Socialize

Facebook
Home » Noutati » Zumzet, freamăt și rumoare A-nceputului de an stare…

Zumzet, freamăt și rumoare A-nceputului de an stare…

„Arborele desfrunzit este iubitul uraganelor.“ (proverb indian)

Pentru că, nu-i așa, totul trebuie să aibă o rimă. De ritm nu se pune problema pentru că, rapid, toți părtașii la educație – orice ar înțelege unii și alții prin educație – au intrat în trepidație.

Să luăm pe rând:

trepidația angajaților din sistem, pentru ma­jo­ritatea cărora debutul anului școlar s-a produs cu începutul lui septembrie, sau nici nu au avut timp să se dezmeticească, fiind sensibilă granița dintre un sfârșit și un început, datorată activităților din comisii, organizării spațiilor școlare, elaborării documentelor specifice debutului, organizării festivităților pentru prima zi de școală, ședințelor, instruirilor, informărilor, adreselor, convocărilor, un adevărat asalt care, deși rutinat, este plin de provocări; era să uit poate cel mai important aspect al acestei perioade – întrebările nespuse, de multe ori retorice, esențiale întotdeauna, privind ce, cum, când, de ce… trebuie să facă ceea ce trebuie să facă. Evident spre a asigura calitatea în educație.

părinții și familia extinsă, pentru majoritatea cărora începutul școlii le rezolvă fie problema am un copil, ce să fac cu el, fie problema am un copil, ce să fac mai bine pentru el; în ambele cazuri, prima zi de școală este plină de speranțe, de așteptări, dar și de temeri, mai ales pentru cei aflați la debut… și sunt atâtea debuturi în școala românească, cât să nu apuci să te obișnuiești. Era să uit poate cel mai important aspect al acestei perioade, întrebările spuse, de multe ori respuse, esențiale, de tipul: e la clasa…?, la educatorul/profesorul…?, oare educatorul/profesorul a păstrat clasa…?, le-a schimbat sala de clasă, mobilierul…?, colegii, colegii, cine sunt, care mai sunt…?, la ce oră vor începe, se potrivește cu ora la care încep serviciul meu…?, manualele, da, manualele, poate primește anul acesta unele noi…?, câte caiete, câte auxiliare, câte…?, dă note mari/este exigent/ă…?, ce afterschool găsesc..?, i-a mai rămas vreun moment liber copilului meu, dacă da, ce să-l pun să facă…? …și lista poate continua. Evident, toate privind calitatea în educație.

decidenții și/sau finanțatorii – minister, auto­rități locale, pentru majoritatea cărora începutul înseamnă costuri, deci probleme ce trebuie să aibă soluții în raport cu per capita, încadrarea în buget, alocarea de resurse pentru manuale, pentru dotări, pentru servicii educaționale. Era să uit poate cel mai important aspect al acestei perioade, pentru că, nu-i așa, tradițional, toamna se numără bobocii, iar actual orice. Se numără, se renumără, se numără, se renumără…. până nu mai dă cu rest. Evident, vizând calitatea în educație.

partenerii sociali, pentru majoritatea cărora începutul înseamnă așezarea mesei, cu tacâm complet din care nu lipsesc furcile, fie ele caudine sau nu, dar toate potrivite dialogului. Era să uit poate cel mai important aspect al acestei perioade, întrebarea existențială privind pe ce parte a unei mese rotunde se vor găsi soluțiile? Evident, vizând calitatea educației. societatea civilă și mass-media, pentru majoritatea reprezentanților începutul fiind exersarea atenției și punerea sub lupă a unui sistem care se lasă examinat, pe ici, pe colo tratat, dar greu de sedus. Era să uit poate cel mai important aspect al acestei perioade, întrebarea întrebătoare privind cum să se vrea ceea ce nu se vrea și reciproca, cum să nu se vrea ceea ce se vrea. Evident, vizând calitatea educației.

Doream să pun punct listei, dar era să uit poate cel mai important aspect ale acestei perioade, cel ce privește copilul. Dar nu mă pot hazarda în a-i asocia atribute legate de prima zi de școală, din mai multe motive, primul dintre ele fiind că postura de copil îmi este una din ce în ce mai îndepărtată cu fiecare an, iar amintirile se estompează. Însă mă gândesc la el ca la o furnică din zona Washington spre care se îndreaptă uraganul Florence, anunțat de media ca fiind de o mare amploare, fără precedent în ultimele decade…

Evident, vizând calitatea educației.

Prof. Gabriel VRÎNCEANU,
directorul CCD București

 

 

 

Mesajul președintelui Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ cu ocazia începutului de an şcolar

 

Preşedintele FSLI, Simion HANCESCU

Emoţia, încrederea, speranţa, vibraţia, zâmbetul, toate acestea, văzute în prima zi de şcoală pe chipurile elevilor, care deschid uşile sălilor de clasă închise atâtea zile peste vară, sunt hrană pentru cei care cred că educaţia înseamnă, înainte de orice, dăruire. Cred cu putere că, în miile de şcoli din întreaga ţară, sunetul clopoţelului sau al soneriei care anunţă începutul unui an nou şcolar nu e lipsit de importanţă, pentru că orice suflet rezonează cu el: e un început!

