Socialize

Facebook
Home » Institutii » Inspectorate scolare »  „Trebuie să înțelegem că interesul superior al copilului este esențial și prioritar“

 „Trebuie să înțelegem că interesul superior al copilului este esențial și prioritar“

Interviu cu prof. Ioan Macarie, inspectorul general al ISJ Mureș


Stimate domnule inspector general, pe 17 septembrie, ISJ Mureș și-a prezentat raportul de analiză privind starea învățământului mureșean pe anul școlar 2017-2018. Ce a evidențiat amintitul raport? Pe ce direcții principale a activat ISJ Mureș în această perioadă?

Raportul de analiză privind starea învățământului mureșean pe anul școlar 2017-2018 a evidenţiat munca susţinută, implicarea, dăruirea, rezultatele unei munci asidue, reuşitele şi… nereuşitele sistemului de învăţământ mureşean, înţelegând prin acesta elevii, profesorii, directorii de unităţi şcolare şi, nu în ultimul rând, Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş. Astfel, rezultatele la examenele naţionale, inspecţia şcolară, rezultatele la olimpiadele şi concursurile naţionale şi internaţionale la care elevii mureşeni au participat, baza materială existentă – toate au făcut obiectul analizei stării învăţământului mureşean. Starea învăţământului mureşean este starea noastră de spirit, e o oglindă lucidă a ceea ce am reuşit, sau nu, să facem în anul şcolar care tocmai s-a încheiat. Avem rezultate notabile, anul şcolar 2017-2018 a fost unul cu multe convulsii, dar am reuşit să gestionăm toate problemele cu care ne-am confruntat. În aceste zile va apărea postat pe site-ul ISJ Mureş Raportul de analiză privind starea învățământului mureșean pe anul școlar 2017-2018, pe care vă invit să îl lecturaţi pentru a vă edifica complet asupra muncii unei echipe, a unui judeţ – în slujba educaţiei.

În anul şcolar 2017-2018, ISJ Mureş a încercat să menţină un permanent dialog cu unităţile de învăţământ din judeţ şi cu unităţile administrativ-teritoriale, deoarece numai împreună putem îmbunătăţi calitatea actului educaţional.

Ne aflăm la începutul unui nou an şcolar. Coordonaţi activitatea unui inspectorat important din ţară.  Vă rugăm să prezentaţi, sintetic, dimensiunea „şcolii mureșene“.

Dimensiunea ,,şcolii mureșene“ este reflectată prin rezultatele sale, prin premiile și medaliile obținute, printr-o infrastructură școlară foarte bună. Amintim cu mândrie faptul că școala mureșeană are cele mai bune facilități educaționale, iar din punctul de vedere al accesului la aceste facilități, Tg. Mureș este pe locul 4, după Pitești, Oradea și Brașov.

Educația trebuie să rămână prioritară pentru noi, pentru o societate care crede că aceasta este soluția. Singura!

Așa cum aprecia dnul academician Ioan Aurel Pop, „Dacă nu investim în educație și dacă nu definim rapid tipul de educație pe care-l dorim pentru copiii și elevii noștri, tineri și oameni în general de orice vârstă (educație permanentă) și dacă nu punem în aplicare o astfel de strategie, suntem pierduți. Cele mai multe dintre tarele societății actuale, de la abaterile disciplinare și penale până la aroganța semidocților și de la spiritul de turmă până la disprețul față de cunoaștere și de cultură generală, au drept cauză educația deficitară. Ne lovim de vulgaritatea unor elevi și profesori, lăsăm factorii extrașcolari să dicteze în școli, facem programe europene utopice, dar nu suntem în stare să igienizăm clădirile cu destinație școlară, descurajăm de multe ori performanța și competiția, ridicăm în prim-plan mediocritatea, ne întrajutorăm reciproc după principiul să ne fie bine tuturor. Este însă un bine perdant. Coerența înseamnă reforme cumpătate, luate la timp și bine aplicate“.

În ceea ce mă priveşte, fără a cere cuiva să recurgă la sacrificiul suprem, doresc să asigur că sunt adeptul principiului „muncii în echipă“ şi voi respecta toate opiniile, chiar dacă sunt adverse-contrarii, considerând acest lucru un corolar al democraţiei şi cheia succesului în a realiza ceea ce ne-am propus, făcând din judeţul Mureş un reper educaţional la nivel naţional.

Noul  an şcolar a debutat puțin timp. Cum se prezintă unităţile de învăţământ, cum răspund acestea cerinţelor actuale  ce definesc un învățământ eficient și de calitate?

În condiții bune și foarte bune, în care lucrările de igienizare, reabilitare și modernizare s-au finalizat la 1 septembrie și la una-două școli sunt în curs de finalizare, fără a perturba programul școlar. Și toate acestea prin implicarea financiară și materială a primăriilor de comună. Am început anul școlar 2018-2019 cu un nou colegiu național și anume: Colegiul Național Pedagogic Mihai Eminescu din Tg. Mureș, al optulea din județ, și două școli profesionale, la Band și Dumbrăvioara. Cu o grădiniță nouă la Sărmaș pentru 160 de copii, una în construcție la Deda și una la Gănești, cu intervenții în reabilitarea a peste 30 de unități școlare din Tg. Mureș și exemplele ar putea continua. Am spus mereu, de când ocup această funcție, că s-a făcut foarte mult pentru copii și elevi, dar… niciodată nu va fi suficient. Pentru că trebuie să înțelegem că „interesul superior al copilului“ este esențial și prioritar.

Există în județul Mureș, în momentul de față, unități de învățământ fără autorizație de funcționare, școli cu probleme? În ce zone?

Conform legislației, unitățile școlare sunt supuse aprobării a două categorii de avize/autorizații. Autorizații sanitare de funcționare, respectiv autorizații privind securitatea la incendiu. Rețeaua școlară a județului Mureș este formată din 623 de unități școlare și peste 880 de clădiri. Doar două unități școlare aflate în mediul rural nu au autorizații sanitare de funcționare. Motivul: clădiri retrocedate, fără apă curentă și grup sanitar.

Referitor la autorizațiile de securitate la incendiu, județul Mureș are sub 8% unități neautorizate, atât din mediul rural, cât și urban, clădiri care nu au reprezentat pericol și risc pentru elevi.

Cu ce probleme, greutăți, vă confruntați acum, la începutul acestui an şcolar?

Necesitatea înlocuirii parcului auto, a microbuzelor școlare, care au un grad ridicat de uzură.

Potrivit ISJ Mureș, una dintre prioritățile noastre este de a pune accent pe selecţia şcolilor care să devină reale centre de pregătire profesională, care presupune,  ca aspecte obligatorii, următoarele elemente: existenţa unui cămin/internat pentru elevi/profesori; cantină şi bibliotecă dotate şi utilate corespunzător; minimă bază de instruire practică pentru meserii şi specializări cerute de particularitatea zonei: bază sportivă – terenuri de sport; resurse umane calificate.

Insuficienta comunicare cu reprezentanții comunității locale, un aspect la care eu țin foarte mult și am speranța că primarii și consilierii locali vor înțelege mesajul meu de deschidere totală spre asigurarea unui învățământ de calitate.

Cum este gestionată, la nivelul ISJ Mureș, problema etnică în școala mureșeană?

Toate problemele le gestionăm cu înțelepciune și multă cumpătare și putem spune cu multă răspundere că nu există în Mureș o problemă etnică. Întregii populații școlare îi sunt asigurate condiții egale de învățare.

Ce procent de suplinitori are în prezent județul Mureș?

Avem un procent de  titulari de 80,47%, suplinitori calificați 17,13%, suplinitori necalificați, dar cu studii superioare 1,52% și suplinitori necalificați cu studii medii 0,86%.

Care sunt priorităţile în activitatea ISJ Mureș 2018-2019?

Toate proiectele și parteneriatele noastre sunt o prioritate. Nu avem una anume sau specială. Dacă insistați, vă pot spune că prioritatea noastră este COPILUL și ELEVUL.

Mesajul meu personal privind începerea unui nou an școlar s-a încheiat așa: „Vă doresc tuturor un an cu succese profesionale pe măsura eforturilor dumneavoastră și vă citesc câteva îndemnuri:

Fii bun în ceea ce faci. La un moment dat, nu va mai fi nevoie să te prezinți, te vor prezenta faptele tale. Ești puternic atunci când ai trecut prin multe și ai puterea să zâmbești. Ești puternic atunci când ai iertat și unii nu au meritat. Ești puternic atunci când nu se vede niciun drum și totuși tu mergi înainte.

Vă doresc să mergeți înainte cu încredere, pentru elevii ale căror destine le modelăm, pentru dumneavoastră și pentru societatea pe care o dorim evoluată și educată! Mult succes!“

 

Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU