Socialize

Facebook
Home » Didactica » Paideia » Studiu de caz privind abaterile disciplinare în cadrul orelor de curs

Studiu de caz privind abaterile disciplinare în cadrul orelor de curs

Subiectul: X, 15 ani, este elev în clasa a IX-a, mediu rural

Prezentarea cazului: X are 15 ani și este elev în clasa a IX-a. X provine din mediul rural, însă odată cu terminarea clasei a VIII-a s-a mutat într-un orășel la câțiva kilometri distanță de satul în care locuiește. La început părea un copil normal, însă odată cu trecerea timpul atât colegii, cât și profesorii au observat la el anumite tulburări de compor­tament, care constau într-o stare de agitație permanentă, nerespectarea dorințelor profesorilor și uneori acte de violență verbală.

Istoricul evoluției problemei: După câteva investigații realizate de către dirigintele clasei s-a constatat faptul că problemele disciplinare ale lui X se datorează unei familii dezorganizate. Ambii părinți ai copilului lucrează până seara târziu, uneori neavând timp nici să se întâlnească cu copilul, situație care durează de ani de zile. De multe ori lui X îi revin anumite sarcini casnice, copilul nemaiavând timp să învețe.

Comportamentul elevului: În aceste condiții, X manifestă grave tulburări de comportament. Este un copil agresiv, care insultă și uneori chiar își lovește colegii. În timpul orelor decurs face gălăgie, deranjând întreaga clasă, și nu participă niciodată la ore.

De asemenea, copilul încearcă să iasă în evidență prin tot felul de remarci sarcastice la adresa celorlalți colegi sau chiar la adresa profesorilor. Astfel, colegii au început să-l evite din ce în ce mai mult, ajungând chiar să le fie teamă de el. X refuză să iasă la tablă, nu își face temele, nu rezolvă fișele de lucru, manifestând un comportament violent și față de profesori. Într-una din pauze, X a lovit un coleg, acesta având nevoie de îngrijiri medicale.

Dialog cu elevul: Atât profesorii, cât și dirigintele au discutat cu X în vederea ameliorării comportamentului acestuia. După o lungă încercare de a-l convinge, copilul a promis că va încerca să-și revizuiască comportamentul.

Propunerea unei soluții. Metode și strategii: Întregul colectiv profesoral a decis să-i acorde o atenție deosebită lui X. S-a ajuns la concluzia că soluția nu reprezintă aplicarea unor pedepse dure, ci încercarea de a-l integra în colectivul clasei.

Dirigintele clasei a vorbit cu ceilalți elevi pentru a le sugera să-l accepte pe X în colectiv, dându-i sarcini de lucru pe măsura nivelului său de pregătire.

În egală măsură i se vor da anumite responsabilități (să șteargă tabla, să aibă grijă de cretă, să mențină curățenia în clasă, să se implice în diverse sarcini atractive) cu scopul de a-i stârni interesul. Un rol important îl vor avea ședințele de consiliere, ședințe la care se recomandă și prezența unuia dintre părinți, măcar o dată pe lună. În egală măsură dirigintele își va lua responsabilitatea de a merge săptămânal acasă la X, pentru a purta discuții atât cu el, cât și cu părinții acestuia, explicându-le care ar putea fi pe viitor riscurile unei comunicări deficitare cu cei din jur (izolarea, neintegrarea în societate, insuccesul școlar, pierderea stimei de sine).

Prof. drd. Raluca COVACI, Școala Gimnazială Anghel Saligny, Banloc, Școala Gimnazială Livezile