Dar în acest an, al Centenarului Marii Uniri, sunetul acesta trebuie să fie şi mai puternic, pentru că el nu dă doar vestea unui început de an şcolar, el dă vestea că acolo unde există educaţie, există valoare, iar valoarea aceasta a fost transmisă prin cărturari, prin scrieri, prin lecţii, prin dascăli valoroşi şi elevi conştiincioşi, de la un an la altul. România modernă a fost creată prin lupte şi crezuri, prin simboluri, prin cultură, dar mai ales prin oamenii care au vrut unitate şi care au dorit ca aproapelui să îi fie bine.

Dragi colegi, vă îndemn ca, în prima zi de şcoală, pe 10 septembrie 2018, să le vorbiţi copiilor despre bunătate, despre ce înseamnă să fii om, despre cât de importanţi sunt ei, viitorul acestei ţări, dar vă îndemn să le vorbiţi şi despre trecutul acestei ţări şi înaintaşii noştri care au reuşit să transforme un ideal în faptă: Marea Unire de la 1918.

Dragi elevi, istoria nu e plictisitoare şi nici demodată. Depinde cât de mult vreţi să aflaţi, indiferent dacă vă deschideţi laptopul, telefonul mobil sau un manual pe care îl găsiţi pe bancă. Citiţi, de oriunde, dar citiţi, pentru că este vorba şi despre voi. Să nu vă fie ruşine să spuneţi că vă opriţi să ascultaţi despre ce s-a întâmplat în urmă cu o sută de ani, să vă mândriţi că faceţi parte dintr-un neam unit.

La o sută de ani de când România a căpătat prin oamenii săi acelaşi glas, acelaşi crez şi mai ales o forţă, e nevoie să înţelegem un lucru simplu: nu dezbinarea ne face puternici, nu ura ne face avuţi şi nu ignoranţa ne face să existăm, ci omenia de care putem să dăm dovadă, mai ales când ştim să fim uniţi.

Unitatea despre care vorbim trebuie să stea şi în gândirea reformelor. Educaţia are nevoie de consecvenţă, de o lege bine pusă la punct, care să ofere continuitate, de programe şcolare adaptate la nevoile prezentului, de un Statut al personalului didactic, de încurajare pentru elevi şi profesori. Toate acestea nu pot fi făcute cu schimbări după ureche, decise vremelnic, aşa cum s-a întâmplat în ultimii 28 de ani. Educaţia are nevoie de oameni care vor să construiască, cum puţini conducători ai sistemului au ştiut, din păcate, să facă. Altfel, România următorilor o sută de ani îşi va pierde din spiritul unei naţiuni care a luptat pentru ce are acum. Vă doresc, dragi colegi şi elevi, să aveţi un an nou şcolar cu realizări şi… unitate în tot ceea ce faceţi!

 

 

 

Mesajul președintelui Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar cu prilejul deschiderii noului an școlar

 

„Rădăcinile educației sunt amare, dar fructele sunt dulci.“  – Aristotel

Dragi elevi,

Stimați profesori și părinți,

Începe școala! Ne aflăm în fața unui moment deosebit, cuprinși de o bucurie autentică, resimțită la fel, indiferent de generație.

Dragi elevi, nu uitați că școala este instituția care vă formează ca personalitate și vă deschide drumul în viață. Onorați școala și pedagogii, cărora le datorați tot ce aveți mai frumnos pe lume! Orice zi este importantă, dar cea mai importantă este ziua de azi. Nu o pierdeți! Acesta să fie motto-ul vostru în fiecare zi din acest an școlar. Un posibil răspuns la dilema pe care o are fiecare elev, legată de modul cum trebuie să împace distracția cu învățatul poate fi îndemnul: „Trăiește și prețuiește fiecare clipă a copilăriei, învață pentru a deveni un adult puternic și fericit!“

Stimați profesori, trăim într-o lume în care valorile sunt adesea confundate cu nonvalorile, o lume care duce lipsă de repere și, în acest condiții, școala trebuie să ofere, prin dascălii ei, caractere, modele de urmat, capabile să sădească în sufletele tinerei generații valori care astăzi sunt perimate: respectul pentru muncă, corectitudinea, cinstea, deschiderea către cultură, demnitatea, patriotismul. Acești copii vi s-au încredințat pentru a fi pregătiți pentru viață. Trebuie să-i ajutați la construcția lor ca oameni, punând cărămidă lângă cărămidă. Dacă aceste cărămizi nu sunt așezate corect pe zid, există pericolul ca acest zid să se dărâme, iar tânărul să înregistreze eșec după eșec. Dumneavoastră vă revine sarcina să găsiți metodele adecvate pentru a ajunge la inima elevului, iar acesta să simtă dorința dascălului de a-l călăuzi pe drumul cel bun.

Stimați părinți, vă rugăm să răspundeți chemărilor școlii, să fiți mereu prezenți și implicați în viața școlară a copiilor dumnea­voastră, pentru că fără o colaborare strânsă „școală-familie“ este greu să formăm din co­pilul nostru un Om și un caracter.

Vă dorim tuturor, elevi, dascăli și părinți, să aveți parte de un an școlar rodnic, plin de rezultate școlare de excepție, cu sănătate și putere de muncă!

Președintele FNAP–IP
Iulian CRISTACHE