Socialize

Facebook
Home » Interviuri » „Suntem o şcoală altfel, cu altă atitudine, cu drag de frumos și bine“

„Suntem o şcoală altfel, cu altă atitudine, cu drag de frumos și bine“

Interviu cu prof. Florentina Olteanu, directorul Școlii Gimnaziale Anghel Saligny, din Focșani

Stimată doamnă director, mi-ați spus atunci când v-am contactat că sunteți școala poate cu cel mai mare număr de elevi din Focșani și că de aceea probabil sunteți văzută ca o școală a performanței. Eu cred că ați dat dovadă de foarte multă modestie. Nu cumva faptul că la Școala Anghel Saligny copiii vin din plăcere ascunde secretul succesului? Care este acela? 

Dacă ne întrebaţi cine suntem noi, cei de la Şcoala Anghel Saligny, vă răspundem că suntem profesori cărora le pasă de educaţie, că încercăm ca activităţile noastre să atingă toate nuanţele, luminile şi umbrele astfel încât acestea să fie prilej de comunicare, de normalitate.

Dacă mă întrebaţi cine sunt eu, vă răspund că sunt Olteanu Florentina, profesor de biologie din 1986 şi director la Şcoala Anghel Saligny din anul 2009, un director care nu are rol de comandă şi control, ci de coleg, prieten şi colaborator, deoarece sunt convinsă că supunerea nu duce la comunicare, adevăr sau liberate.

Mă bucur că Şcoala Anghel Saligny are un renume bun şi în afara comunităţii. Ştim că părinţii noştri apreciază ceea ce facem şi din faptul că avem efective complete la cele 42 de clase, cu un număr total de 1.200 de elevi. Dacă în anul 2010 şcoala avea 410 elevi, credem că după nouă ani am rafinat toate procesele care fac diferenţa dintre o şcoală bună şi una foarte bună.

Provocarea noastră a fost găsirea unei strategii astfel încât şcoala să nu afecteze dezvoltarea elevului sau relaţia părinte-copil. Am încercat să schimbăm câteva concepte: astfel, „eu“ a devenit „noi“, munca „repetitivă“ din teme – „studiu individual“, „frica“ de şcoală şi profesor – „convingerea că ne educăm elevii cu emoţie“, urmărind atitudinile fiecăruia, astfel încât să lăsăm libertatea de exprimare, iar „modelarea“ educaţională să respecte valoarea, diversitatea şi unicitatea.
Secretul succesului?
O echipă de oameni inimoşi, pasionaţi, creativi, care printr-o deschidere faţă de elevi şi părinţi încearcă să restabilească o normalitate a şcolii.

O şcoală „altfel“, cu altă atitudine, cu drag de frumos şi bine, o şcoală în care culoarea, zâmbetul şi emoţia te întâmpină chiar din parcul special amenajat.

Care a fost misiunea şcolii la înfiinţare? Care este misiunea ei astăzi?

Şcoala a fost înfiinţată în anul 1979 sub denumirea de Şcoala Generală Nr. 5, iar în 1999 i se atribuie numele de Şcoala Anghel Saligny. Nu ştiu să vă spun care era misiunea şcolii de atunci, dar am încercat să păstrăm rădăcinile şi prin tradiţii să legăm ieri cu azi şi mâine.

Misiunea şcolii: „Copiii se nasc cu aripi, profesorii îi învaţă să zboare“.

Ce loc ocupă performanţa în Școala Gimnazială Anghel Saligny, din Focșani? Vă numărați printre cele mai bune școli din județ.

Elevii se dezvoltă şi învaţă în moduri şi ritmuri diferite. Sunt sigură că la reputaţia şcolii au contribuit şi rezultatele excepţionale de la examene, concursuri şi olimpiade şcolare. Indiferent ce aptitudini au elevii noştri, ne place să credem că suntem creatori de viitor.

Performanţă? Depinde acum ce înţelege fiecare prin performanţă… Pentru noi înseamnă depăşirea anumitor limite, atingerea unor standarde în funcţie de capacităţile fiecărui individ (elev, părinte sau profesor).

Performanţă este atunci când avem participanţi la fazele naţionale ale concursurilor, când avem elevi de 10 la evaluarea naţională, dar şi campioni în sport sau arte.

Performanţă este şi când un elev cu nevoi speciale a realizat anumite sarcini de lucru, şi când partenerul local a sponsorizat şcoala cu un laborator modern de informatică, când am reuşit amenajarea unui teren sportiv cu ajutorul unui agent economic, dar şi când draga noastră colegă Ana-Maria Rusu a fost nominalizată ca profesor MERITO.

Fiecare are de urcat un munte… depinde ce vârf îşi propune să atingă… Înălţimi…

Vorbiți-ne despre viziunea dumnevoastră managerială, doamnă director.

Viziunea managerială? Probabil ţine de acea unicitate. Ca manager, trebuie să iei permanent decizii. Decizii? Cred că acesta a fost punctul de plecare.

Vieţile noastre sunt modelate de deciziile pe care le luăm. Unele pot fi mari,  altele ne pot schimba cursul vieţii într-un moment dat, dacă privim înapoi, suntem uimiţi de modul în care vieţile noastre au fost influenţate de o privire, o idee sau, pur şi simplu, de găsirea curajului de a acţiona.

Decidem ce facem, cu cine lucrăm, cum ne jucăm, cum trecem prin timp astfel încât să fim liberi. Avem idoli şi idealuri şi uneori ne întrebăm: „Aş putea fi eu acela? Aş putea să schimb ceva aici, acolo sau oriunde m-aş afla?“.

Fiecare moment vine cu alte posibilităţi, iar fiecare decizie deschide noi oportunităţi. Dacă trăieşti cu speranţă şi curaj, când ai o viziune clară a ceea ce vrei, poţi schimba viaţa ta sau a celor din jurul tău, aşa că „Valorifică-ţi momentul!“.

Cum este colectivul de cadre didactice care lucrează cu acești copii minunați?

Profesorii noştri sunt preocupaţi de o învăţare motivantă, sunt comunicatori eficienţi, pasionaţi de poveşti (fiecare copil e o poveste, nu?), răbdători şi cu simţul umorului.

La Şcoala Anghel Saligny ne implicăm cu toţii (elevi, părinţi, profesori, angajaţi şi parteneri) să susţinem această comunitate de învăţare, folosind creativitatea personală. Valorile noastre sunt: responsabilitatea, respectul, solidaritatea, spiritul de echipă. Suntem o familie care are convingerea că bunăstarea unei naţiuni depinde de calitatea sistemului educaţional.

Vorbiți-ne despre proiecte, parteneriate, schimburi de experiență. Nu în ultimul rând, despre cele mai noi activități în care a fost/este implicată Școala Gimnazială Nr. 5 Anghel Saligny.

Proiectele reprezintă o modalitate de învăţare la Şcoala Anghel Saligny. Prin acestea vrem să educăm pentru frumos, bine şi adevăr. Elevii sunt implicaţi în multe proiecte cu diferiţi parteneri. Parteneri: ISJ, Primăria, Consiliul Judeţean, Muzeul de istorie, Ateneul Popular „Maior Gh. Pastia“, IPJ Vrancea, ISU Vrancea; Cantus Mundi România – Corul Madrigal; Pandora Prod. Focşani; Aurora Com. SRL Odobeşti; Centrul de zi Dănuţ; DJST Vrancea; Altdorf Tehnik; Decathlon Focşani şi mulţi alţi colaboratori.

Cele mai recente activităţi ale şcolii sunt: Semnarea contractului de finanţare pentru implementarea Proiectului „Creşterea performanţei energetice a şcolii“ din cadrul POR 2014-2020 – 5 martie; „Vive la Francophonie“ – 20 martie; „Pădurea poetică“ – fotografii, decorarea arborilor – 21 martie; Participarea la fazele judeţene ale olimpiadelor şcolare; În perioada 28-31 martie găzduim competiţia zonală la fotbal – „Cupa Tymbark Junior“.

Activitățile extracurriculare. Ce ne puteți spune despre asta?

Activităţile extracurriculare le-am gândit ca parte din educaţia copilului dornic de joacă şi nou. Unele sunt activităţi săptămânale, cum ar fi: clubul de şah, de teatru, fotbal, badminton, atelierul de muzică, cel de inteligenţe multiple sau cel de dans. Altele sunt activităţi periodice în funcţie de evenimentele din calendar şi de perioada vacanţelor. Elevii noştri participă la serbări, excursii şi tabere în ţară sau în străinătate.

Doamnă director, în câteva cuvinte, care ar fi deviza Școlii Anghel Saligny?

Deviza şcolii? Viața e plină de ştiri, tipare, scenarii, zvonuri… Uneori e simplu: fă ca pe unde ai trecut să fie mai bine ca înainte! Într-o lume în care poţi fi orice am dori, ca atât elevii, cât şi colegii să poată spune „Sunt cine vreau să fiu!“. Şi nu uitaţi că într-o şcoală mică poate încăpea tot atâta bucurie ca într-o şcoală mare!

Succes tuturor, răbdare, înţelegere şi iubire!

Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU