Istoria orașului Fălticeni“; a treia echipă: „Învățământul fălticenean“; a patra echipă: „Muzee și monumente din Fălticeni“; a cincea echipă: „Personalități literare din Fălticeni“; a șasea echipă: „Personalități artistice și istorice și artistice ale orașului“.

După ce au aflat că este vorba despre orașul Alès (situat în regiunea Occitanie), elevii au răspuns celei de-a doua provocări: să-și imagineze că sunt în vacanță, călătoresc în Franța, sunt în Alès și trimit o vedere familiei sau unui prieten. „Sunt fericită să-ți scriu din Franța. Am ajuns în Alès, sunt foarte impresionată de locurile frumoase, de oamenii amabili. Totul este atât de colorat aici!“ (Amalia); „Salutări din Alès, un oraș minunat! Am vizitat multe obiective turistice, oamenii sunt primitori, mâncarea e delicioasă!“ (Daria).

Pe lângă activitățile comune, elevii francezi ne-au trimis materiale despre muzeele PAB și Colombier, zona minieră a orașului, clinica și spitalul, restaurantul „Le Riche“ (șeful bucătar Sébastien Rath), activitatea culturală și științifică, proiectul „Rentrons en Musique-6,5,4,3“ și saxofonistul Julien Soro. Flora, membră a Comitetului de lectură, ne-a trimis o recenzie a piesei de teatru „Rhinocéros“ (Rinocerii) a lui Eugène Ionesco (care se studiază în școlile franceze).

Am avut surpriza plăcută să „descoperim“ doi elevi români care învață la Collège Jean Moulin și care s-au implicat în proiectul nostru. Unul dintre ei, Darius, ne-a trimis vederea din partea grupului și o lucrare în care face comparație între orașul care l-a „adoptat“ și un oraș din România, apropiat de orașul lui natal: „Alba este la fel de mare ca și Nîmes și mai mare decât Alès. La Alba este o apă curgătoare, Târnava Mare, la Alès este Gardon“.

Impresiile elevilor din cele două școli sunt comune: le-a plăcut proiectul, a fost interesant și le-a stârnit curiozitatea, au aflat lucruri noi, ar fi vrut să aibă mai mult timp liber, ca să poată comunica mai des, dar programul școlar a fost destul de încărcat, ar dori să continue colaborarea în viitor. Proiectul a încurajat creativitatea elevilor, spiritul de echipă, empatia, comunicarea în limbi străine, risipirea clișeelor cunoscute despre România și Franța.

Prof. Elena PAȘCOVICI